Meditații gratuite la școală. Elevii vor face două ore remediale pe săptămână

Publicat: 10 sept. 2025, 18:25, de Anamaria Ionel, în Educație , ? cititori
Meditații gratuite la școală. Elevii vor face două ore remediale pe săptămână
Foto: g4media.ro

Elevii din ciclul primar vor beneficia, începând din acest an, de două ore suplimentare de educație remedială, desfășurate la clasă de către învățători. Anunţul a fost făcut de ministrul Educației, Daniel David. Măsura urmărește să reducă decalajele de învățare și să consolideze competențele dobândite de elevi.

Măsură pentru recuperarea decalajelor şcolare

Ministrul Educației a explicat că introducerea celor două ore de educație remedială la nivelul învățământului primar este o consecință benefică a unor măsuri luate în context de criză, chiar dacă inițial nu a fost prevăzută. Deși un program național dedicat recuperării decalajelor școlare a fost dorit de mult timp, lipsa fondurilor l-a împiedicat să fie pus în practică.

Acum, pentru fiecare clasă de ciclu primar vor exista două ore săptămânale în care învățătorii vor lucra alături de copii pentru consolidarea cunoștințelor deja dobândite și pentru corectarea sau recuperarea competențelor care nu au fost asimilate corespunzător.

Întrebat dacă aceste ore pot fi considerate o formă de „meditații la clasă”, Daniel David a confirmat, cu o nuanță: „Dacă vreți, da, puteți să le spuneți așa, dar eu prefer să le spun ore remediale”.

Măsura nu presupune ore suplimentare peste norma de lucru, ci o reașezare a acesteia.

„Înseamnă cele două ore din normă. De exemplu, pe săptămână ai 40 de ore norma de lucru. Până acum, să presupunem, în medie, din cele 40 de ore aveai 18 ore de predare. Acum, din cele 40 de ore norma de lucru vei avea 20 de ore de predare, iar din cele două ore în plus în zona învățătorilor, cele două ore se vor focaliza pe componenta de învățare remedială”, a precizat Daniel David.

Testări inspirate din PISA

Ministrul a vorbit și despre schimbările la evaluările naționale de etapă. David a precizat că testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au fost îmbunătățite prin introducerea unor subiecte concepute după modelul evaluărilor internaționale PISA.

Spre deosebire de anii trecuți, când exercițiile erau strict corelate cu programa școlară, acum accentul cade pe modul în care elevii folosesc cunoștințele acumulate la matematică și științe în situații concrete, de zi cu zi, pentru rezolvarea unor probleme practice.

Extinderea programului la gimnaziu și liceu

Educația remedială nu se va opri la ciclul primar. Ministerul intenționează să introducă ore similare și pentru gimnaziu și liceu.

„Am reglementat ca 25% din timpul alocat fiecărei discipline, un lucru care este prins în lege, dar am spus ce aș aștepta să facem acolo, 25% din timpul alocat fiecărei discipline, la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu să fie din nou alocat unor activități remediale, ca în învățământul primar”, a declarat Daniel David.

Ministrul Educației a atras atenția că, deși România se mândrește cu elevii olimpici, realitatea arată că jumătate dintre copii se confruntă cu analfabetismul funcțional. În acest context, spune el, este esențial ca școala să investească în educația remedială. Astfel, pentru fiecare disciplină, un sfert din timpul alocat nu va mai fi dedicat predării clasice, ci unor activități menite să consolideze cunoștințele deja dobândite, să corecteze lacunele și să arate elevilor cum pot aplica materia în situații concrete din viața de zi cu zi. Totodată, profesorii vor avea libertatea de a folosi aceste ore și pentru pregătirea elevilor de performanță, dacă doresc.

Noua măsură vine pe fondul preocupărilor tot mai mari legate de calitatea actului educațional și de rezultatele slabe ale României la testările internaționale. Introducerea orelor remediale la clasă este văzută ca un pas important pentru sprijinirea copiilor care întâmpină dificultăți de învățare și pentru reducerea disparităților între elevi.