Sancțiunile, chiar și imperfecte, pun presiune uriașă pe Rusia: flota din umbră și costurile ei ascunse

Publicat: 22 sept. 2025, 14:59, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
Sancțiunile, chiar și imperfecte, pun presiune uriașă pe Rusia: flota din umbră și costurile ei ascunse
Petrolier

Rusia continuă să se confrunte cu efectele sancțiunilor internaționale impuse după declanșarea războiului din Ucraina. Chiar dacă Moscova a găsit modalități de a eluda restricțiile prin intermediul așa-numitei „flote din umbră”, costurile financiare și riscurile asociate cu această strategie devin tot mai vizibile, potrivit unei analize publicate de The New York Times.

Flota din umbră, motorul ocolirii sancțiunilor

Occidentul a încercat să limiteze veniturile Rusiei din petrol prin plafonarea prețurilor și restricții de import. În realitate, Moscova a creat o vastă flotă de petroliere vechi, cu proprietari obscuri, care transportă combustibil către piețe îndepărtate, în special India și China.

Datele furnizate de compania de cercetare S&P Global Market Intelligence arată că această flotă reprezintă aproximativ 17% din totalul navelor petroliere aflate în circulație la nivel mondial, cu peste 940 de nave înregistrate la începutul anului 2025 – o creștere cu 45% față de anul precedent, arată o anchetă a The New York Times.

Risc ecologic și economie paralelă

Navele utilizate au, în medie, 20 de ani vechime, mult peste standardele internaționale, ceea ce ridică semne de întrebare privind siguranța și riscurile de poluare marină. Experții avertizează că aceste transporturi clandestine creează nu doar o economie paralelă de miliarde de dolari, ci și o amenințare ecologică majoră prin posibile scurgeri de petrol și accidente maritime.

„Mulți cred că impunerea sancțiunilor este soluția simplă, dar în realitate am alimentat o problemă și mai mare. Rusia nu a fost scoasă din afaceri, ci din afacerile legale”, a explicat Ian Ralby, expert în securitate maritimă.

Strategii de evitare a restricțiilor

Pentru a ocoli interdicțiile impuse de G7, Uniunea Europeană și Australia, Rusia a recurs la mai multe tactici:

  • folosirea de pavilioane ale unor state terțe,

  • asigurări maritime dubioase sau lipsa totală a acestora,

  • transmiterea de date false privind locația navelor.

Astfel, cumpărătorii au putut invoca o „negare plauzibilă” în privința originii petrolului, menținând fluxurile comerciale cu Moscova.

Sancțiuni suplimentare și lupta Occidentului

Uniunea Europeană a sancționat deja peste 500 de nave care fac parte din flota din umbră, iar Statele Unite, Marea Britanie, Canada și Australia au început să aplice măsuri similare. Scopul acestor restricții este de a transforma aceste nave în „paria ale mărilor”. Cu toate acestea, Rusia continuă să adauge noi vase pentru a înlocui pierderile.

Costuri ascunse pentru Moscova

Deși sistemul îi permite Kremlinului să-și finanțeze războiul, strategiile de eludare implică cheltuieli uriașe. Transporturile pe rute lungi, întreținerea navelor vechi și organizarea unei rețele complexe de companii offshore generează costuri ridicate.

„Chiar și imperfecte, sancțiunile rămân o povară grea pentru Rusia. Crearea unei flote din umbră și transportul petrolului către Asia reprezintă o plăcere extrem de costisitoare”, a subliniat Ben Harris, fost oficial al Trezoreriei SUA și unul dintre arhitecții plafonării prețurilor.

Analiza The New York Times evidențiază faptul că fenomenul ar putea chiar supraviețui războiului și ar crea un precedent pentru alte state aflate sub sancțiuni, precum Iranul. Prin consolidarea acestei economii paralele, ordinea globală a transporturilor maritime riscă să fie destabilizată, iar Rusia rămâne prinsă între două realități: venituri încă semnificative din petrol, dar obținute cu un preț mult mai mare și cu riscuri sporite pentru viitor.