La Marquise, cea mai veche mașină din lume, are o poveste uluitoare. Comandată de contele de Dion, a fost numită după numele mamei sale.

Publicat: 19 iul. 2025, 20:10, de Carmen Ciripoiu, în ACTUALITATE , ? cititori
La Marquise, cea mai veche mașină din lume, are o poveste uluitoare. Comandată de contele de Dion, a fost numită după numele mamei sale.

Fiind cea mai veche mașină, a purtat numărul „0” în cursa Veteran Car Run din 1996, de la Londra la Brighton. Vehiculul a fost vândut la Concursul de Eleganță Pebble Beach din 2007, pentru 3.520.000 de dolari americani.

Pe 8 octombrie 2011, cea mai veche mașină cu motor din lume, un De Dion-Bouton Dos-a-Dos Steam Runabout din 1884, a fost vândută cu 4,62 milioane de dolari la RM Sothebys Auctions din Hershey, Pennsylvania.

Simpatica mașinuță e alimentată cu cărbune, lemne și bucăți de hârtie

În 1887, contele de Dion a condus La Marquise într-o expoziție care a fost uneori numită prima cursă de mașini din lume, deși a fost singura mașină care a participat. A parcurs distanța de aproximativ 32 km între Paris și Versailles cu o viteză medie de aproape 25 km/h. În anul următor, el l-a învins pe Bouton pe un vehicul cu trei roți, cu o viteză medie de 18 mile pe oră.

Alimentată cu cărbune, lemne și bucăți de hârtie, mașina are nevoie de jumătate de oră până la patruzeci de minute pentru a acumula suficientă abur pentru a porni. Viteza maximă este de 38 mile pe oră (61 km/h).

Mașina a fost botezată după numele mamei sale

În 1881, tânărul și elegantul conte de Dion, un tip șarmant, renumit pentru priceperea sa în duelul cu pistoale și în relațiile cu femeile, a descoperit un impresionant model de motor cu aburi într-un magazin de jucării din Paris.

Motorul fusese construit de Georges Bouton și Charles-Armand Trepardoux, care câștigau bani puțini fabricând modele de jucării și instrumente științifice. De Dion i-a angajat pe loc pentru a-i construi un motor cu aburi suficient de mare pentru a propulsa o trăsură, dar suficient de compact pentru a permite transportul pasagerilor, pe lângă șofer.

După o primă încercare eșuată, Bouton și Trepardoux au creat o mașină relativ compactă, lungă de 2,7 metri și cântărind 950 kg, care funcționa cu două motoare cu aburi compuse, alimentate cu cărbune introdus automat printr-un buncăr.

Direcția „în formă de lopată” controla roțile din față, care la rândul lor acționau roțile din spate printr-o mișcare a bielelor, ca la o locomotivă. Avea patru locuri, spate în spate (de unde și denumirea „dos-as-dos”), și era condusă de un singur șofer, așa că, în ciuda motorului și a dispunerii roților asemănătoare cu ale unui tren, este de fapt o mașină de familie pe care o recunoaștem cu ușurință astăzi.

De Dion a vândut în total 30 de vehicule cu abur

De Dion a numit prototipul „La Marquise” după mama sa (care, apropo, credea că este nebun) și, până în 1886, avea materiale de vânzare și o mică linie de producție care includea un model cu trei roți, o căruță pentru câini și chiar un autobuz cu 18 locuri.

Desigur, acestea erau extrem de scumpe (un quadriciclu nou costa 4.400 de franci (850 de dolari) în 1889), așa că au fost comandate și fabricate foarte puține.

Din câte se cunoaște, De Dion a vândut în total 30 de vehicule cu aburi, 20 de triciclete, patru sau cinci cvadriciclete și câteva trăsuri mai mari. Astăzi se știe că mai există doar două cvadriciclete și șase triciclete, dar niciuna dintre ele nu mai funcționează. Acest „La Marquise” nu a fost unul dintre cele vândute. A fost prototipul, primul fabricat vreodată, și poartă semne clare în acest sens.