Tarife triplate și facturi întârziate. Ce spune ANRE despre clienții păcăliți de furnizori

Publicat: 05 sept. 2025, 16:46, de Corina Oprea, în Energie , ? cititori
Tarife triplate și facturi întârziate. Ce spune ANRE despre clienții păcăliți de furnizori

Problemele din piața energiei electrice continuă să lovească în buzunarele oamenilor. Mii de clienți reclamă clauze abuzive, tarife crescute brusc și întârzieri majore la emiterea facturilor, iar situația a ajuns atât de gravă încât ar putea fi discutată în Consiliul Suprem de Apărare a Țării. Președintele ANRE, George Niculescu, a explicat ce soluții au consumatorii și cum au fost sancționați furnizorii care au abuzat de poziția lor.

ANRE, despre amenzi și clienți mutați abuziv

George Niculescu a anunțat că, în doar câteva luni din 2025, ANRE a primit peste 12.000 de reclamații și a aplicat amenzi în valoare totală de 7,5 milioane de lei. Printre nereguli, șeful instituției a amintit mutarea abuzivă a unor clienți la alți furnizori, care au aplicat prețuri mult mai mari.

„Problemele sunt de toate felurile, cum ar fi cele referitoare la clauze introduse abuziv. Sute de clienţi au fost mutaţi abuziv de la furnizorul cu care aveau contract, iar noul furnizor a venit cu o serie de preţuri care erau mult mai mari. Peste 740.000 de lei a fost amenda aplicată respectivului furnizor pentru schimbare abuzivă şi facturare incorectă a clienților pe care îi are în portofoliu”, a spus George Niculescu.

El a precizat că ANRE a dispus recalcularea facturilor și restituirea sumelor percepute ilegal, subliniind că instituția va continua să aplice sancțiuni ferme.

Soluțiile pentru consumatori

Un om de afaceri din Prahova a povestit că, după expirarea plafonării, a încercat să renegocieze contractul cu furnizorul de energie, dar a fost refuzat și chiar amenințat. Ulterior, acesta a primit două facturi în valoare totală de 8.000 de lei ca „taxă de reziliere” pentru simplul fapt că a ales să își schimbe furnizorul.

Astfel de cazuri au dus la creșterea numărului de reclamații, dar și la presiunea asupra Guvernului pentru a interveni mai dur în piața de energie.

Președintele ANRE le recomandă clienților casnici să citească atent contractele și să nu accepte clauze neclare sau abuzive. În același timp, a subliniat că există soluții rapide pentru cei nemulțumiți:

  • schimbarea gratuită a furnizorului în 24 de ore, pentru consumatorii casnici;

  • atenție sporită la contracte, mai ales în cazul persoanelor juridice, care pot fi afectate de clauze de reziliere;

  • sesizarea ANRE pentru orice abuz, instituția având obligația să intervină.

„Principalul mod în care pot sancţiona furnizorul este să-l schimbe. Persoanele juridice trebuie să fie foarte atente ce semnează. Clauzele trebuie citite cu mare atenţie, dar consumatorii casnici pot schimba furnizorul în doar 24 de ore gratuit, în căutarea unui preţ mai bun”, a explicat George Niculescu.

Un alt tip de reclamație vizează întârzierile la emiterea facturilor, care au pus în dificultate mii de clienți. Potrivit șefului ANRE, mulți furnizori preferă să suporte amenzile aplicate decât să își remedieze problemele tehnice și administrative.