Românii taie din cheltuielile online: luxul și tehnologia, primele la care renunță

Publicat: 19 sept. 2025, 17:32, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Românii taie din cheltuielile online: luxul și tehnologia, primele la care renunță
sursa foto: Pexels

Creșterea prețurilor începe să se vadă și în coșul virtual al românilor. Tot mai mulți cumpărători aleg să își reducă cheltuielile online, iar studiile arată că sectoarele precum moda, bijuteriile și electronicele sunt primele vizate. În schimb, produsele de bază rămân esențiale și mai puțin afectate.

Scumpirile schimbă obiceiurile de cumpărare. Cheltuielile online, reduse

Un studiu realizat de easySales arată că o parte semnificativă dintre români și-au ajustat modul de a face cumpărături online. Aproximativ 25% dintre utilizatori au redus considerabil cheltuielile, iar 39% au făcut ajustări moderate. Doar un sfert dintre respondenți susțin că nu și-au schimbat deloc comportamentul de consum.

Reprezentanții companiei au subliniat că primele renunțări apar în zona de modă, bijuterii și electronice, în timp ce produsele de bază rămân protejate de tăieri. Potrivit lui Ciprian Cazacu, CEO și cofondator easySales, „moda şi bijuteriile (31%) şi electronicele (22%) suferă primele tăieri, în timp ce esenţialele scapă. 83% suntem mai sensibili la costurile de livrare, iar 81% vânăm reduceri”.

Cât scad cheltuielile online din bugetul lunar

Cercetarea scoate la iveală și sumele concrete de care românii aleg să se despartă în fiecare lună. O treime dintre respondenți au indicat reduceri între 101 și 250 de lei. Alte 25% dintre persoane au spus că au micșorat bugetul online cu sume cuprinse între 251 și 500 de lei. Mai mult, 18,3% au declarat că renunță la peste 500 de lei pe lună.

Astfel, pentru mulți români, cumpărăturile online devin o zonă unde echilibrul financiar se obține prin reducerea achizițiilor mai puțin esențiale.

Raportul easySales este doar un rezumat preliminar al tendințelor actuale, urmând ca datele complete să fie prezentate pe 25 septembrie. Evenimentul va avea loc în cadrul ediției a șasea a eCommerce Talks by easySales, găzduită de Aula Magna a Universității Politehnice din București.

Românii renunță la carne și pește pentru a-și plăti facturile

Tot mai multe familii din România ajung să sacrifice calitatea meselor zilnice pentru a face față scumpirilor la alimente și utilități. Datele publicate de Eurostat arată că unul din șase români nu își permite să consume carne sau pește măcar o dată la două zile. România este astfel pe locul trei în Uniunea Europeană la acest indicator al sărăciei.

Creșterea prețurilor la alimente și facturi îi obligă pe mulți români să reducă drastic cheltuielile pentru mâncare. Tot mai multe familii pun mai puține produse de bază pe masă și încearcă să facă față traiului zilnic cu resurse limitate. În multe cazuri, salariile diminuate și eliminarea burselor pentru elevi, care reprezentau un ajutor important, au adâncit și mai mult dificultățile financiare.

Cartofii, alternativa la proteine

Potrivit Eurostat, în 2024, 16,3% dintre români nu au reușit să își asigure o masă cu carne, pește sau un echivalent vegetarian la fiecare două zile. În lipsa acestor alimente, mulți aleg cartofii, care s-au ieftinit, sau cumpără cantități mult mai mici din produsele bogate în proteine.

Chiar dacă cifra este mai mică decât anul trecut, când 23% dintre români se aflau în această situație, procentul rămâne unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană.

Media europeană a persoanelor care nu își permit o masă adecvată este de 8,5%, mult sub nivelul înregistrat în România. Țara noastră se situează pe locul trei în clasamentul negativ al UE, fiind devansată doar de Bulgaria, cu 18,7%, și Slovacia, cu 17,1%.