Când vom traversa Carpații pe autostradă. Termenul stabilit acum pentru lotul cu cel mai lung tunel montan al A1 Sibiu – Pitești

Publicat: 05 iul. 2025, 14:29, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Când vom traversa Carpații pe autostradă. Termenul stabilit acum pentru lotul cu cel mai lung tunel montan al A1 Sibiu - Pitești

Oficialii de la Transporturi au stabilit un termen clar de finalizare a unei dintre cele mai importante secțiuni a Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), exact tronsonul care va traversa Carpații. Din cele 5 secțiuni ale acestei autostrăzi, pe două se circulă (Sibiu – Boița, din 2022; Curtea de Argeș – Pitești, din 2025), iar secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș se află la 75% grad de execuție și va fi gata în 2026. Mai greu este cu secțiunile montane Boița – Cornetu și Cornetu – Tigveni, unde lucrările sunt mult mai dificile și încă la început.

Când vom traversa Carpații pe autostradă

Autoritățile visează la ziua în care vom traversa Carpații pe autostradă, iar secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a și înaintat un termen pentru inaugurarea secțiunii 3 Cornetu – Tigveni, de pe A1 Sibiu – Pitești: 1 decembrie 2028, la 110 ani de la Unirea României.

Vrem să finalizăm principalele coridoare europene pe care le avem în lucru astăzi, fie că vorbim de la Constanța la Nădlac, să avem doar autostradă până în 2029, 2030 maximum. Avem un contract foarte important pe secțiunea 3 Sibiu – Pitești, pe care dorim să îl finalizăm la 1 decembrie 2028, la 110 ani de la Unirea României, de Ziua Națională. Am discutat cu reprezentații firmei (WeBuild – n.r.) și cred că este posibil să marcăm un moment simbolic cu un sector important din ceea ce privește traversarea Carpaților la nivel autostradă. Este un alt mod de a uni țara“, a afirmat Irinel Ionel Scrioșteanu (foto), în cadrul unei conferințe de presă, potrivit economedia.ro.

El a mai precizat că se dorește traversarea Carpaților până la 1 decembrie 2028, ca „să marcăm un eveniment important în consolidarea economică a României“.

Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni are 37 de kilometri, iar durata de execuție este de 45 de luni. Termenul contractual pentru această secțiune montană a A1 Sibiu – Pitești era noiembrie 2027, însă el se calculează începând de la data emiterii autorizației de construire. Prima autorizație a fost emisă abia în decembrie 2024, iar momentan constructorul WeBuild – Tancrad a primit autorizație doar pe 12 km din cei 37 km, un tronson care include și tunelul Poiana, cel mai mare de pe această autostradă (1,8 km pe sens).

Tunelul Poiana a intrat în lucru. Este primul șantier în zona de munte cu tunel forat cu utilaj TBM

Peste 2.000 de muncitori vor lucra în vara viitoare doar pe secțiunea 3 a Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, potrivit secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Lotul 3 dintre Cornetu (județul Vâlcea) și Tigveni (județul Argeș) are 37 de kilometri, este cel mai lung al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești și va fi primul șantier în zona de munte cu tunel forat cu utilaj TBM – Tunnel Borring Machine. Este vorba de tunelul Poiana, care are 1.780 metri pe sens.

Au început lucrările la cel mai lung tunel rutier de pe A1 Sibiu - Pitești

Au început lucrările la cel mai lung tunel rutier de pe A1 Sibiu – Pitești, Tunelul Poiana

Pe secțiunea 3 Cornetu – Tigveni va fi construit tunelul de la Poiana (județul Argeș), cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești. „Lucrările la ambele capete ale tunelului sunt în curs, sunt utilaje care forează un nou tip de armătură din fibră, care să poată fi forată de TBM când încep lucrările. Nu metalică, ci din fibră de sticlă pentru a fi ușor de pătruns. Sunt lucrări complexe, șantierul este deja spectaculos, chiar dacă nu am intrat în zona de tunel, dar toate zonele de viaduct, de pasaje și poduri, avem deja primele elevații care se toarnă, au terminat deja primele radiere“, a mai precizat oficialul de la Transporturi.

La ora actuală mai sunt în lucru 3 secțiuni ale autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), parte a coridorului 4 Pan-european:

  • Secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni): 9,86 km. Termenul de finalizare contractual este anul 2027, dar în actualul ritm de lucru este posibil să fie deschisă circulația mai devreme (2026).
  • Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni): 37,40 km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
  • Secțiunea 2 (Boița – Cornetu): 31,33km. Termenul contractual de finalizare este 2028. Și această secțiune este una cu un grad dificil de execuție, cu o serie de viaducte, pasaje și tuneluri.