Mobilizare bună pe veriga lipsă din autostrada Sibiu – Nădlac II. UMB are 800 de muncitori pe șantierul cu „tunelurile pentru urși“

Publicat: 24 aug. 2025, 13:17, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Mobilizare bună pe veriga lipsă din autostrada Sibiu – Nădlac II. UMB are 800 de muncitori pe șantierul cu „tunelurile pentru urși“
Foto: Facebook DRDP Timișoara

Este mobilizare bună pe tronsonul de autostradă dintre Margina și Holdea, cel care lipsește pentru a se putea ajunge, doar pe autostradă, din Sibiu spre vestul Europei. Potrivit Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara, asocierea româno – bosniacă UMB GRUP & Euro-Asfalt a mobilizat 800 de muncitori și 200 de utilaje pe șantierul unde se construiesc și celebrele „tuneluri pentru urși“, unice în România. Se lucrează, de fapt, pe mai multe fronturi pe lotul de autostradă de 9,13 km care ar trebui să fie gata în 2026.

Mobilizare bună pe veriga lipsă din autostrada Sibiu – Nădlac II

Este mobilizare bună pe veriga lipsă din autostrada Sibiu (Boița) – Nădlac II, adică cei 9,13 km între Margina și Holdea a A1 Lugoj – Deva care fac parte din coridorul 4 Pan-european, coridor rutier de importanță strategică atât pentru România, cât și pentru Uniunea Europeană.

Potrivit DRDP Timișoara, UMB și partenerii din Bosnia au mobilizat în șantier peste 800 de muncitori și 200 de utilaje. Se lucrează pe mai multe fronturi, nu doar la „tunelurile pentru urși“.

Activitate intensă și mai multe fronturi de lucru pe șantierul A1 Margina – Holdea. Se lucrează în continuare la cele două tuneluri, dar și la podețe, poduri și pasaje (armări, cofrări și betonări elemente ale structurilor). Sunt atacate ambele tuneluri, atât pe intrare, cât și pe ieșire, fiind în diferite stadii de execuție. Au avansat excavațiile la tunelul al doilea, inclusiv la zona de cut&cover“, a transmis DRDP Timișoara, pe Facebook.

Potrivit sursei citate, în aceste zile se montează un sistem de monitorizare geotehnică complexă în timpul excavației, iar primele citiri realizate cu acest sistem au evidențiat o comportare în parametri din punct de vedere geotehnic a tunelului. Conform CNAIR, lucrările aici au ajuns la 20%, conform evaluării de la sfârșitul lunii iunie. Conform condițiilor din acordul de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul secțiunii, în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului.

Secțiunea Margina – Holdea va avea 2,5 km de tuneluri și 2 km de viaducte

Secțiunea Margina – Holdea a lotului de autostradă Lugoj – Deva (A1) are două tuneluri cu o lungime totală de 2,5 km și 4 viaducte cu o lungime însumată de 2 km. Conform proiectului, tunelul 1 are pe un sens 415 metri, iar pe celălalt sens – 367 metri (acesta a fost străpuns). Tunelul 2, unde se va aborda și metoda cut & cover, va avea 1.985 metri pe un sens și 1.825 metri pe celălalt sens.

Cele două structuri sunt unice în România, prin prisma deschiderii foarte mari de intrare în tuneluri. Practic, de pe autostradă se va intra direct în tunel, pe două benzi și pe banda de urgență (11,35 de metri/sens). Pentru forarea tunelurilor de pe secțiunea Margina-Holdea se folosește „metoda austriacă“ (NATM), tehnologie utilizată și la construcția tunelurilor de pe secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni) a autostrăzii Sibiu – Pitești.

Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii – lipsă (9,13 km) din lotul 2 al A1 Lugoj – Deva a fost semnat pe 14 octombrie 2022, cu Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o. Construcția acestui nou lot de autostradă este finanțată prin PNRR și are o valoare de 1,82 miliarde lei (fără TVA). Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani.

După deschiderea circulației pe acest sector, distanța dintre Sibiu (Boița) și Nădlac va putea fi parcursă pe autostradă, pe o distanță de peste 317 km.

Citește și: Care sunt autostrăzile cu cel mai mare progres din România. Topul constructorilor de drumuri de mare viteză