Arad: Podul hobanat, „ușurat” cu 1.500 de tone pentru a corecta deformările vizibile

Publicat: 27 aug. 2025, 09:37, de Nitulescu Gabriel, în ACTUALITATE , ? cititori
Arad: Podul hobanat, „ușurat” cu 1.500 de tone pentru a corecta deformările vizibile
Pod peste Mureș, Arad

Podul hobanat din municipiul Arad, o investiție de peste 165 de milioane de lei, a intrat în atenția publică după ce au apărut deformări vizibile chiar înainte de inaugurare. În urma verificărilor, autoritățile au decis că structura trebuie „ușurată” cu aproximativ 1.500 de tone pentru a fi readusă la parametrii tehnici și vizuali normali.

Lucrările de remediere, în plină desfășurare

Primarul Călin Bibarț a anunțat că soluția tehnică presupune mai multe etape de lucru. Printre acestea se numără frezarea straturilor de asfalt de pe trotuare, eliminarea bordurilor și demontarea temporară a unor elemente precum parapetele metalice. După reducerea greutății, hobanele vor fi retensionate pentru a elimina „valurile” vizibile la nivelul carosabilului, conform Agerpres.

Edilul a precizat că structura respectă cerințele de rezistență și stabilitate, însă problemele de ordin vizual au determinat autoritățile să refuze recepția lucrării.

Constructorul, amendat de Inspectoratul de Stat în Construcții

Inspectoratul de Stat în Construcții a constatat deformările și a aplicat o amendă constructorului. Sancțiunea s-a ridicat la 10.000 de lei, însă firma a plătit doar 500 de lei, reprezentând jumătate din amenda minimă legală, profitând de prevederile în vigoare.

Prefectul Mihai Pașca a declarat în iunie că recepția finală va avea loc doar după remedierea tuturor deficiențelor. În paralel, Primăria Arad a transmis că penalitățile prevăzute în contract se aplică constructorului și că toate reparațiile vor fi suportate din fondurile firmelor implicate.

Termen nou pentru deschiderea circulației

Inițial, podul ar fi trebuit deschis în vara acestui an, însă autoritățile estimează acum că acesta va fi funcțional cel târziu în luna decembrie. Proiectantul și constructorul susțin că lucrările vor asigura o reducere semnificativă a greutății finale, ceea ce va permite readucerea structurii la parametrii de siguranță.

„Prima etapă este readucerea podului la linia roșie, apoi diminuarea unor sarcini permanente. Dacă va fi necesar, hobanele vor fi suplimentate cu noi fire” a explicat primarul Călin Bibarț.

Critici din partea opoziției

Problemele apărute la construcție au fost intens criticate de opoziția locală. Consilierul municipal Dorian Curcanu (USR) a declarat în iulie că podul ar putea să se prăbușească, catalogându-l drept „cel mai mare eșec de infrastructură de după 1990”. El a acuzat administrația locală că a ascuns deficiențele și a continuat lucrările în ciuda riscurilor.

Primarul a respins însă aceste acuzații, afirmând că nu există pericol de prăbușire, ci doar probleme de conformitate vizuală care vor fi corectate prin lucrările actuale.