S-a stabilit! Când va fi dat în trafic lotul de autostradă blocat mai bine de șase luni la 99% grad de execuție

Publicat: 21 aug. 2025, 15:24, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
S-a stabilit! Când va fi dat în trafic lotul de autostradă blocat mai bine de șase luni la 99% grad de execuție
Foto: Facebook Irinel Ionel Scrioșteanu

Cel mai așteptat lot de autostradă, având în vedere că se vorbea de o inaugurare încă din decembrie 2024, va fi dat, în sfârșit, în trafic. Este lotul unde constructorii bulgari au greșit cotele la mai multe pasaje și poduri, lucru care a blocat deschiderea autostrăzii. După o serie de expertize, soluții tehnice și lucrări de remediere, tronsonul de 28,35 km ar fi gata. Vorbim de lotul 2 Mizil – Pietroasele al A7 Ploiești – Buzău.

Când va fi dat în trafic lotul de autostradă blocat mai bine de șase luni la 99% grad de execuție

Lotul de autostradă dintre Mizil și Pietroasele, parte din A7 Ploiești – Buzău (Autostrada Moldovei), va fi deschis traficului, după ce a fost blocat mai bine de șase luni la 99% grad de execuție. Asocierea româno-bulgară Coni SRL – Trace Group Hold PLC a dat-o în bară chiar pe finalul lucrărilor, cu greșeli de începători la cotele unor poduri și pasaje. Remedierea a durat pentru că s-au analizat mai multe soluții până la luarea celei mai bune decizii. S-a ales varianta montării de eclise cu șuruburi de înaltă rezistență.

Anunțul privind darea în trafic a lotului de 28,35 km a fost făcut de secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, după o vizită în șantier. El a descris, într-o postare pe Facebook, pașii care mai trebuie parcurși pentru darea în trafic până la finele lunii septembrie a lotului 2 Mizil – Pietroasele/Stâlpu din Autostrada A7 Ploiești – Buzău.

Deschiderea acestui lot era așteptată încă de la finalul anului trecut, dar inaugurarea a fost amânată din cauza unor probleme tehnice descoperite la mai multe pasaje și poduri, după cum a explicat Scrioșteanu.

Cum au remediat constructorii bulgari greșelile de amatori făcute la cele trei structuri

Oficialul de la Transporturi a detaliat și lucrările de remediere care s-au executat. Astfel, potrivit lui, la pasajul peste autostradă de la km 26 sudurile au fost consolidate prin montarea de eclise cu șuruburi de înaltă rezistență (acesta a fost finalizat și deschis traficului). De asemenea, pasajul peste autostradă de la km 33 a fost remediat punctual (a fost finalizat și deschis traficului).

În fine, podul de la km 38 peste râul Sărata – cel mai mare și mai complex de pe acest tronson – a ridicat cele mai multe probleme: suduri neconforme și dificultăți apărute din cauza nerespectării unei dispoziții de șantier.

În primă fază, sudurile au fost consolidate prin montarea de eclise cu șuruburi de înaltă rezistență și au fost realizate consolidări la alte elemente ale tablierului metalic. Au fost realizate teste dinamice și statice care au avut rezultate bune, dar, pentru ca nu a fost respectată dispoziția de santier (situație care poate crea probleme in ceea ce privește durabilitatea podului) și pentru a avea o analiză cât mai obiectivă, a fost contractat și un expert tehnic internațional. Pe baza Expertizei tehnice, a inspecțiilor comune realizate de Expert si Proiectant, si a discuțiilor din cadrul mai multor întâlniri tehnice, s-a stabilit soluția finală care va fi aplicată, iar începând de marți, 19 august 2025, antreprenorul a demarat lucrări de consolidare a unor îmbinări la talpa superioară a tablierului metalic al podului de la km 38“, a explicat Irinel Ionel Scrioșteanu.

Potrivit lui, după finalizarea acestor lucrări, se va efectua un nou set de teste statice pentru verificarea siguranței și durabilității structurii, folosind o tehnologie diferită față de cea folosită la primele teste, la solicitarea expertului. „Facem tot posibilul ca până la sfârșitul lunii septembrie să se poată deschide traficul pe lotul 2 al Autostrăzii Ploiești – Buzău“, a dat asiguări oficialul de la Transporturi.

Deschiderea lotului Mizil – Pietroasele, amânată de mai multe ori

Lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 km) al A7 Ploiești – Buzău urma să fie dat în trafic anul trecut, însă inaugurarea a fost amânată inițial pentru primăvara acestui an. Ulterior, toate termenele anunțate până astăzi au fost ratate unul după altul.

Vestea bună este că antreprenorul de pe lotul 3 Pietroasele – Buzău s-a mișcat foarte bine și sunt șanse ca sectorul de autostradă să fie gata încă din octombrie 2025. Turcii de la Nurol au început munca pe lotul de 13,9 km care va ocoli Buzăul de la vest la est, între DN2/pădurea Spătaru și DN2B/ieșirea spre Brăila, în martie 2024 și s-au încadrat în termenul contractual de 20 de luni, execuție directă fără perioadă de proiectare.

Astfel, din acest an se va putea circula integral și pe secțiunea Ploiești – Buzău a A7, după ce secțiunea Buzău – Focșani a fost deschisă anul trecut, cu excepția podului peste râul Buzău, deschis în acest an. Prin urmare, din Autostrada Moldovei mai lipsește doar secțiunea Focșani – Bacău – Pașcani (172 km) pentru ca prima autostradă finanțată integral din PNRR să fie dată în trafic. Pe loturile dintre Focșani și Pașcani lucrează grupul de firme controlat de Dorinel Umbrărescu, iar termenul de finalizare este august 2026.

Autostrada A7 Ploiești – Buzău, Lotul 2 Mizil – Pietroasele

Antreprenor: Asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC;
Durată contract: 20 de luni (execuție);
Valoare contract: 1.249.992.665 de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR);
Ordin de începere: 12.08.2022;
Stadiu actual: 99%;
Lungime: 28,35 km