Propunerea președintelui ARF pentru eficientizarea căilor ferate: o reclasificare a rutelor feroviare. Ce ar aduce nou

Publicat: 10 iul. 2025, 17:58, de Nitulescu Gabriel, în Transporturi , ? cititori
Propunerea președintelui ARF pentru eficientizarea căilor ferate: o reclasificare a rutelor feroviare. Ce ar aduce nou
sursa foto: ProTV

Rutele feroviare profitabile ar putea deveni comerciale. Traseele cu profit nu ar mai trebui compensate de stat.

 Doar rutele care nu sunt profitabile ar trebui compensate

Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, susține că statul ar trebui să acorde compensații operatorilor feroviari doar pentru rutele care nu sunt profitabile, în timp ce rutele cu potențial comercial, precum București–Constanța sau București–Brașov, ar trebui să funcționeze pe principii comerciale. Declarațiile acestuia vin în contextul unei analize asupra modului în care este susținut financiar transportul feroviar din România.

„În România, compensăm toate traseele, inclusiv cele care sunt profitabile. București–Constanța este unul dintre traseele profitabile. București–Brașov este un traseu profitabil. La un moment dat, aceste trasee trebuie să devină comerciale și compensarea să rămână doar pentru cele care nu sunt și nu pot fi profitabile”, a declarat Barbu, într-un interviu acordat Agerpres.

Transportul feroviar ar trebui să atragă mai mulți călători

Potrivit șefului ARF, una dintre direcțiile esențiale pentru dezvoltarea transportului feroviar în România ar trebui să fie creșterea atractivității pentru călători. Barbu consideră că trenul reprezintă o alternativă viabilă la transportul rutier, fiind mai ieftin și mai confortabil, în special pe rute aglomerate cum este Valea Prahovei.

„Preocuparea tuturor companiilor trebuie să fie aceasta: să aducă pe calea ferată călători, pentru că atunci încasează și din bilete mai mulți bani. Aducem călătorii din zona rutieră în zona feroviară, pentru că vă spun din experiență proprie: este mult mai ușor să mergi cu trenul de la București la Brașov decât să mergi cu mașina de la București la Brașov. Este și mult mai ieftin și este mult mai confortabil pentru oricine. Să mergem să stăm 5 ore în trafic pe Valea Prahovei nu e confortabil pentru toată lumea”, a susținut șeful ARF”, a argumentat Mihai Barbu.

Reconfigurarea modelului de finanțare a transportului feroviar

Propunerea ARF vine într-un moment în care eficientizarea cheltuielilor publice este o temă importantă pentru administrația centrală. Prin renunțarea la subvenționarea rutelor profitabile și orientarea sprijinului financiar către traseele defavorizate, autoritățile urmăresc atât reducerea costurilor pentru bugetul de stat, cât și încurajarea concurenței și a calității serviciilor în transportul feroviar de călători.

Această schimbare ar putea stimula operatorii să-și optimizeze serviciile pe rutele comerciale, mizând pe calitate și eficiență, în timp ce rutele nerentabile, dar necesare din punct de vedere social, ar continua să beneficieze de sprijin guvernamental.

Trenul, alternativă viabilă pentru traficul rutier

Tot mai multe voci susțin tranziția de la transportul rutier către cel feroviar, într-un efort de a reduce aglomerația, costurile cu combustibilul și impactul asupra mediului.

Declarațiile lui Mihai Barbu se înscriu într-o strategie mai amplă de reformă a transportului feroviar din România, care presupune digitalizare, modernizarea infrastructurii și o mai bună adaptare la cerințele pieței. Potrivit acestuia, prioritizarea rutelor comerciale și stimularea companiilor de transport pentru a atrage mai mulți pasageri pot reprezenta pași importanți spre un sistem feroviar mai sustenabil și eficient.