O lovitură pe la spate din partea Beijingului: Mărcile chineze își închid în masă reprezentanțele auto din Rusia

Publicat: 11 sept. 2025, 19:14, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
O lovitură pe la spate din partea Beijingului: Mărcile chineze își închid în masă reprezentanțele auto din Rusia

Piața auto din Federația Rusă traversează o nouă criză, după ce tot mai multe mărci chinezești au decis să își închidă reprezentanțele și showroom-urile. Tendința lovește puternic în una dintre puținele industrii care păreau să reziste sancțiunilor occidentale.

Scăderi alarmante în marile orașe

Între 1 ianuarie și 1 septembrie 2025, numărul dealerilor auto din Rusia s-a redus cu 9%, ajungând la 7.284 de puncte, potrivit datelor publicate de ediția rusă a  revistei Forbes. Pierderile sunt semnificative în marile centre urbane: Rostov-pe-Don a înregistrat o scădere de 29,3%, Voronej de 18,8%, Krasnoiarsk de 17,2%, iar Samara și Volgograd de peste 18% fiecare.

Nici Moscova și Sankt Petersburg nu au fost ocolite de declin. Capitala a pierdut 11,1% dintre reprezentanțe, iar al doilea oraș ca importanță economică, 17,6%.

Mărcile chineze, în prim-planul retragerilor

Primele cinci mărci cu cele mai multe reprezentanțe închise în prima jumătate a anului sunt exclusiv chinezești: Li Auto (43), Bestune (38), Kaiyi (30), Dongfeng (29) și BAIC (27). Închiderea simultană a atâtor showroom-uri ridică semne de întrebare privind strategia Beijingului pe piața rusă.

Experții atrag atenția că aproximativ o treime dintre dealerii auto din Rusia se confruntă cu probleme financiare grave sau sunt în pragul falimentului. Structura actuală a pieței nu generează profit suficient nici pentru producători, nici pentru distribuitori.

Motivele colapsului

Specialiștii indică trei cauze majore: scăderea cererii pentru mașini noi, creșterea costurilor de operare pentru vânzători și erori ale producătorilor chinezi în construirea rețelelor de distribuție, care au dus la suprasaturarea pieței.

În prezent, un dealer regional din Rusia vinde anual 220-250 de mașini, comparativ cu aproximativ 1.000 în Statele Unite.

Industria auto rusească, în impas

Chiar și în condiții favorabile, piața auto din Rusia ar urma să scadă cu cel puțin 10% până la sfârșitul anului, ceea ce ar însemna maximum 1,4 milioane de autoturisme vândute. În scenariul pesimist, cifra ar putea coborî la 1,1 milioane de unități, adică o contracție de 30% față de 2024.

Problemele nu se limitează la mărcile străine. Până la mijlocul lunii august, modelul Moskvich – considerat simbol al renașterii autohtone – a înregistrat doar o singură vânzare. Explicația: prețul ridicat, mai mare decât al modelelor chinezești, și faptul că mașina este, de fapt, o copie a SUV-ului Sehol X8.

În plus, lansarea noii Lada Iskra a fost amânată, producția de masă fiind programată abia pentru martie-aprilie 2026.