Daniel David: „Când educația are probleme, țara are probleme”
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/daniel-david-WhatsApp-Image-2025-06-05-at-07.03.32.jpeg)
Ministrul Educației, Daniel David, subliniază că sistemul educațional din România a ajuns într-un punct critic, unde se impune o reorganizare profundă. Deși au fost alocate resurse considerabile în ultimii ani, modul în care acestea au fost direcționate a generat dezechilibre și anomalii care afectează performanța generală a educației și cercetării.
Principii expuse da Daniel David pentru o reformă sustenabilă
Ministrul Daniel David a declarat în cadrul unei conferințe de presă că, deși România trece printr-o criză fiscal-bugetară, educația nu trebuie sacrificată, ci tratată cu responsabilitate și viziune. Conform acestuia, toate măsurile luate în acest domeniu trebuie să respecte două criterii esențiale: raționalitate și decență. Raționalitatea presupune ca schimbările să se alinieze cu modele funcționale din spațiul european, în timp ce decența înseamnă utilizarea echilibrată a resurselor, în funcție de posibilitățile reale ale statului.
„Unu, principiul raționalității, adică orice modificare pe care o facem în zona educației și în zona cercetării, trebuie să se poată înscrie în anumite practici europene la care noi ne raportăm. Și doi, un principiu al decenței, adică așteptăm atâtea resurse în acest moment cât își permite țara, iar pe măsură ce eficientizăm sistemul educației și sistemul cercetării, banii pe care îi obținem prin aceste eficientizări, cum a spus de altfel și premierul ieri, o să-i aducem în acest sistem cu implicații pe termen scurt, mediu și lung.
Pe termen scurt, eu am spus foarte clar că mă aștept că în educație și cercetare nu avem de disponibilizat oameni, noi trebuie să angajăm în viitor, sigur, nu acum în situația de criză, dar în viitor trebuie să angajăm oameni”, a declarat ministrul.
Pe termen scurt, oficialul a declarat că nu se vor face disponibilizări sau reduceri de salarii în educație, deși contextul economic e dificil. În schimb, sunt planuri pentru o salarizare echitabilă între cercetători și cadrele universitare, precum și stabilirea unor puncte de referință salariale pentru debutanți în sistem. Pe termen lung, angajamentele asumate precum alocarea a 1% din PIB pentru cercetare și 15% din bugetul național pentru educație.
Un sistem dezechilibrat și lipsit de eficiență
Ministrul a atras atenția asupra unor disfuncționalități majore apărute în sistemul de învățământ. De exemplu, deși numărul elevilor a scăzut, numărul de norme didactice a crescut, ceea ce denotă o alocare ineficientă a resurselor. Mai mult, sistemul actual permite degrevări de la orele de predare fără a diminua salariul, iar plata cu ora ajunge, paradoxal, să fie mai avantajoasă decât salarizarea normală.
De asemenea, fondul de burse pentru elevi și studenți a devenit disproporționat în raport cu rezultatele obținute. În ciuda majorării bugetului pentru burse, nu s-au înregistrat îmbunătățiri semnificative în participarea la examenele naționale sau în rezultatele educaționale. Ministrul a subliniat că sumele investite ar trebui să fie corelate cu performanța, nu doar distribuite uniform.
„Bugetul pentru burse a crescut extrem de mult în ultimii ani. Pe de-o parte te bucuri. Orice ministru se bucură când are mai mulți bani pe care poate să-i ducă în sistem. Dar am spus că totdeauna trebuie să ai grijă să duci acei bani în zona în care a prins lumina, nu în zona în care există întuneric. Și de ce spun acest lucru? Pentru că am generat un fond pentru burse, ca să ne fie clar acest lucru, care depășește, spre exemplu, susținerea pe care Ministerul Educației și Cercetării o dă întregului sistem de cercetare, dezvoltare, inovare din țară. Am creat un sistem de burse care nu are o structură pe care o găsești ușor în țări vestice la care te raportezi”, a explicat Daniel David.