Contractul cu dedicație, Daciile închiriate de Guvern prin „prietenie”, omul lui Bolojan în centrul acuzațiilor

Publicat: 03 oct. 2025, 15:15, de Ionut Jifcu, în POLITICĂ , ? cititori
Contractul cu dedicație, Daciile închiriate de Guvern prin „prietenie”, omul lui Bolojan în centrul acuzațiilor
sursa foto: INQUAM Photos George Călin

Guvernul condus de Ilie Bolojan se confruntă cu un nou scandal după ce presa și sindicaliștii au semnalat nereguli legate de contractul prin care Cancelaria premierului a închiriat 17 autovehicule Dacia Duster pick-up. Deși Executivul susține că a redus cheltuielile cu mașinile de serviciu de zece ori, criticii spun că operațiunea ar fi încălcat legea și s-a făcut printr-un mecanism controversat.

Daciile Guvernului, scandal cu leasing și acuzații de ilegalitate

Guvernul nu a închiriat direct de la producătorul Dacia, ci prin intermediul firmei de leasing a grupului Renault, RCI Finanțare, și al brokerului de asigurări RCI Broker. Potrivit surselor citate de Libertatea, firma este administrată de Jose Aguirre, despre care jurnaliștii susțin că ar avea legături personale cu Mihai Jurca, șeful Cancelariei premierului.

Pe 3 octombrie, Libertatea a publicat documentele care arată cum a fost intermediat contractul. În același timp, Sindicatul Angajaților din Aparatul de Lucru al Guvernului a transmis un comunicat în care acuză Executivul că a încălcat ordonanțe de urgență care interzic expres leasingul de mașini pentru instituțiile publice.

Reacția lui Mihai Jurca: „Nu îl cunosc pe Jose Aguirre”

Vineri, într-o conferință de presă, Mihai Jurca a negat orice legătură personală cu administratorul RCI Finanțare.

„Noi ne-am întâlnit cu producătorul Dacia, nu știu cine este administratorul firmei prin care s-a încheiat contractul, nu îl cunosc”, a declarat șeful Cancelariei.

El a mai explicat că autovehiculele au fost închiriate până la sfârșitul anului și nu există în acest caz un contract de vânzare-cumpărare, ci de leasing operațional.

Jurca: „Am redus cheltuielile de zece ori”

Oficialul a detaliat pașii făcuți pentru reducerea costurilor cu mașinile de serviciu.

„Faţă de momentul de acum 100 de zile, noi am redus cheltuiala de închiriere a maşinilor de zece ori. Am pornit în iunie de la un cost lunar de 850.000 de lei, astăzi suntem la un cost de 84.000 de lei. Obiectivul a fost să reducem cât mai mult cheltuielile din banii publici și continuăm să facem acest lucru”, a spus Jurca.

Acesta a explicat că a cerut oferte de la RAPPS și de la cei doi producători auto din România, Ford și Dacia.

„Ofertele pe care le-am primit de la RAPPS pentru maşini fără şofer, ieşite din garanţie, au fost de 120.000 de lei pe lună, iar oferta pe care am primit-o de la Dacia a fost de 80.000 de lei pe lună. În acelaşi timp, în discuţiile cu cei de la Ford, am agreat ca prima maşină electrică produsă în România, Ford Puma, să fie oferită printr-un contract de comodat gratuit”, a adăugat Mihai Jurca.

Critici din partea sindicatelor

Sindicaliștii acuză că Executivul a găsit o portiță legislativă pentru a ocoli interdicțiile impuse de Guvernul însuși prin ordonanțe de urgență.

„Deşi O.U.G. nr. 156/2024 şi O.U.G. nr. 34/2023 interzic expres achiziţia prin leasing a autovehiculelor de către instituţiile publice, Mihai Jurca a încheiat un contract de leasing operaţional pentru 17 Duster pick-up. Soluţia găsită este una cinică: folosirea legislaţiei RAR pentru a reinterpreta interdicţia”, a transmis Sindicatul Angajaților din Aparatul de Lucru al Guvernului.

Potrivit acestora, Cancelaria premierului transmite un mesaj periculos: „Legile sunt pentru fraieri, iar cine are putere găsește mereu portițe”.

În prezent, contractul este semnat pe trei luni, cu o lună de grație, dar Cancelaria are în plan să încheie un cadru pe trei sau patru ani pentru închirierea de autovehicule.