A fost mișcare pe șantiere și în sezonul estival. Cine domină topul constructorilor de autostrăzi după progresul înregistrat în iulie și august

Publicat: 15 oct. 2025, 11:03, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
A fost mișcare pe șantiere și în sezonul estival. Cine domină topul constructorilor de autostrăzi după progresul înregistrat în iulie și august

Constructorii de autostrăzi din România știu ce au făcut vara trecută: au fost pe șantier. Unii chiar au tras din greu și asta s-a văzut la progresul înregistrat, alții au lucrat mai la relanti. Cert este că în ultimele două luni de vară, unele șantiere au duduit, iar progresul a fost unul vizibil, chiar de două cifre procentuale. Topul constructorilor de autostrăzi în funcție de lucrările realizate în lunile iulie și august este dominat de antreprenori români, în speță Erbașu, Retter și Grupul UMB.

Cine domină topul constructorilor de autostrăzi

Cine domină topul constructorilor de autostrăzi pe baza progresului înregistrat în lunile iulie și august 2025: constructorii români.

Conform procentului de execuție, Construcții Erbașu ocupă primul loc în topul constructorilor de drumuri de mare viteză, după ce în ultima parte a sezonului estival a avut un avans de peste 19 puncte procentuale pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș din Autostrada Transilvania (A3).

Singurul șantier de autostradă pe care lucrează deocamdată această firmă a ajuns astfel la un stadiu de execuție de peste 34%, aferent noului contract. În total, cu ce a executat constructorul inițial Bechtel în urmă cu 15 ani, lotul cu viaductul spectaculos de la Suplacu de Barcău, construit de americani în procent de aproape 80%, este realizat în proporție de peste 58%, potrivit datelor CESTRIN.

Retter a avut un ritm susținut de lucru pe lotul 1 al A0 Nord și poate finaliza sectorul său înainte de termen

Imediat după Erbașu se situează antreprenorul sibian Retter Projectmanagement, cu progresul înregistrat pe lotul 1 Nord al Autostrăzii Bucureștiului (A0). Retter a raportat un progres de 16,64% în iulie și de 20,75% în august, adică o medie de 18,6 puncte procentuale. Constructorul român s-a mișcat foarte bine și în septembrie, când a înregistrat un progres pe șantier de 24,96%.

Pe lotul 1 al A0 Nord (17,5 km) lucrează asocierea italiano-română Pizzarotti – Retter Projectmanagement, însă antreprenorul din Sibiu care duce greul. El va executa segmentul dintre DN1A (Mogoșoaia – Buftea) și DN1 (Corbeanca), plus toate pasajele, podurile și viaductele, inclusiv cele de pe secțiunea italienilor, și vrea să finalizeze lucrările înainte de termenul din contract (noiembrie 2026).

Retter nu slăbește ritmul pe lotul 1 al A0 Nord

Retter nu slăbește ritmul pe lotul 1 al A0 Nord

Retter se concentrează deocamdată pe segmentul Mogoșoaia – Corbeanca și la pasajele mari peste DN7 și calea ferată. Zece structuri vor fi construite, în total de Retter, care va folosi, în premieră europeană, la deschiderea peste calea ferată și la patru pasaje peste A0 grinzi hibride din beton și metal.

Noutate este stratul de zinc care „îmbracă“ elementul de metal, astfel încât protecția anticorozivă a oțelului să fie optimă, ceea ce până acum nu se putea garanta prin metoda clasică de protecție prin vopsire. Grinzile zincate au o garanție de 100 de ani și conferă fiabilitate structurii.

Cine domină topul constructorilor de autostrăzi după progresul înregistrat în iulie și august. UMB a intrat în forță pe secțiunea cu „tunelurile pentru urși“

Pe a treia poziție în topul constructorilor de autostrăzi avem grupul UMB, cu un progres de aproape 15 puncte procentuale pe secțiunea Margina – Holdea din Autostrada A1 Lugoj – Deva. Astfel, în ultima luna din vară, erau realizate peste o treime din lucrările la acest lot celebru pentru acele „tuneluri pentru urși“, structuri unice în țară ca deschidere.

Cine domină topul constructorilor de autostrăzi după progresul înregistrat în iulie și august

În top se află și chinezii de la CCECC, care au avansat cu 13 puncte procentuale pe lotul 3 Nord din Autostrada Bucureștiului A0. Stadiul general al execuției a depășit pe acest lot pragul de 50%.

Nurol – Makyol, avans bun pe lotul 3 Pietroasele – municipiul Buzău

Pe locul 5 se situează turcii de la Nurol – Makyol, cu un progres de peste 11 puncte procentuale pe lotul 3 din Autostrada A7 Ploiești – Buzău. Gradul de execuție înregistrat pe lotul Pietroasele – municipiul Buzău a ajuns în august la peste 78%. Între timp, lucrările au mai înaintat, iar Nurol va trebui să finalizeze cel 13,9 km de autostradă la finele lunii viitoare.

Mai departe, revine UMB cu un avans de 10,2 puncte procentuale pe lotul Domnești Târg – Răcăciuni al A7 Focșani – Bacău, ajuns la un stadiu de peste 65%. Pe următorul loc se află tot UMB, cu un progres de circa 10 puncte procentuale pe lotul 4 Nord din Autostrada Bucureștiului A0, realizat în proporție de peste 80%.

Topul continuă cu constructorul turc Nurol, care a avansat cu peste 7 puncte procentuale pe lotul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului din Autostrada Unirii (A8).

Cine domină topul constructorilor de autostrăzi după progresul înregistrat în iulie și august. UMB, progres și pe A7 Focșani – Bacău

UMB revine cu un progres de 7 puncte procentuale pe lotul Focșani – Domnești Târg al A7 Focșani – Bacău, ajuns în august la un stadiu de 67%. Tot UMB a avut un avans de 6 puncte procentuale și pe lotul Răcăciuni – Bacău al A7 Focșani – Bacău, realizat în proporție de 37%.

Progres de aproape 5 puncte procentuale a raportat UMB și pe lotul Zimbor – Poarta Sălajului din Autostrada Transilvania (A3), ajuns la un stadiu de execuție de 84%.

Makyol nu ține cont de vreme: avansează cu lucrările pe Autostrada (A13) Sibiu - Făgăraș

Makyol nu ține cont de vreme: avansează cu lucrările pe Autostrada (A13) Sibiu – Făgăraș

Urmează în top constructorul turc Makyol, cu un prim avans de 4,41 puncte procentuale pe lotul 2 din Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș. Avans de aproape 3 puncte procentuale a raportat și Porr Construct pe secțiunea 4 din Autostrada Sibiu – Pitești (A1), unde stadiul lucrărilor a ajuns la peste 77%.

Pe următoarea poziție revine Makyol, care a înregistrat un progres de 2,78 puncte procentuale pe lotul 3 al A13 Sibiu – Făgăraș. În fine, un avans de 2,5 puncte procentuale a avut UMB pe lotul Săucești – Trifești al A7 Bacău – Pașcani.

Pe restul șantierelor, fie nu au fost actualizate cifrele, fie au fost raportate progrese mai mici de 2 puncte procentuale. De asemenea, din top lipsește șantierul lotului Chiribiș – Biharia din Autostrada Transilvania, care a fost preluat de CNIR. Vorbim de Secțiunea 3C2 Chiribiș – Biharia a Autostrăzii Transilvania (A3), unde lucrează Asocierea română Precon Transilvania – Citadina 98 și unde lucrările au început, în forță, pe data de 24 iulie 2025.

Cine sunt cei mai puternici constructori de autostrăzi după cifra de afaceri din 2024

Într-un Top 100 de Drumari realizat recent de Arena Construcțiilor, care include cele mai mari 100 firme de construcții drumuri și autostrăzi cod CAEN 4211, ierarhizate în funcție de mărimea cifrei de afaceri de anul trecut, UMB este lider detașat, precedat de Retter, ca parte din asocierea cu Pizzarotti.

Cifra de afaceri cumulată a companiilor din Top 100 Drumari a fost de peste 33,96 miliarde de lei, în creștere cu 39% față de cea a primilor 100 de drumari din anul precedent. Profitul lor net total a depășit 2,43 miliarde lei, ceea ce a făcut ca rentabilitatea să treacă de 7%, în creștere cu peste un punct procentual. Și numărul de angajați, cumulat al celor 100 de mari drumari, a crescut anul trecut cu 7% față de anul precedent, depășind 24.600 de persoane.

Grupul UMB are aproape jumătate din cifra totală de afaceri a primilor 100 de mari drumari

Cel mai important constructor de drumuri din țara noastră este Grupul UMB, a cărui cifră de afaceri pe anul trecut este de circa 14,4 miliarde lei și reprezintă circa 43% din cifra totală a celor 100 de mari drumari. Și numărul angajaților este unul impresionant, peste 6.500.

UMB este urmat de Impresa Pizzarotti & C & Pizzarotti & Retter Projectmanagement G.I.E. – Impresa Pizzarotti & C Spa Italia Sucursala Cluj, Pizzarotti Sa Lugano Sucursala Cluj Napoca, cu o cifră de afaceri de peste 1,8 miliarde lei. Retter a avut în 2024 o cifră de afaceri de 581.054.699 lei și un profit net de 84.877.491 lei.

După UMB, cel mai mare constructor român de drumuri este Dimex-2000 Company SRL din Bistrița-Năsăud, cu o cifră de afaceri în 2024 de 615.418.488 lei.

Cifra de afaceri minimă pentru intrarea în Top 100 Drumari a fost de peste 72,3 milioane lei, în creștere cu 12,5% față de cea din anul anterior. Durata de realizare a proiectelor de construire / reabilitare infrastructură rutieră, mai ales a celor mari, depășește un an, ceea ce face ca firmele să înregistreze variații destul de mari de la un an la altul ale cifrelor de afaceri.

Citește și: Motor, acțiune! A început forarea unui nou tunel pentru o autostradă din România! Este secțiunea care traversează Carpații (VIDEO)