Portul Constanța se modernizează. Investiții de milioane pentru infrastructură și siguranță

Publicat: 24 sept. 2025, 20:42, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Portul Constanța se modernizează. Investiții de milioane pentru infrastructură și siguranță

Portul Constanța trece printr-un proces accelerat de modernizare, menit să consolideze poziția strategică a României pe harta transporturilor europene. Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a verificat miercuri, alături de secretarul de stat Horațiu Cosma și directorul general al Portului, Mihai Teodorescu, stadiul unor proiecte majore finanțate cu peste 40 de milioane de lei.

Extinderea drumului de acces pe digul de sud, finalizată în timp record

Unul dintre obiectivele prezentate este extinderea drumului adiacent digului de sud, care a fost modernizat pe o lungime de 1,7 kilometri. A fost construită o bandă suplimentară de 4,5 metri, permițând astfel circulația pe patru benzi prin Poarta 14. Investiția, realizată de asocierea HEILBRON PRODUKT SRL – Building Design 2000 Top SRL, a fost finalizată în doar zece luni, cu un buget de peste 4 milioane de lei, provenit din fondurile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Proiectul are ca principal efect fluidizarea traficului de acces în port, reducerea ambuteiajelor și îmbunătățirea siguranței circulației într-o zonă cheie pentru activitatea logistică.

Reparații capitale la pasajul de la Molurile 3, 4 și 5

O altă investiție de amploare vizează reabilitarea pasajului superior construit în 1984, care traversează liniile de cale ferată și drumurile din zona molurilor 3, 4 și 5. Acesta va intra într-un proces de reparații capitale, derulat de asocierea HEILBRONN PRODUKT SRL – G&M Road Building Engineering SRL, având o valoare de peste 37 de milioane de lei.

Lucrările urmăresc prelungirea duratei de viață a construcției și asigurarea unor condiții sigure și moderne pentru circulația rutieră într-un punct vital al infrastructurii portuare.

Portul Constanța, hub logistic regional

Ministrul Ciprian Șerban a subliniat, în timpul vizitei, că aceste investiții reprezintă un pas esențial în consolidarea rolului Portului Constanța ca hub logistic regional.

„Aceste proiecte întăresc rolul Portului Constanța ca hub logistic strategic al României și demonstrează angajamentul nostru pentru dezvoltarea unei infrastructuri moderne, capabile să susțină economia și conectivitatea regiunii”, a spus ministrul Transporturilor.

România, printre marii beneficiari ai SAFE

România lucrează la definitivarea proiectelor care vor fi incluse în solicitările de finanțare prin programul european SAFE („Acțiunea pentru securitatea Europei”), a anunțat europarlamentarul Mihai Tudose, vicepreședinte al Comisiei pentru Securitate și Apărare (SEDE) din Parlamentul European. Potrivit acestuia, filosofia SAFE este diferită de alte programe, fiind construită pe parteneriate între state și pe proiecte comune.

Europarlamentarul a precizat că Germania, de exemplu, nu accesează direct bani prin SAFE, dar contribuie cu tehnologii, licențe și finanțări proprii în parteneriat cu România. El a subliniat și faptul că, în cazul României, implicarea statului este mai mare decât în alte țări, deoarece majoritatea companiilor din industria de apărare au acționariat public.

Totodată, Tudose a atras atenția asupra vulnerabilităților infrastructurale care pot afecta statutul Portului Constanța ca hub logistic strategic:

„În trei părți are apă și o parte e graniță. Avem o singură cale ferată care face legătura. Ideea de a dezvolta portul Constanța, un mare hub (de securitate, România este stat candidat, n.r.), și să fii la mâna unei infrastructuri critice atât de slabă, orice incident îți blochează tot portul, nu o face pe mine fericit”, a spus el.