România, hub regional de transport prin Proiectul „FastDanube 2”, de facilitare a navigației pe Dunăre 340 de zile/an
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/Imagine-WhatsApp-2025-09-09-la-19.58.02_c5e36716.jpg)
Dezvoltarea Proiectului „FastDanube 2”, în valoare de 230 de milioane de euro, dezvoltat în parteneriatul dintre autoritățile de navigație din România și Bulgaria, respectiv AFDJ Galați și IAPPD Ruse, va facilita navigația pe Dunăre aproape tot timpul anului, astfel fiind consolidat rolul României de hub regional de transport.
După Proiectul „FastDanube 1”, lansat în 2014, dar care nu și-a atins obiectivele, în primul rând din cauza neînțelegerilor cu autoritățile de navigație din Bulgaria, Proiectul „FastDanube 2”, în valoare de 230 milioane euro, are un debut promițător, pentru că de această dată autoritățile de navigație române și bulgare sunt parteneri în proiect și a fost lansată dezvoltarea primei etape.
Ministerul Transporturilor a anunțat că a fost lansată prima procedură de achiziţie din cadrul proiectului „FastDanube 2” , proiect care va permite ca navele să circule pe Dunăre aproape tot timpul anului, adică 340 zile/an, cu două luni mai mult decât în situația actuală, în care se navigă aproximativ 280 zile/an.
Ministrul Transporturilor: „prin acest proiect, România îşi consolidează rolul de hub regional de transport”
Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, a anunțat că a fost lansată prima procedură de achiziţie din cadrul proiectului „FastDanube 2” – „Îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării”, un proiect strategic finanţat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei.
Ministrul a precizat că „FastDanube 2” este un proiect implementat împreună cu partenerii bulgari și are ca scop deblocarea navigației pe Dunăre, eliminarea zonelor cu probleme pentru navigaţie şi crearea unor condiţii mai sigure pentru transportul fluvial. Prin realizarea acestui proiect România își consolidează rolul de hub regional de transport, iar Portul Constanța devine unul dintre cele mai importante porturi din sud-estul Europei
„Prima achiziţie vizează monitorizarea impactului asupra mediului, cu o valoare estimată de 13,7 milioane euro şi o durată de 9 ani.
Prin acest proiect, România îşi consolidează rolul de hub regional de transport şi îşi valorifică unul dintre cele mai importante atuuri naturale: Dunărea. În acelaşi timp, toate oraşele din România situate de-a lungul Dunării vor beneficia de posibilitatea de dezvoltare reală (…)
Concret, proiectul va permite ca navele să circule pe Dunăre aproape tot anul, 340 de zile pe an, faţă de situaţia actuală de aproximativ 280 zile. Rezultatul? Creşterea cu cel puţin 20% a volumului de trafic de marfă, reducerea costurilor şi a timpilor de transport şi un impact major pentru Portul Constanţa, care devine şi mai important în sud-estul Europei”, a declarat ministrul Transporturilor
„FastDanube 2”, un proiect cu un buget de 230 milioane euro, din care 195 milioane euro este finanțarea de la Bruxelles
Asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre pe întreg parcursul anului a devenit o prioritate mai ales după ce în ultimii ani s-au repetat perioadele caniculare, în care debitul și nivelurile apelor Dunării au înregistrat scăderi fără precedent și autoritățile de navigație nu pot asigura adâncimea minimă de navigație impusă de Comisia Europeană a Dunării, de 2,5 metri. Din această cauză, convoaiele de barje sunt blocate la „pragurile” albiei Dunării. Pentru scăderea pescajului barjelor, navigatorii sunt obligați să reducă cantitatea de mărfuri încărcată la bord, iar asta înseamnă pagube uriașe suportate de armatori.
Potrivit analizei realizate în cadrul Proiectului „Fast Danube 1”, lansat în 2014, în 9 puncte critice de pe sectorul româno – bulgar trebuie executate lucrări de dragaj pentru eliminarea aluviunilor, iar în alte 3 puncte critice, la Bechet, Belene și Popina, trebuie construite lucrări hidrotehnice de dirijare a curentului apei.
Problema nu și-a găsit o rezolvare deoarece autoritățile de navigație din Bulgaria nu erau interesate de asigurarea condițiilor de navigație pe Dunăre. S-a ajuns la medierea Comisiei Europene care a determinat colaborarea între partea română și partea bulgară în cadrul noului proiect, „FastDanube 2”.
În vara acestui an, Comisia Europeană a aprobat finanțarea asigurată pentru „Fast Danube 2” prin „Mecanismul pentru Interconectarea Europei”, în valoare de 195.499.818 euro, cofinanțarea fiind asigurată de la bugetele companiilor care dezvoltă proiectul.
Liderul Proiectului „Fast Danube 2” este Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați, companie națională din subordinea Ministerului Transporturilor, iar parteneri sunt Agenția Executivă pentru Exploatarea și Întreținerea Fluviului Dunărea (IAPPD) din Ruse (Bulgaria) și Ministerul Transporturilor și Tehnologiei Informației din Bulgaria.
Se estimează că lucrările în cadrul „FastDanube 2” vor fi finalizate în anul 2028.