Cine este responsabil pentru aceste mașini, avioane și pantofi catastrofali? Jaguar, Boeing, Nike și iresponsabilitatea corporativă

Publicat: 05 oct. 2025, 17:23, de Andrei Ceausescu, în NECONVENTIONAL , ? cititori
Cine este responsabil pentru aceste mașini, avioane și pantofi catastrofali? Jaguar, Boeing, Nike și iresponsabilitatea corporativă
Sursa foto: Bloomberg

Tobin Harshaw, editorialist senior la Bloomberg Opinion, a explorat cum iresponsabilitatea se manifestă atât la nivel individual, cât și în companii de talie mondială. Povestea a început cu experiențele sale personale, dar s-a extins la industria auto, moda de lux și chiar aviația comercială, demonstrând că neglijența, indiferent de scară, are consecințe reale și adesea costisitoare.

Proprietarul de mașină „teribil de iresponsabil”

Harshaw inițiază relatarea cu propria experiență ca proprietar de mașină „teribil de iresponsabil”. În timpul unei vacanțe de vară în Cape Cod, Mercedes-ul său crossover de 15 ani nu a mai pornit. Singura soluție era apelarea la AAA prin iPhone. Mecanicii au rezolvat mașina, dar i-au spus să mențină motorul pornit tot drumul spre New York, inclusiv la benzinărie — o recomandare neobișnuită și nesigură.

Câteva săptămâni mai târziu, în timpul unei alte vacanțe, bateria veche a cedat din nou. Mecanicii au constatat că era bateria originală, produsă în Germania și folosită timp de 15 ani. Specialistul a comentat că, în două decenii de experiență, nu mai văzuse o baterie atât de veche, insinuând subtil că Harshaw era un proprietar „teribil de iresponsabil”.

Autorul a recunoscut că nu există scuze pentru această neglijență și a rememorat copilăria sa în Midwest, când conducea o serie de mașini: un Mustang convertible din 1966, un Ford Country Squire cu exterior faux-wood și un Chevy Skylark din 1982 cu interior houndstooth. Aceste experiențe au servit ca preambul amuzant, dar elocvent, pentru a introduce problemele de responsabilitate la scară mai largă.

Sursa foto: Wikimedia Commons.

Iresponsabilitatea corporativă: Jaguar Land Rover

Dacă experiența personală e amuzantă, problemele corporative pot fi devastatoare. Jaguar Land Rover (JLR), deținută de conglomeratul indian Tata Group, a fost paralizată timp de săptămâni după un atac cibernetic major, lăsând liniile de asamblare inactive și afectând furnizorii mai puțin capitalizați.

Potrivit jurnalistului Chris Bryant, situația ar trebui să fie un „cod roșu” pentru producători: sectorul industrial este extrem de vulnerabil la atacuri cibernetice, iar perioadele de nefuncționare pot fi financiar devastatoare. Mai mult, JLR nu avea asigurare cibernetică și se baza exclusiv pe Tata Consultancy Services pentru suport IT, amplificând vulnerabilitatea. Problemele JLR nu s-au limitat la infrastructura IT. Studiile de fiabilitate au arătat că modelele Jaguar și Land Rover continuă să aibă scoruri scăzute, consolidând reputația pentru nefiabilitate a mărcii britanice.

Branduri legendare, fiabilitate legendară
Scorurile de fiabilitate, dintr-un total de 100, arată că măiestria britanică rămâne în continuare faimos de slabă.

Sursa: Bloomberg

Furnizorii de piese auto: First Brands Group

Iresponsabilitatea afectează nu doar producătorii de automobile, ci și lanțurile de aprovizionare. First Brands Group, un furnizor de piese auto aftermarket, a intrat recent în faliment, raportând miliarde de dolari de finanțare asociate cu facturi restante și inventar. Bryant a avertizat că astfel de implozii financiare nu reprezintă incidente izolate și că investitorii nu ar trebui să le trateze ca pe situații idiosincratice. El a subliniat importanța unei înțelegeri aprofundate a riscurilor legate de finanțarea capitalului de lucru și a modului în care companiile generează flux de numerar, pentru a evita surprizele costisitoare în cazul falimentelor neașteptate.

Brunello Cucinelli: Riscuri pentru imaginea unui brand de lux

Brandul italian de lux Brunello Cucinelli a fost recent pus sub semnul întrebării din perspectiva managementului și a strategiilor financiare. Conform unui raport al short-seller-ului Morpheus Research, compania ar fi indus în eroare investitorii privind operațiunile sale din Rusia și a recurs la discount-uri agresive în lanțurile de retail pentru a gestiona inventarul excedentar. Această practică riscă să dilueze poziția exclusivistă a brandului. Mai mult, unele produse s-au regăsit chiar în magazine de tip discount, precum TJ Maxx, ceea ce evidențiază o iresponsabilitate în menținerea imaginii de lux și a strategiei financiare.

Acțiunile Brunello Cucinelli au recuperat o parte din valoare după ce au scăzut cu până la 20%.

Sursa: Bloomberg

Industria aeronautică: Boeing și siguranța publică

Iresponsabilitatea poate avea efecte dramatice și asupra siguranței publice, după cum demonstrează problemele întâmpinate de Boeing. Modelul 737 Max a fost implicat în mai multe incidente, unele fatale, ceea ce a afectat reputația și încrederea în companie. În prezent, Boeing pregătește un avion single-aisle complet redesenat („clean sheet design”), folosind instrumente de inteligență artificială și simulări computerizate pentru a accelera procesul de proiectare și a recâștiga încrederea pieței. Cu toate acestea, orice eșec în noul proiect ar putea fi catastrofal, evidențiind importanța responsabilității în ingineria și testarea aeronavelor.

Ușa de urgență lipsă a aeronavei Alaska Airlines N704AL, un Boeing 737 Max 9, 23 ianuarie 2024. Sursa foto: Bloomberg

Nike și responsabilitatea corporativă

Nike este un exemplu de companie care a investit semnificativ pentru a-și recâștiga reputația după scandalurile legate de drepturile omului și condițiile de muncă din anii ’90. Sub conducerea CEO-ului Elliot Hill, compania a reușit să reducă stocurile excedentare și să recâștige încrederea retailerilor, concentrându-se pe producția de pantofi pentru sportivi. Cu toate acestea, Hill a recunoscut că este nevoie de mai multă inovație în segmentul fashion-oriented sportswear și că industria de sportwear trebuie să mențină un flux constant de produse noi, similar cu branduri globale precum Zara.

De la o baterie auto uitată timp de 15 ani la companii globale afectate de atacuri cibernetice, furnizori falimentați, branduri de lux aflate în dificultate sau companii aeronautice cu probleme de siguranță, lecția este clară: iresponsabilitatea are consecințe reale, costisitoare și, uneori, periculoase.