Se apropie sfârșitul mașinilor pe combustie în Europa? Un colos auto avertizează: „E nevoie de o trezire la realitate”
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/traffic-4485713_1280.jpg)
Interzicerea mașinilor pe combustie în UE din 2035 stârnește noi controverse în industria auto. De la costurile ridicate ale vehiculelor electrice până la temerile privind scăderea vânzărilor, tot mai mulți lideri din domeniu avertizează că tranziția forțată ar putea afecta grav economia europeană.
Printre vocile critice se numără și șeful Mercedes-Benz, care cere o abordare mai flexibilă și stimulente reale pentru cumpărătorii de mașini nepoluante.
Semnal de alarmă tras de CEO-ul Mercedes
În 2023, Parlamentul European a adoptat o lege prin care se va reduce treptat flota auto de autovehicule cu combustie internă până în anul 2035, informează News.ro.
Într-un interviu acordat publicaţiei Handelsblatt, CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Kaellenius, a spus că este nevoie de ”o trezire la realitate”, înainte de revizuirea obiectivului, programată pentru a doua jumătate a lui 2025.
Kaellenius, care conduce şi asociaţia europeană a producătorilor auto (ACEA), a avertizat că, în loc să grăbească tranziţia, interdicţia ar putea determina consumatorii să cumpere în masă maşini pe benzină şi motorină înainte de termenul-limită.
El a pledat pentru stimulente fiscale şi tarife reduse la staţiile de încărcare pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice, subliniind că procesul de decarbonizare trebuie realizat ”într-un mod neutru din punct de vedere tehnologic” şi fără a sacrifica economia europeană.
Ce presupune interzicerea mașinilor pe combustie în UE
Noua legislație stabilește măsurile ce vor fi aplicate pentru a reduce la zero emisiile de dioxid de carbon pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi până în 2035. Este vorba de un obiectiv aplicabil întregului parc de vehicule de la nivelul Uniunii de a reduce emisiile de CO2 produse de autoturismele și camionetele noi cu 100% comparativ cu 2021
Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 au fost fixate la 55% pentru autoturisme și 50 % pentru camionete.
Din 2035, toate mașinile nou-venite pe piață vor trebui să aibă emisii zero și să nu emită CO2. Acest lucru va garanta că, până în 2050, sectorul transporturilor poate deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Noile reguli nu înseamnă că toate mașinile de pe străzi trebuie să aibă emisii zero până în 2035. Aceste reguli nu afectează mașinile existente. Dacă cumpărați o mașină nouă acum, o puteți conduce până la sfârșitul duratei de viață. Dar, pentru că durata medie de viață a unei mașini este de 15 ani, trebuie să începem din 2035 pentru a putea spera că până în 2050 toate mașinile vor fi neutre din punct de vedere al CO2.