Portul Constanța intră în jocul marilor investitori. Guvernul scoate la vânzare până la 30% din acțiuni
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/01/PORTUL-CONSTANTA.jpeg)
Planul, confirmat de premierul Ilie Bolojan, face parte dintr-o strategie mai amplă a Guvernului de a atrage capital prin listarea unor companii de stat din sectoarele energiei și transporturilor. În lipsa posibilității unor rectificări bugetare pozitive, aceste listări ar urma să compenseze deficitul bugetar acumulat în prima jumătate a anului.
Citeşte şi: România pusă pe harta maritimă mondială: Portul Constanța devine hub maritim între Europa și Asia
„Listarea la bursă va începe anul acesta, dar este un proces care, în cel mai optimist scenariu, durează șase luni, iar în mod normal aproximativ un an. Avem proceduri complexe de evaluare și aspecte ce țin de reglementările bursiere, iar în cazul Portului Constanța, pe lângă stat, acționar este și Fondul Proprietatea”, a explicat premierul.
Ce beneficii aduce listarea la bursă
Șeful Guvernului subliniază că listarea ar aduce beneficii duble: ar crește capacitatea Bursei de Valori București de a concura la nivel regional și ar asigura transparență și resurse financiare suplimentare pentru dezvoltarea companiei.
„Listarea, din punctul meu de vedere, este un lucru bun pentru că crește capacitatea bursei din România de a fi o bursă într-o țară emergentă, care se dezvoltă, dar, în același timp, crește și capacitatea de finanțare a acestei companii”, a spus Bolojan.
În prezent, pe piața de capital românească există șase companii listate în care statul deține pachetul majoritar: Hidroelectrica, Romgaz, Nuclearelectrica, Transelectrica, Transgaz și Conpet. Adăugarea Portului Constanța pe această listă ar putea consolida statutul României ca piață emergentă și ar transforma portul într-un hub logistic cu investiții moderne și competitivitate sporită la nivel internațional.
Portul Constanța devine hub maritim între Europa și Asia
Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a declarat recent că Portul Constanţa se transformă într-un nod-cheie al comerțului pe Marea Neagră, consolidându-și poziția strategică și economică într-un context regional și internațional tot mai competitiv.
În cadrul unei vizite oficiale în port, ministrul a fost informat de directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, Mihai Teodorescu, despre stadiul actual și perspectivele dezvoltării infrastructurii portuare. Proiectele aflate în derulare sau în pregătire vizează atât modernizarea logistică, cât și extinderea capacității operaționale a portului.
Printre lucrările deja finalizate se numără:
- Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 10 bis și Poarta 9, cu o valoare de 12,69 milioane de euro
- Modernizarea infrastructurii portuare și măsuri pentru protecția mediului, estimate la 15,03 milioane de euro
- Construcția unui drum și a unei parcări în zona cheului fluvio-maritim (3,26 milioane de euro)
Aceste investiții au crescut eficiența operațională a portului și au redus timpii de tranzit, oferind un avantaj competitiv față de alte terminale maritime din regiune.
Lista proiectelor în curs de desfășurare sau în fază de pregătire este una impresionantă:
- Modernizarea infrastructurii electrice: 23,05 milioane euro
- Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 – Zona Midia: 16,93 milioane euro
- Proiectul E-COLD – alimentarea navelor cu energie de la cheu: 18,8 milioane euro
- Extinderea la 4 benzi între Poarta 7 și Pod Canal: 50 milioane euro
- Alte investiții semnificative includ:
- Master Plan rutier: 122,6 milioane euro
- Proiectul Electrice II: 82,41 milioane euro
- Rețele apă și canal – MEIAC: 28 milioane euro
- Lucrări de dragaj: 142,6 milioane euro
- Dezvoltarea capacității feroviare – Etapa II: 23,8 milioane euro
- Construirea cheurilor Midia: 214,7 milioane euro
- Parc fotovoltaic: 11,3 milioane euro
- Parcare securizată lângă Autostrada A4: 43,37 milioane euro
- Cheu pentru nave tehnice în Midia: 22,18 milioane euro
- Molurile III S și IV S: investiție majoră de 1,1 miliarde euro
- Modernizare pe toate planurile: de la diguri la terminale turistice
Valoarea totală a investițiilor anunțate pentru Portul Constanța se ridică la 1,93 miliarde de euro.