Guvernul pregăteşte o nouă taxă auto. Va fi de 1.900 lei şi se va plăti anual
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/traffic-jam-688566_1280.jpg)
Românii care dețin mașini vechi, cu norme de poluare reduse, se vor confrunta cu o nouă taxă auto, pe care Guvernul o pregătește ca parte a angajamentelor din Planul Național de Redresare și Reziliență. Taxa, cunoscută și ca ecotaxa, va viza atât persoanele fizice, cât și companiile din transporturi, iar introducerea ei este considerată de autorități o certitudine.
O nouă taxă auto pregătită de Guvern
Potrivit ministrului Fondurilor Europene, Dragoș Pâslaru, scenariile finale de taxare sunt în lucru, iar implementarea este programată pentru anul viitor.
„Există și jaloane sensibile politic. Un exemplu este ecotaxa pe mijloacele de transport. Ea privește atât impozitarea persoanelor private, cât și a transportatorilor. Avem niște scenarii cât poate să fie această rovinietă și taxa pe transporturile grele. Prim-ministrul a fost ferm, trebuie făcută până la data D și vă pot spune foarte clar că în iulie 2025 ar trebui să apară ordinul de ministru pentru stabilirea tarifelor pe autovehiculele grele, iar modificările Codului fiscal vor include și ecotaxa,” a declarat Pâslaru.
Cea mai controversată propunere prevede o taxă anuală de până la 1.900 lei pentru autoturismele mai vechi de 20 de ani, cu norme de poluare sub Euro 3. Mihai Bordeanu, directorul Automobile Dacia, a susținut această idee, explicând că o presiune fiscală clară este necesară pentru reducerea numărului de vehicule foarte poluante.
„Trebuie să avem curajul să descurajăm utilizarea rablelor. Fără un impozit semnificativ, parcul auto nu se va reînnoi”, a afirmat el într-o conferință dedicată decarbonizării transportului.
Conform planului, ecotaxa va fi aplicată diferențiat, în funcție de nivelul de emisii, norma de poluare și vechimea mașinii. Pentru autoturisme, vor exista două componente ale taxei: una achitată la înmatriculare și alta anuală, integrată în impozitul auto prin modificarea articolului 470 din Codul Fiscal. Cele mai afectate vor fi mașinile Euro 2 sau inferioare, mai vechi de 15–20 de ani. Estimările din industrie arată că suma anuală va varia între 1.750 și 1.900 lei pentru aceste vehicule.
Taxa nu va ocoli nici camioanele și vehiculele grele, pentru care se pregătește sistemul TollRo, care va înlocui actuala rovinietă. Acesta va calcula taxele în funcție de distanța parcursă și nivelul de emisii, conform Directivei Eurovignette. Se estimează costuri între 0,04 și 0,15 euro pe kilometru pentru camioane, iar vehiculele comerciale ar putea plăti între 1.500 și 5.000 lei anual, în funcție de clasă și tonaj.
România are în prezent un parc auto învechit, cu peste 75% din cele 10,8 milioane de mașini având peste 11 ani. Printre ele, 1 milion sunt Euro 2 și 1,5 milioane Euro 3. Guvernul susține că noua taxă va contribui la reducerea poluării, va stimula achiziția de vehicule electrice și va finanța proiecte verzi, inclusiv dezvoltarea rețelei de autostrăzi.