Ce se mai întâmplă cu microbuzele școlare supraevaluate: verificări MIPE și controale în 40 de județe
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/microbuze-swcolare.jpg)
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a confirmat oficial că s-au declanșat verificări complexe privind achiziția microbuzelor școlare electrice, în urma suspiciunilor semnalate de presă privind prețuri exagerate și atribuirea contractelor către un singur furnizor.
Autosesizare după semnale din presă
Articole publicate în mai multe surse online au ridicat semne de întrebare asupra unor microbuze care ar fi trebuit să coste aproximativ 90.000 de euro, dar care au fost vândute cu peste 200.000 de euro fiecare. În documentul oficial, ministrul Dragoș Pîslaru precizează:
„Aceste articole de presă au fost înregistrate și reprezintă obiectul autosesizării Coordonatorului Național. În acest sens, a fost transmisă notificarea prealabilă beneficiarului, fiind anunțată vizita ad-hoc.”
Astfel, MIPE a inițiat o misiune de control pentru a verifica documentația, procedurile de atribuire și justificarea prețurilor, confirmând că situația a fost tratată ca o problemă serioasă ce necesită intervenție directă a ministerului.
Control la mai multe niveluri
Verificările sunt desfășurate la mai multe niveluri administrative pentru a asigura exhaustivitatea și corectitudinea:
„Conform prevederilor mandatului, misiunea de control are loc la sediul MIPE, la sediul Ministerului Educației și Cercetării (MEC), la sediile autorităților contractante – Consiliile Județene, respectiv la sediile beneficiarilor (școlile), astfel încât să fie asigurată exhaustivitatea și calitatea misiunii de control.”
Echipa de control a fost suplimentată din cauza complexității verificărilor și a volumului mare de documente. Ministrul subliniază că:
„Având în vedere faptul că misiunile de control sunt în desfășurare, până la finalizarea tuturor verificărilor, nu se pot furniza mai multe informații.”
Aceasta recunoaște implicit dificultățile și posibilele probleme semnalate de presă.
Microbuze și cifre oficiale
Proiectul prevăzut în PNRR stabilește achiziția a 1.218 microbuze electrice, ajustat de la un plan inițial de 3.200 de microbuze, pentru transportul elevilor din localități izolate. Până în prezent:
-
1.036 microbuze au fost livrate, dintre care 143 cu 8 locuri și 893 cu 16 locuri;
-
Autoritățile locale au încheiat contracte pentru 1.336 microbuze, depășind indicatorul inițial;
-
Capacitățile microbuzelor variază între 8, 16 și 21 locuri.
Ministrul precizează că:
„Astfel, deși Investiția prevedea achiziția a 1.218 microbuze, până în prezent autoritățile locale din cele 40 de județe au încheiat contracte cu furnizorii interni pentru livrarea a 1.336 de microbuze.”
Suspiciuni de favorizare și supraprețuri
Documentele oficiale și articolele de presă indică probleme legate de prețuri și atribuirea contractelor:
„Mai multe publicații locale au scris chiar și despre sume uriașe plătite pentru aceste microbuze școlare.”
O companie din Prahova pare să fi obținut majoritatea contractelor în mai multe județe, ceea ce ridică suspiciuni privind lipsa concurenței și posibila favorizare. Diferențele mari de prețuri sugerează și posibile abateri grave în utilizarea fondurilor publice și europene.
Presiune parlamentară și cereri de transparență
Deputatul Brian Cristian (USR Maramureș) a solicitat oficial ministrului clarificări privind: stadiul achizițiilor, sumele pe județe, procedurile de atribuire și rezultatele controalelor. În răspunsul său oficial, ministrul confirmă:
„În exercitarea rolului de coordonator național, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene se preocupă în mod constant de absorbția fondurilor din PNRR… modificările legislative inițiate și introduse pe parcursul anilor au venit în sprijinul beneficiarilor de proiecte finanțate prin PNRR, pentru a asigura atât fluidizarea fluxurilor financiare, cât și buna implementare a proiectelor la nivel general.”
Astfel, ministerul reafirmă angajamentul pentru un management transparent și corect al fondurilor PNRR, chiar dacă verificările sunt încă în curs.
Impact asupra elevilor din mediul rural
Microbuzele reprezintă singura modalitate sigură pentru mii de elevi din mediul rural de a ajunge la școală. Ministrul subliniază importanța proiectului:
„Mii de copii din România depind de fondurile europene pentru transportul școlar. Pentru prea mulți elevi, microbuzele școlare reprezintă singura șansă să ajungă la școală în condiții sigure.”
Orice întârziere, neregulă sau suprapreț în achiziții afectează direct accesul la educație al copiilor din zonele izolate, ceea ce face ca aceste controale să fie esențiale și urgente.