Afacerea imobiliară de la Aeroportul Băneasa este… în aer, iar Fondul Proprietatea a rămas de… căruță
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/Aeroport-Baneasa-scaled.jpg)
Tribunalul București a stopat, pentru moment, una dintre cele mai mari afaceri imobiliare „țesute” de niște băieți șmecheri la Aeroportul Băneasa și, astfel, Fondul Proprietatea a cam rămas… de căruță.
Prin 2017, reprezentanții Ministerului Transporturilor în Adunarea Generală a Acționarilor de la Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) au solicitat majorarea de capital a companiei cu suma de 270.000.000 de lei, adică vreo 50.000.000 de euro, reprezentând evaluarea activelor de la Aeroportul Băneasa, redenumit Aeroportul Aurel Vlaicu.
Numai că această evaluare prin care se dorea majorarea capitalului de la CNAB era, de fapt, o afacere imobiliară de proporții. Trebuie precizat că această companie şi-a început activitatea în data de 5 februarie 2010, având în administrare cele două aeroporturi Otopeni și Băneasa, iar capitalul social înregistrat era de 143.772.150 lei.
Și atunci, și acum, structura acționariatului CNAB este: 80% acțiuni deținute de statul român, reprezentat de Ministerul Transporturilor, şi 20% acțiuni deținute de Fondul Proprietatea.
Reevaluarea patrimoniului de la Aeroportul Băneasa prin subevaluare
Majorarea capitalului CNAB era, de fapt, o afacerea imobiliară de proporții. De ce? Pentru că, în primul rând, majorarea capitalului social al CNAB prin evaluarea activelor de la Aeroportul Băneasa la 270.000.000 de lei era, în realitate, o inginerie imobiliară incredibilă.
Numai terenul de la Aeroportul Băneasa are o suprafață de 1.700.000 mp și era evaluat la circa 10 euro/mp, când în realitate era în jur de 1.000 de euro/mp. În plus, numai refacerea pistei costase vreo 200.000.000 de euro, plus hangarele aeroportului.
Mai mult, clădirea Aeroportului Băneasa este monument istoric și valoarea sa era și este una greu de cuantificat. Ulterior, prin 2019, s-a făcut o nouă evaluare a activelor de la Aeroportul Băneasa și s-a ajuns la circa 3.000.000.000 de lei, adică undeva în jur de 600.000.000 de euro.
Practic, din 2017 și până în 2019, valoarea patrimoniului de la Aeroportul Băneasa a crescut de la 50.000.000 de euro la 600.000.000 de euro, dar și această evaluare era mult subevaluată. Ca atare, conducerea CNAB de la aceea vreme a refuzat să semneze hotărârea AGA, adică a reprezentanților Ministerului Transporturilor și a Fondului Proprietatea, de majorare a capitalului CNAB cu 3.000.000.000 de lei.
Ghinion pentru Fondul Proprietatea, dar și pentru sforarul „Vuitton” al Transporturilor
Ulterior, Fondul Proprietatea a contestat în instanță majorarea capitalului social de la CNAB, dar Tribunalul București a respins pe 24.06.2025 acțiunea. (vezi documentul).
Astfel, prin această sentință, dacă Fondul Proprietatea vrea să mai rămână cu 20% din acțiunile CNAB, trebuie să vină cu un aport de capital substanțial. În caz contrar, ponderea în acționariatul CNAB va fi redusă cu cel puțin 3-4%.
Însă, această decizie a Tribunalului București a stricat și aranjamentele sforarului „Vuitton” al Transporturilor, secretarul de stat Bogdan Mîndrescu, care se visa iar director general la CNAB și unde putea să jongleze în voie cu patrimoniul și terenurile de la Aeroportul Băneasa. Curat ghinion sforarule „Vuitton” al Transporturilor!