Se dă undă verde! Linia feroviară Cluj-Oradea, modernizată cu 300 milioane de euro: trenuri de 160 km/h

Publicat: 25 sept. 2025, 12:21, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Se dă undă verde! Linia feroviară Cluj-Oradea, modernizată cu 300 milioane de euro: trenuri de 160 km/h
Imagine generată cu AI

Astăzi, Guvernul României urmează să adopte un proiect de act normativ pentru aprobarea Contractului de finanțare aferent proiectului de modernizare a liniei feroviare Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, un proiect strategic care promite să transforme conectivitatea în nord-vestul țării și să accelereze integrarea României în rețeaua feroviară europeană.

Contractul, semnat anterior la București, pe 26 noiembrie 2024, și la Luxemburg, pe 7 ianuarie 2025, între România și Banca Europeană de Investiții (BEI), prevede un împrumut rambursabil de 300 milioane euro, cofinanțare în cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență (MRR).

Modernizarea unei axe strategice de transport

Proiectul, gestionat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Compania Națională de Căi Ferate CFR S.A., vizează electrificarea și reabilitarea liniei Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, parte din Coridorul Rin – Dunăre și integrată în rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T Core). Obiectivul este dublu: creșterea vitezei maxime de circulație a trenurilor de călători la 160 km/h și a trenurilor de marfă la 120 km/h, precum și modernizarea infrastructurii feroviare pentru a spori siguranța, capacitatea și confortul călătorilor.

Lucrările vor include construcția a aproximativ 18 km de linie dublă nouă, desființarea trecerilor la nivel neconforme, realizarea pasajelor denivelate, electrificarea completă a liniei (25 kV), modernizarea stațiilor și opririlor de pe traseu, înlocuirea podurilor și a căii de rulare, precum și implementarea sistemului de siguranță ERTMS (nivel 2). De asemenea, proiectul va crește interoperabilitatea rețelei feroviare românești cu standardele europene, inclusiv prin respectarea reglementărilor STI (Specificatii Tehnice de Interoperabilitate).

Un proiect integrat în Planul Național de Redresare și Reziliență

Finanțarea prin BEI este aliniată cu obiectivele PNRR, Componenta 4 – Transport Sustenabil, și va contribui la modernizarea infrastructurii feroviare, sprijinind reziliența României în fața crizelor și facilitând creșterea economică prin investiții majore. Proiectul de față se ridică la o valoare estimată de 1,975 miliarde euro (inclusiv TVA și achiziția de terenuri), dintre care aproximativ 1,1 miliarde euro provin din PNRR, iar restul va fi acoperit din bugetul de stat, veniturile proprii ale CNCF CFR SA și alte surse legale. Împrumutul de 300 milioane euro va contribui la finanțarea deficitului bugetar generat de implementarea proiectului, cu trageri în maximum 10 tranșe, fiecare de cel puțin 30 milioane euro, pe durata a 60 de luni de la semnarea contractului.

Impactul economic și social

Deși documentul oficial nu detaliază impactul macroeconomic sau social, beneficiile directe ale proiectului sunt evidente: reducerea timpului de transport între Cluj, Oradea și Episcopia Bihor, creșterea mobilității pentru populație și mărfuri, reducerea emisiilor poluante și a consumului de carburanți, precum și dezvoltarea economică a zonelor deservite de această linie. În plus, modernizarea infrastructurii va crea locuri de muncă în perioada de implementare, va îmbunătăți siguranța feroviară și va facilita accesul persoanelor cu dizabilități.

Calendar și implementare

Lucrările sunt planificate să se desfășoare între începutul anului 2023 și sfârșitul lui 2027. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, împreună cu CFR SA, va coordona implementarea proiectului, în timp ce Ministerul Finanțelor va gestiona tragerile din împrumut și plata serviciului datoriei publice. Contractul de finanțare prevede termeni flexibili privind rambursarea capitalului, cu posibilitatea de rate multiple sau unice și dobânzi fixe sau variabile, în conformitate cu legislația luxemburgheză aplicabilă documentului.

O linie feroviară care schimbă peisajul transporturilor din nord-vestul României

Tronsonul Cluj-Napoca – Episcopia Bihor va deveni un coridor rapid și sigur, cu infrastructură modernizată pe aproximativ 166 km, incluzând 60 km de linie unică și 106 km de linii duble, cu creșteri semnificative ale vitezei și capacității. Stațiile și opririle vor fi modernizate, iar infrastructura va respecta standardele europene, asigurând interoperabilitatea cu rețelele feroviare din alte state membre UE.

Guvernul aprobă finanțarea de 300 milioane de euro pentru modernizarea liniei feroviare Caransebeș–Arad

Guvernul României va mai adopta încă un proiect de act normativ prin care se aprobă Contractul de finanțare încheiat între România și Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru proiectul de modernizare a liniei feroviare Caransebeș–Timișoara–Arad. Contractul, semnat la București pe 26 noiembrie 2024 și la Luxemburg pe 7 ianuarie 2025, prevede o cofinanțare de 300 de milioane de euro din Mecanismul de Redresare și Reziliență.

Proiectul, parte din Master Planul General de Transport al României, vizează modernizarea unui tronson de 162 de kilometri, cu linie dublă, electrificată și controlată prin sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS). Viteza maximă operațională va fi de 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Autoritățile estimează că modernizarea va reduce timpul de călătorie, va crește siguranța traficului și confortul pasagerilor, va facilita accesul persoanelor cu dizabilități, va mări capacitatea de tranzit la frontiere și va reduce impactul asupra mediului.

Valoarea totală estimată a proiectului este de 1,758 miliarde de euro, din care aproximativ 1,1 miliarde de euro provin din fonduri PNRR. Diferența va fi asigurată din bugetul de stat, veniturile proprii ale CFR SA și alte surse legale. Împrumutul de la BEI va acoperi până la 50% din costul total și poate fi tras în maxim zece tranșe, fiecare de cel puțin 30 de milioane de euro.

Implementarea va fi realizată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin CFR SA, care va gestiona fondurile și va răspunde de realizarea proiectului. Ministerul Finanțelor va efectua tragerile din împrumut pe baza rapoartelor privind cheltuielile eligibile.

Proiectul este împărțit în patru loturi: Caransebeș–Lugoj (39,38 km), Lugoj–Timișoara Est (53,91 km), Timișoara Est–Ronaț Triaj gr. D (13,86 km) și Ronaț Triaj gr. D–Arad (54,86 km). Finalizarea lucrărilor este estimată pentru 2029, iar condițiile de rambursare a împrumutului vor fi stabilite la trageri, cu o maturitate de până la 25 de ani pentru fiecare tranșă.

ANEXA-49