An școlar cu gust amar: proteste, tensiuni și incertitudine în prima zi de cursuri
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/ce-se-va-intampla-in-prima-zi-de-scoala-sindicate-nu-participam-la-festivitati-politicienii-sa-se-tina-departe-in-8-septembrie-1003803.jpg)
În loc de festivități și clopoțel, prima zi a noului an școlar aduce proteste și tensiuni în educație. Profesorii sunt împărțiți între cei care aleg să intre la ore și cei care boicotează cursurile, în semn de nemulțumire față de noile măsuri bugetare adoptate de Guvern.
În timp ce părinții și elevii se pregătesc pentru un început atipic, marile federații sindicale din educație – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), „Spiru Haret” și „Alma Mater” – au anunțat organizarea unui miting în Piața Victoriei, urmat de un marș până la Palatul Cotroceni. Protestele vizează abrogarea prevederilor din Legea 141/2025, considerate „inacceptabile” de sindicate.
„Această acțiune de protest este expresia nemulțumirii profunde a personalului din educație față de refuzul constant al Guvernului de a abroga prevederile din Legea 141/2025”, transmit reprezentanții sindicali, cerând demisia ministrului Educației, Daniel David, pe care îl acuză că „a generat haos în învățământ”.
Sindicaliștii își cer scuze pentru blocajele rutiere pe care le vor provoca, dar insistă că nu vor permite politizarea protestelor: „Acțiunea noastră este un demers strict profesional, care vizează exclusiv drepturile salariaților din învățământ și interesul sistemului educațional.”
Ministerul cere dialog, sindicatele cer demisia
În replică, ministrul Educației le transmite profesorilor că „școala este în primul rând a copiilor” și îi invită să lase divergențele deoparte:
„Ca părinte și ministru, cred că școala este în primul rând a copiilor, așa că îi așteptăm luni, împreună cu părinții. Toți profesorii au nu doar legal, ci și moral datoria față de elevi, iar așa cum îi știu, sunt convins că o vor onora.”
Daniel David le propune reprezentanților din educație să „facă echipă” pentru a construi soluții pe termen lung, însă mesajul nu pare să tempereze tensiunile.
Elevii, în plan secund
În mesajele sindicatelor, elevii sunt menționați abia la final, cu o solicitare de „înțelegere” din partea părinților. Profesorii spun că luptă pentru viitorul educației și că „nu trebuie blamați pentru boicotul primei zile de școală”.
În schimb, vocile critice semnalează că interesul elevului, considerat „în centrul actului educațional” de lege, este aproape absent din dezbatere. Situația este complicată și de reorganizarea masivă a peste 500 de unități școlare, care lasă mii de copii să facă naveta, uneori pe jos, câțiva kilometri.
Profesorul Cătălin Zaman atrage atenția asupra impactului acestor schimbări:
„Elevii nu au cum să fie fericiți în aceste zile. Dispar bursele de excelență, se reduc bursele de merit, iar toată această incertitudine nu e normală. Sunt elevi care meritau o primire frumoasă, dar în unele școli nu vor primi nimic.”
Între protest și normalitate
Pe rețelele sociale, unii dascăli povestesc cum boicotul i-a adus în conflicte publice și chiar la atacuri asupra afacerilor personale, în timp ce alții consideră lipsa festivităților un „prim pas spre normalitate”, dacă nu se uită acest lucru până anul viitor.
În paralel, părinții rămân prinși între dileme pragmatice:
„75 de lei buchetul la supermarket? Și dacă-l iau și doamna nu vine, am dat banii de pomană?”, spune o mamă, rezumând atmosfera de incertitudine.
Prima zi de școală, care altădată aducea emoție și entuziasm, se transformă astfel într-un test de rezistență pentru întregul sistem. Întrebarea rămâne: cine pierde cel mai mult din această confruntare – profesorii, Guvernul sau, din nou, elevii?