Șefii Romsilva își păstrează salariile, angajații pierd bonusuri importante

Publicat: 16 oct. 2025, 08:01, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Șefii Romsilva își păstrează salariile, angajații pierd bonusuri importante

Guvernul va adopta azi bugetul pe 2025 al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva. Documentul detaliază modul în care vor fi gestionate cheltuielile cu personalul și remunerațiile conducerii, într-un context de ajustări financiare stricte.

Consiliul de Administrație, format din cinci membri neexecutivi, va primi indemnizații fixe totale de 748.000 de lei anual, fără componentă variabilă. Directorii și membrii executivi ai consiliului vor beneficia de indemnizații fixe în valoare totală de 560.000 lei pe an, tot fără componentă variabilă. Sumele respectă cadrul legal privind guvernanța corporativă și limitele impuse de autoritatea publică tutelară, dar nu includ stimulente suplimentare.

“Remuneraţia directorilor este stabilită de consiliul de administraţie şi nu poate depăşi nivelul remuneraţiei stabilit pentru membrii executivi ai consiliului de administraţie. Ea este unica formă de remuneraţie pentru directorii care îndeplinesc şi calitatea de administratori.” Art.8, alin (4) prevede „Remuneraţia membrilor executivi ai consiliului de administraţie este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară care nu poate depăşi de maximum 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii, şi dintr-o componentă variabilă. Componenta fixă lunară a membrilor executivi ai consiliilor de administraţie poate depăşi de 3 ori, dar nu mai mult de maximum 6 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de regia autonomă, la nivel de clasă, conform clasificaţiei activităţilor din economia naţională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică pentru perioadele lunare în care regia autonomă îndeplineşte cumulativ cel puţin următoarele condiţii: a) nu are datorii restante faţă de bugetul general consolidat; b) nu are datorii restante faţă de furnizori şi faţă de alţi creditori; c) are programele de investiţii implementate conform graficelor de execuţie; d) nu are înregistrate pierderi contabile anterioare şi nu înregistrează pierderi contabile curente. ” Cheltuielile pentru directori/directorat, în valoare totală de 560,0 mii lei au fost calculate astfel: – componenta fixă: 46.632 lei *12 luni = 560,0 mii lei – nu a fost prevăzută componentă variabilă”, se spune în nota de fundamentare a proiectului.

Pentru angajați, cheltuielile cu salariile rămân aproximativ la nivelul bugetului din 2024, dar se ajustează pentru creșterea salariului minim brut de la 3.300 la 3.700 lei. Astfel, salariile de bază au fost reîntregite cu 8,9%, contribuțiile angajatorului cresc cu 1,2%, în timp ce bonusurile înregistrează o reducere drastică de 57,9%. Alte cheltuieli cu personalul, inclusiv drepturile salariale stabilite prin hotărâri judecătorești și cheltuielile pentru comisii și organe de conducere, scad între 7 și 8,2%.

” Bonusurile înregistrează în anul 2025 o diminuare de 57,9% comparativ cu valoarea realizată în anul 2024, fiind sub nivelul aprobat prin bugetul anului anterior. În cadrul bonusurilor au fost prevăzute doar tichete de masă la valoarea realizată în anul anterior, respectiv 48,3 milioane lei, respectiv 16 lei/zi/salariat și 5 milioane lei cheltuieli sociale pentru acordarea unor ajutoare de înmormântare și ajutoare pentru naștere”, se spune în sursa citată.

Tichetele de masă și ajutoarele sociale vor fi menținute la nivelul anului precedent: 16 lei/zi/salariat pentru tichete și 5 milioane lei pentru diverse ajutoare sociale, inclusiv pentru nașteri și înmormântări. Bugetul nu prevede majorări sau indexări suplimentare, iar scăderea bonusurilor arată clar că stimulentele financiare pentru angajați vor fi reduse semnificativ.

Nota de fundamentare precizează că bugetul respectă toate prevederile legale: Legea bugetului de stat pe 2025, ordonanțele de urgență privind măsurile fiscal-bugetare și disciplina financiară pentru întreprinderile publice. Cheltuielile au fost calculate pentru un număr mediu de 13.625 angajați, iar ajustările urmăresc respectarea cadrului legal și menținerea disciplinei financiare.