Au intrat în lucru viaductele de pe cel mai spectaculos lot al autostrăzii care traversează Carpații (VIDEO)
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/Screenshot-2025-09-17-151052.png)
La finele anului 2028 vom traversa Munții Carpați pe autostradă și vom putea circula pe drum de mare viteză de la Sibiu până la Constanța, ocolind Capitala tot pe autostradă. Din cele 5 secțiuni ale Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, două sunt deschise traficului (Sibiu – Boița, din decembrie 2022, și Curtea de Argeș – Pitești, din iunie 2025), iar restul ar trebui să fie gata în 2027 (secțiunea 4) și 2028 (secțiunile 2 și 3). Acestea din urmă sunt și cele mai dificile loturi, pentru că traversează Carpații.
Au intrat în lucru viaductele de pe cel mai spectaculos lot al autostrăzii care traversează Carpații
Cel mai spectaculos și în același timp dificil lot al autostrăzii care traversează Carpații (A1 Sibiu – Pitești) este secțiunea 2 Boița – Cornetu. Cu 48 de poduri și viaducte și 7 tuneluri, traseul de 31,33 kilometri care traversează Munții Carpați este o adevărată provocare pentru constructori.
Asocierea de constructori turci Mapa – Cengiz, care se ocupă de lucrări, are deocamdată autorizație de construire doar pe câțiva kilometri de autostradă și pentru 5 viaducte, toate din zona Boița. Primul viaduct la care s-a început lucrul este cel de la Boița (650 m), acesta fiind și primul pentru care s-a primit autorizație de construire. După care au urmat și celelalte patru.
DRDP Craiova a prezentat, miercuri, imagini cu șantierul secțiunii 2 și cu stadiul lucrărilor la cele cinci viaducte.
Astfel, potrivit DRDP Craiova, pe tronsonul unde se construiesc primele viaducte de pe secțiunea Boița – Cornetu, lucrările avansează într-un ritm foarte bun:
- Viaductul 1 – cele 96 de grinzi au fost deja montate, se lucrează la plăcile de suprabetonare. La pilele principale a început execuția tronsonului zero, la suprastructura de pe care se va lansa cofrajul pentru executia in consola a deschiderilor principale, aceste deschideri vor avea o lungime de 140 de metri și vor fi executate cu tehnologia „balanței echilibrate“.
- Viaductul 2 – se desfășoară în paralel mai multe operațiuni: piloți forați, fundații și elevații la culei; devierile de utilități sunt finalizate.
- Viaductele 3 și 4 – piloții forați sunt aproape gata, urmează betoanele de egalizare și armătura fundațiilor.
- Viaductul 5 – radierul pentru cea mai înaltă pilă de pe tronson (peste 40 m) este finalizat, lucrările vor continua cu execuția elevațiilor. Tablierul metalic va fi montat prin lansare, iar segmentele sunt fabricate la fabrica antreprenorului din Sibiu și ansamblate pe șantier în vederea lansării.
De asemenea, drumurile tehnologice sunt finalizate, asigurând accesul până la tunelul Boița, arată DRDP Craiova.
Cel mai spectaculos lot al autostrăzii care traversează Carpații: succesiune de tuneluri și poduri care traversează râul Olt de două ori
Secțiunea Boița – Cornetu are în total 56 de lucrări de artă: 48 de poduri, pasaje și viaducte, un ecoduct și 7 tuneluri (Boița și Lazaret – câte două, Câineni – cel mai lung, Robești și Racovița).
Proiectul secțiunii 2 a A1 Sibiu – Pitești mai prevede peste 1.000 de grinzi prefabricate și aproximativ 40.000 de tone de confecție metalică pentru tablierele din oțel, plus 5.000 de tone de oțel pentru elementele din tuneluri. Primele grinzi produse în fabrica de la Sibiu a antreprenorului turc Mapa – Cengiz au fost montate la jumatatea lunii iunie, la viaductul de la Boița (650 m).
Potrivit CNAIR, pe sensul de circulație dinspre Sibiu spre Pitești al autostrăzii, pe circa 5 kilometri în zona Câineni – Robești, se vor executa cele mai spectaculoase lucrări ale proiectului, fiind vorba de o succesiune de tuneluri și poduri care traversează râul Olt de două ori.
De asemenea, de la km 31 la km 36+500 autostrada va traversa muntele la înălțime, prin două tuneluri și trei viaducte majore. „Proiectarea acestui traseu a fost făcută în acest fel din cauza sinuozității râului Olt pe această porțiune a autostrăzii care face imposibilă desfășurarea traseului pe un singur mal al râului, din cauza restricțiilor legate de viteza de proiectare și mărimea curbelor“, a explicat CNAIR.
Cel mai lung tunel are 1,5 km și va fi executat prin metoda NATM
După viaductul de la km 36 se va intra în cel mai lung tunel de pe acest tronson: tunelul Câineni (1.513 m galeria stângă, 1.536 m galeria dreaptă). Tunelul, ca și celelalte galerii, va fi executat prin metoda NATM (New Austrian Tunneling Method). Imediat după tunel, autostrada se mută direct pe viaductul 37, care trece peste DN7, calea ferată și peste râul Olt. Viaductul V37 va avea o lungime de 592 de metri, o înălțime maximă de 26,4 metri și 9 deschideri.
După traversarea râului, traseul autostrăzii se înscrie pe o direcție paralelă cu râul Olt, pe partea stângă a acestuia și urmează Viaductul 38, practic cel mai lung de pe sectorul de autostradă, având aproximativ 750 metri lungime și 16 deschideri de 40 de metri și de 50 metri.
Greu și cu secțiunea 3 Cornetu – Tigveni
Și secțiunea 3 Cornetu – Tigveni este la început cu lucrările. Prima autorizație aici a fost emisă abia în decembrie 2024, iar momentan constructorul WeBuild – Tancrad a primit autorizație doar pe 12 km din cei 37 km, un tronson care include și tunelul Poiana, cel mai mare de pe această autostradă (1,78 km pe sens).
Lotul de autostradă are 37,4 km, iar durata de execuție este de 45 de luni. Termenul contractual pentru această secțiune montană a A1 Sibiu – Pitești era noiembrie 2027, însă el se calculează începând de la data emiterii autorizației de construire.
În șantier sunt puse deja în funcțiune două fabrici de grinzi prefabricate (Cepari și Racovița) în care se produc cele 1.400 de grinzi necesare podurilor, pasajelor și viaductelor de pe traseul secțiunii 3.
Cele 3 secțiuni ale Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), parte a coridorului 4 Pan-european, aflate în lucru:
- Secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni): 9,86 km. Termenul de finalizare contractual este anul 2027, dar în actualul ritm de lucru este posibil să fie deschisă circulația mai devreme (2026).
- Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni): 37,40 km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
- Secțiunea 2 (Boița – Cornetu): 31,33km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
Cele trei secțiuni, care au o lungime însumată de 78,8 km, fac parte din tronsonul montan al autostrăzii Sibiu – Pitești, prima autostradă din România care va traversa Munții Carpați. Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești a fost deschisă integral pe 11 iunie (antreprenor WeBuild), iar pe secțiunea Sibiu – Boița se circulă din decembrie 2022 (antreprenor Porr Construct).
Autostrada Sibiu – Pitești, secțiunea 2 Boița – Cornetu
Constructor: Asocierea Mapa – Cengiz
Lungime lot: 31,33 km
Durată contract: 68 luni (18 luni proiectare, 50 de luni execuție)
Valoare contract: 4,25 miliarde lei (fără TVA)
Sursă de finanțare: Programul Transport (PT)
Termen deschidere: 2028.