Promovăm România… în tăcere? 27 de milioane de euro pentru angajați care nu vorbesc limba engleză

Publicat: 24 iul. 2025, 17:19, de Corina Oprea, în POLITICĂ , ? cititori
Promovăm România… în tăcere? 27 de milioane de euro pentru angajați care nu vorbesc limba engleză

Statul român cheltuie anual 27 de milioane de euro pentru funcționarea Agenției Române pentru Investiții și Comerț Exterior (ARICE), o instituție creată în 2023 cu scopul declarat de a promova afacerile românești în străinătate și de a atrage investiții externe. Cu toate acestea, rezultatele sunt greu de cuantificat, iar eficiența sa a ajuns în centrul unei controverse generate de declarațiile recente ale ministrului Afacerilor Externe, Oana Țoiu.

Oana Țoiu, despre o agenție care costă mult, dar spune puțin

Oana Țoiu susține că, deși scopul agenției este unul legitim și necesar, banii au fost direcționați într-o proporție covârșitoare către cheltuieli administrative – salarii și chirii – în detrimentul acțiunilor concrete de promovare internațională.

„În 2023, cheltuielile totale s-au ridicat la 27 de milioane de euro. Ideea unei astfel de agenții nu este, în sine, greșită – nevoia este reală. Problema este că majoritatea fondurilor s-au dus pe salarii și chirii, în timp ce resursele pentru activități concrete, precum organizarea de conferințe, participarea la târguri sau atragerea de investiții, au fost foarte limitate”, a explicat Oana Țoiu pentru Euronews.

Paradoxul cel mai grav semnalat de șefa diplomației române îl reprezintă bariera lingvistică: unii dintre cei 250 de angajați detașați în străinătate nu cunosc nici limba engleză, nici limba țării în care își desfășoară activitatea.

Mai mulți antreprenori români din diaspora au raportat această situație către autorități, sesizând faptul că personalul ARICE nu este capabil să comunice eficient cu partenerii străini sau să sprijine mediul de afaceri românesc.

„Au existat sesizări din partea antreprenorilor români din diaspora, care au semnalat că în două-trei țări au întâlnit angajați ai agenției care nu vorbeau nici engleză, nici limba locală, deși aveau misiunea de a atrage investiții în România sau de a susține antreprenorii români”, a precizat Oana Țoiu.

Se anunță epurări pe criterii de performanță

Ministrul a subliniat că performanța angajaților ARICE urmează să fie evaluată în mod riguros, ceea ce ar putea conduce la plecări masive din sistem, având în vedere nivelul actual de competență profesională.

„A fost o structură creată în 2023, cu angajați selectați de conducerea de atunci, care a apreciat acele alegeri drept pozitive”, a mai spus Oana Țoiu.

ARICE a fost concepută să implementeze politicile guvernamentale privind atragerea de investiții străine și să promoveze comerțul exterior al României. De asemenea, ar fi trebuit să sprijine investițiile românești în afara granițelor.

Cu toate acestea, lipsa unei infrastructuri funcționale și a resurselor dedicate activităților reale a făcut ca această agenție să rămână, pentru moment, un mecanism scump și ineficient.