Avionul care garantează siguranța aeroporturilor din România, folosit ilegal de aproape doi ani

Publicat: 08 iul. 2025, 08:01, de Cristian Matache, în Dezvăluiri , ? cititori
Avionul care garantează siguranța aeroporturilor din România, folosit ilegal de aproape doi ani

Avionul Beechcraft 300, înregistrat YR-CAA și utilizat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) pentru calibrarea pistelor de aterizare din țară, operează de aproape doi ani în condiții care contravin cerințelor tehnice esențiale impuse de legislația europeană.

Această situație ridică semne de întrebare cu privire la activitatea AACR, instituția responsabilă de reglementarea și supravegherea siguranței aeronautice pe teritoriul României, în special în ceea ce privește respectarea standardelor europene privind securitatea și întreținerea aeronavelor.

Astfel, aeronava folosită pentru calibrarea pistelor civile și militare — Beechcraft 300, cu indicativul YR-CAA — este exploatată în condiții ce nu respectă integral reglementările în vigoare, în special normele stabilite de Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA).

Lipsa personalului tehnic calificat

În prezent, întreținerea avionului Beechcraft 300 ar fi realizată doar de doi ingineri mecanici, în condițiile în care normele europene prevăd necesitatea unui inginer de Radio și Navigație specializat, responsabil cu verificarea și întreținerea echipamentelor electronice de bord esențiale pentru siguranța zborurilor.

Deși recent a fost angajată o persoană în această direcție, noul angajat nu deține licența specifică necesară pentru întreținerea acestui tip de aeronavă, aspect considerat critic în ceea ce privește respectarea cerințelor tehnice și de siguranță.

Această situație nu este singulară, ci reflectă o problemă mai largă la nivelul AACR, unde, potrivit unor surse interne, lipsa de personal calificat, angajările pe criterii subiective și salariile nejustificat de mari conturează un tablou îngrijorător.

Standard dublu de aplicare a regulilor

Situația este cu atât mai controversată cu cât, potrivit informațiilor pe care le avem, alți operatori aerieni din România ar fi fost sancționați sau chiar suspendați în trecut pentru nereguli similare, cum ar fi lipsa personalului calificat. În cazul AACR, instituția ar beneficia de o poziție privilegiată, având în vedere că își exercită singură atribuțiile de control și reglementare.

Acuzații privind angajările pe criterii subiective

În plus, în interiorul instituției se vorbește despre angajări realizate pe baza unor relații personale sau politice, nu pe criterii de competență profesională. O mare parte dintre angajații din anumite departamente nu ar avea studii de specialitate, ceea ce, potrivit surselor, afectează eficiența activităților tehnice și administrative. Astfel, accesul publicului la informații de specialitate devine dificil, în lipsa unor interlocutori calificați.AACR, între nepotism, salarii exorbitante și angajări controversate

 

La Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), instituție aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, planează suspiciuni privind administrarea resurselor publice, angajările și respectarea criteriilor de competență profesională. Sub conducerea actualului director general Nicolae Stoica, instituția pare marcată de practici netransparente, în care rețeaua de relații personale, nepotismele și salariile substanțiale sunt la ordinea zilei.

Salariile directorilor și ale membrilor Consiliului de Administrație au ajuns la valori considerabile, în unele cazuri depășind 300.000 de lei anual, la care se adaugă bonusuri, prime și componente variabile. De exemplu, directorul Nicolae Stoica câștigă oficial aproximativ 327.649 lei pe an, sumă care poate fi dublată prin beneficii suplimentare. Totodată, alți membri ai conducerii, precum Bogdan Mîndrescu sau Ilea George Bogdan, au venituri anuale de peste 300.000 de lei, în timp ce soțiile lor ocupă funcții bine remunerate în alte instituții publice, cum ar fi AFIR sau Camera Deputaților.

În paralel, instituția este marcată de o serie de angajări considerate controversate, majoritatea favorizând persoane cu legături de rudenie, prietenii sau conexiuni politice, uneori în detrimentul criteriilor de competență profesională. Printre exemplele semnalate se numără:

  • Cristian Tecuceanu, angajat al Direcției Navigabilitate, are postul suspendat, fiind în prezent director general la AIAS;
  • Alexandru Arsenie, angajat pe linie administrativă, este fratele unui specialist IT din cadrul AACR, iar fiul acestuia se află în internship, cu perspective clare de angajare;
  • Florin Mihalache, fost director la Aeroportul Henri Coandă, a fost angajat în departamentul IT al AACR, compartiment cunoscut pentru salarii generoase, în condițiile unei activități reduse;
  • Roxana Găitan, în prezent șef Serviciu Siguranță și Conformare, nu deține studii în domeniul aeronavelor, dar a fost numită și înlocuitor al directorului general, fără ca CV-ul să îi fie public pe site-ul instituției, deși legea impune acest lucru.

În aceeași logică, în ultimii ani au fost angajați copii sau apropiați ai unor persoane influente, precum fiica generalului Tache, fiica generalului Catrina sau fiica consulului de onoare al României în SUA, Mircea Divricean. De asemenea, fosta Miss România, Valentina Mihaela Divricean, deși angajată inițial în sectorul juridic, a fost transferată în structuri de comunicare și deplasată în misiuni externe, în ciuda poziției administrative modeste pe care o deținea.

Lista angajărilor pe criterii personale continuă cu nume precum Patricia Constantinescu (cu părinți angajați la aeroport și prieteni de familie ai directorului), Roxana Popa (angajată pe un post suspendat), Andreea Andreiaș (fost secretar de stat, consilier actual în AACR) sau mai mulți pensionari din structuri militare.

Potrivit surselor, volumul mare de angajări, în special din rândul apropiaților, a determinat conducerea să planifice construirea unei clădiri noi, pe un teren AACR din apropierea Romatsa, tocmai pentru a face loc noilor funcționari.

AACR, esențială pentru siguranța zborurilor în România

Autoritatea Aeronautică Civilă Română joacă un rol esențial în menținerea standardelor de siguranță a zborurilor în România, având responsabilități ce includ certificarea infrastructurii aeroportuare, supravegherea tehnică a operatorilor aerieni și calibrarea sistemelor de navigație și aterizare.

Într-o instituție-cheie pentru siguranța zborurilor din România, orice compromis privind profesionalismul sau respectarea normelor tehnice poate avea consecințe grave. Autoritățile competente sunt chemate să investigheze aceste deficiențe și să garanteze respectarea standardelor europene, în interesul siguranței publice.