Te-au lăsat la poarta avionului? Nu poți să te îmbarci? Ai putea primi de 4 ori prețul biletului
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/Stefa-Musoiu-si-Rona-david-la-Dialogurile-Puterii.jpeg)
Drepturile pasagerilor aerieni vor fi consolidate: compensații mai mari, proceduri digitale și protecție extinsă în UE. Ștefan Mușoiu, eurodeputat PSD, membru în Comisia pentru Transport și Turism a Parlamentului European, vine cu toate detaliile la Dialogurile Puterii.
Începând cu luna octombrie, Parlamentul European urmează să voteze un set de măsuri menite să consolideze semnificativ drepturile pasagerilor aerieni în Uniunea Europeană. Printre inițiatori se numără eurodeputatul român Ștefan Mușoiu (PSD), care a propus mai multe amendamente pentru a combate practicile neloiale ale companiilor aeriene și pentru a facilita accesul rapid la despăgubiri.
Despăgubiri de patru ori mai mari în caz de overbooking
Una dintre cele mai importante modificări vizează despăgubirile în caz de refuz la îmbarcare din cauza suprarezervării (overbooking). Mușoiu susține că această practică este frecvent întâlnită mai ales în cazul companiilor low-cost, unde pasagerii care își cumpără biletele din timp sunt adesea dezavantajați față de cei care plătesc sume mai mari în apropierea zborului.
„Am cerut ca pasagerii refuzați la îmbarcare să primească compensații financiare de patru ori valoarea biletului, dar și rambursarea cheltuielilor adiacente, precum cazarea sau închirierea de mașini”, a declarat eurodeputatul. Măsura urmărește descurajarea acestor practici neloiale.
Platformă digitală pentru despăgubiri în două săptămâni
O altă noutate adusă de pachetul legislativ este digitalizarea procedurilor de despăgubire. În cazul unui incident – fie că este vorba de overbooking sau de o întârziere mai mare de trei ore – pasagerii vor primi un SMS cu un link către o platformă digitală, unde vor putea solicita rapid compensațiile. Suma ar urma să fie virată în termen de două săptămâni.
Inspirația a venit dintr-o experiență personală a eurodeputatului, care a călătorit cu Eurostar, iar la finalul unei întârzieri de 30-40 de minute a primit automat un mesaj cu opțiunea de a alege între un voucher sau o compensație financiară.
Cerințe mai clare privind bagajele de mână
Un alt amendament adoptat prevede că bagajul de mână va fi inclus în prețul biletului, cu dimensiuni standardizate. Conform propunerii, bagajul de cabină nu va trebui să depășească 100 cm cumulat (lungime + lățime + înălțime). Însă, pentru bagaje care depășesc ușor această limită – până la 120 cm – se cere mai multă flexibilitate din partea operatorilor și personalului aeroportuar.
„Oamenii nu ar trebui să fie puși în situația absurdă de a rupe roțile valizelor pentru a se încadra în câțiva centimetri”, spune Mușoiu.
Se va putea schimba numele de pe bilet, contra cost
Printre alte măsuri aprobate în Comisia de Transporturi se află și posibilitatea de a schimba numele titularului biletului de avion în schimbul unei taxe rezonabile, în cazul unor situații obiective. Această opțiune ar trebui să fie disponibilă atât în momentul achiziției, cât și ulterior, dacă circumstanțele o cer.
Deși amendamentul a întâmpinat opoziție din partea unor companii aeriene – pe motiv că ar putea încuraja achizițiile speculative de bilete – Mușoiu spune că este deschis să discute ajustări tehnice, dar nu să renunțe la principiul de bază.
Impactul programului Single European Sky
Noile măsuri legislative se aliniază și cu proiectul Single European Sky, aflat în desfășurare, care va contribui la o mai bună coordonare a traficului aerian între statele membre. Acest lucru va reduce timpii de zbor, va scădea consumul de combustibil și va avea beneficii ecologice importante.
„Unele state interzic survolul, obligând aeronavele să ocolească. Acum va exista o rețea unificată, care va însemna zboruri mai scurte și mai ieftine pentru pasageri”, explică eurodeputatul.
Intrarea în vigoare
Setul de măsuri ar putea fi adoptat în plenul Parlamentului European în luna octombrie, iar dacă este validat și de Comisia Europeană și Consiliul UE, reglementările vor intra în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Astfel, până la finalul anului, pasagerii ar putea beneficia deja de noile drepturi.
Se scumpesc biletele?
Cu privire la îngrijorările privind posibile scumpiri ale biletelor din cauza obligativității includerii bagajului de mână, Mușoiu le respinge: „Statistica arată că peste 95% dintre pasageri folosesc deja un bagaj de mână, deci nu ar trebui să existe o justificare reală pentru creșterea tarifelor.”