Aerul condiționat din mașină poate deveni un pericol: ce recomandă RAR pentru siguranța șoferilor
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/aer-conditionat-auto-pexels-uma-media-2149408028-30684554.jpg)
Pe măsură ce temperaturile verii ating valori ridicate, tot mai mulți șoferi pornesc imediat aerul condiționat atunci când urcă la volan. Însă specialiștii Registrului Auto Român (RAR) avertizează că un sistem de climatizare neîntreținut corespunzător poate reprezenta un risc real pentru sănătate.
Recomandările RAR
Aerul recirculat printr-o instalație murdară poate transporta bacterii, praf, mucegai sau alte particule periculoase. În timp, expunerea repetată la acești factori poate duce la afecțiuni respiratorii, reacții alergice sau alte probleme de sănătate. De aceea, RAR recomandă ca instalația de aer condiționat să fie verificată periodic într-un service autorizat, relatează Ziarul de Iaşi.
Reprezentanții RAR spun că întreținerea corectă a sistemului de climatizare ar trebui făcută o dată pe an, ideal înainte de sezonul cald. Controlul presupune verificarea cantității de freon și a stării filtrului de habitaclu, care, dacă este murdar sau îmbâcsit, devine un adevărat rezervor de praf, bacterii și mucegai. Un astfel de filtru poate genera mirosuri neplăcute în interiorul mașinii și, mai grav, disconfort sau probleme respiratorii.
Costul verificării pornește de la aproximativ 300 de lei și poate ajunge până la 1.000 de lei, în funcție de atelierul auto și eventualele intervenții necesare. Este un preț rezonabil dacă ne gândim la beneficiile pentru sănătate și la prevenirea unor reparații costisitoare în viitor.
Atenție la tipul de freon folosit
RAR atrage atenția că nu orice tip de freon este compatibil cu orice vehicul. Mașinile fabricate după anul 2017 folosesc freonul R-1234YF, un gaz mai puțin poluant și reglementat la nivel european. Autoturismele produse între 1995 și 2017 funcționează, în general, cu freonul R-134A, însă acesta este în curs de eliminare din cauza impactului asupra mediului.
Folosirea unui freon nepotrivit nu doar că încalcă normele legale, dar poate duce și la defectarea sistemului de climatizare, generând costuri suplimentare și disconfort în trafic.
Pentru un climat confortabil în mașină, specialiștii RAR recomandă ca temperatura aerului condiționat să fie setată între 20 și 24 de grade Celsius. De asemenea, modul „auto” este ideal pentru menținerea unei temperaturi constante și pentru un consum optim de combustibil.
Diferențele prea mari între temperatura de afară și cea din interiorul vehiculului pot provoca dezechilibre termice și probleme de sănătate, în special pentru copii și persoane vârstnice.