O realitate mai puțin știută: bețivii de la cârma trenurilor – accidente grave, victime și un sistem feroviar în pericol din cauza legislației depășite
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/tren_marfa_deraiat_bucuresti_constanta_21_iulie_2021-2.webp)
Sistemul feroviar românesc se confruntă cu riscuri majore privind siguranța circulației și integritatea infrastructurii în lipsa unor reglementări actualizate și aplicabile. Documentele oficiale arată că legislația în vigoare pentru sancționarea personalului feroviar aflat sub influența băuturilor alcoolice este învechită și inaplicabilă în contextul actual.
Singura reglementare dedicată acestei problematici datează din anul 1986, printr-un ordin nepublicat al Ministerului Transporturilor și Telecomunicațiilor, care astăzi nu mai este valabil pentru operatorii feroviari privați sau cei din afara subordonării directe a ministerului. Totodată, unele prevederi invocate în acest act normativ fac referire la ordine și reglementări abrogate de decenii, ceea ce compromite aplicabilitatea și eficiența măsurilor de disciplină.
Consecințele acestei lacune legislative sunt reflectate în cifre alarmante: în intervalul ianuarie 2023 – decembrie 2024 au fost raportate 68 de cazuri în care personal cu responsabilități în siguranța circulației feroviare a fost depistat sub influența alcoolului. În primele șase luni ale anului 2025 au fost consemnate alte 31 de astfel de cazuri. În această perioadă, trei accidente feroviare au avut legătură directă cu personalul aflat sub influența băuturilor alcoolice, printre care o coliziune frontală între două trenuri care a necesitat intervenția echipajelor medicale și a generat pagube semnificative.
Pe lângă pericolul evident asupra vieții și sănătății celor implicați, aceste incidente au generat și perturbări majore în circulația feroviară, cu întârzieri ale trenurilor și închiderea temporară a unor trasee.
În plus, sistemul feroviar românesc se confruntă și cu alte provocări legislative. Transportul de tip tramvai–tren, care combină infrastructura feroviară cu cea de tramvai urban, nu beneficiază de un cadru normativ clar. Acest gol legislativ pune în dificultate proiecte de dezvoltare importantă, cum este cel al tram-trainului metropolitan Oradea, care necesită reglementări clare pentru a asigura siguranța și funcționarea corespunzătoare.
Mai mult, o eroare materială în Ordonanța de urgență privind transportul feroviar, precum și transpunerea incorectă a unor directive europene, afectează alinierea legislației românești la standardele Uniunii Europene, generând riscuri suplimentare în aplicarea și controlul normelor de siguranță.
Câteva cazuri tragice
Un accident feroviar grav s-a produs luni, 6 ianuarie, la o trecere de cale ferată din Coroisânmartin, județul Mureș, soldat cu cinci răniți, dintre care unul în stare gravă. Un autoturism condus de un cetățean german a fost lovit de un tren fără pasageri, după ce șoferul nu a oprit la trecerea la nivel. Testul alcoolscopic al șoferului a fost negativ, însă mecanicul trenului, un bărbat de 59 de ani, avea o alcoolemie de 0,61 mg/l în aerul expirat. Poliția a deschis dosar penal pentru vătămare corporală din culpă și conducere sub influența alcoolului, iar ancheta continuă pentru clarificarea circumstanțelor.
Schimbări preconizate
Un proiect de Ordonanță a Guvernului, elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul feroviar. Scopul principal este crearea unui cadru legislativ clar și actualizat care să reglementeze verificarea consumului de alcool și substanțe psihoactive în rândul personalului responsabil cu siguranța circulației feroviare, precum și stabilirea unor norme obligatorii pentru transportul tip „tramvai-tren”.
Proiectul prevede:
-
Stabilirea competenței Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de a elabora și aproba norme obligatorii pentru verificarea, constatarea și sancționarea consumului de alcool sau substanțe psihoactive în rândul personalului feroviar și de metrou;
-
Reglementarea procesului de recoltare, depozitare și transport al mostrelor biologice pentru confirmarea alcoolemiei sau prezenței substanțelor psihoactive;
-
Corectarea unei erori materiale din Ordonanța de Urgență nr. 12/1998 privind transportul feroviar;
-
Clarificarea competențelor în domeniul transportului de tip „tramvai-tren”, pentru care până în prezent nu există norme specifice, în contextul dezvoltării unor proiecte pilot, precum cel pentru Oradea;
-
Eliminarea unei prevederi legislative care ar limita independența administratorului infrastructurii feroviare publice, asigurând astfel o transpunere corectă a Directivei Europene 2012/34 privind spațiul feroviar unic european.