„Zmeiele de piatră” ale Europei: uriașele capcane preistorice descoperite pe Platoul Carstic din Slovenia–Italia

Publicat: 18 oct. 2025, 06:48, de Radu Caranfil, în Cultură , ? cititori
„Zmeiele de piatră” ale Europei: uriașele capcane preistorice descoperite pe Platoul Carstic din Slovenia–Italia
Locația studiului arheologic_în nord-estul Adriaticii

Într-o știre care dă peste cap clișeul cu „Europa liniștită și pădurea cu cerbi leneși”, o echipă de arheologi a identificat pe Platoul Carstic, între Slovenia și Italia, patru structuri monumentale din piatră – ziduri joase, lungi de sute de metri până la mai bine de 3,5 kilometri, care converg spre gropi sau incinte ascunse sub stânci. Scopul? Să canalizeze turmele de ierbivore (în special cerb comun) într-o capcană inevitabilă.

Cum a scos LiDAR-ul la lumină prima „arhitectură de vânătoare” de scară mare din Europa

Descoperirea, publicată în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), marchează prima dovadă de acest fel în Europa temperată, acolo unde asemenea sisteme erau cunoscute până acum doar în deșerturile din Asia de Sud-Vest și Africa de Nord (așa-numitele „desert kites”).

Asemănarea de funcție și plan cu „zmeiele de deșert” e greu de ignorat:

Două „aripi” din piatră (ziduri joase) care se apropie într-un unghi larg și îți mână prada spre un punct mort — gura capcanei. În Carst, capătul e adesea camuflat într-un dolin (o dolină), sub o streașină de stâncă.

De la nivelul solului, multe elemente par banale; din aer, însă, pe imaginile LiDAR – tehnologia care perforează vegetația și „vede” microrelieful – liniile artefactuale sar în ochi ca niște săgeți colosale trase în piatră.

Unde și cât de mari?

Cele patru structuri – etichetate K01–K04 – punctează o zonă cartată pe circa 870 km². „Aripile” lor din piatră pot depăși 3,5 km fiecare, iar „gurile” capcanelor sunt poziționate tactic în doline sau sub praguri de calcar. Estimările de muncă vorbesc de mii de ore de lucru colectiv și peste 3.000 m³ de piatră rearanjată pentru structura cea mai amplă – un efort de coordonare care, prin scară, amintește de primele proiecte monumentale ale umanității.

Când au fost folosite?

Datările radiocarbon pe fragmente de cărbune găsite în interiorul uneia dintre gropi sugerează că ansamblurile erau abandonate înainte de Bronzul târziu, posibil cu origini mult mai vechi – mezolitice sau timpurii neolitice. Contextul regional (peșteri precum Grotta dell’Edera sau Pupićina) indică o economie de vânătoare cu rol mare al cerbului și campanii cooperative sezoniere, ceea ce se potrivește cu logica unor capcane de acest tip.

De ce nu sunt încinte pentru turme domestice

Ipoteza pastorală (ziduri ca să aduni oi și capre) cade prost la probă: capcanele sunt ascunse, terminate sub stânci și gândite să rămână invizibile până aproape de 20 de metri înainte de „buza” gropii. Nu e infrastructură de păstorit; e inginerie a prinderii, care combină topografia naturală cu arhitectura joasă, pentru a manipula direcția, viteza și răspunsul de fugă al animalelor. Analizele de vizibilitate și așezarea pe culoarele naturale de trecere confirmă intenția de „dirijare” a turmelor.

Ce schimbă aceste structuri în povestea Europei preistorice

În manualele de până ieri, vânătoarea în masă cu infrastructuri de ghidare pe kilometri era „marca” deșerturilor din Iordania, Siria, Negev ori Peninsula Arabică. Karstul adriatic mută brusc centrul de greutate:

Europa temperat-continentală avea, și ea, arhitectură de vânătoare pe scară mare, adică planificare, mobilizare comunitară și cunoaștere fină a peisajului mult înainte de apariția orașelor. E o lovitură în narațiunea comodă care reduce comunitățile mezolitice la grupuri mici, dispersate, cu tehnici „rudimentare”.

Sunt cunoscute „gardurile” din grohotiș și sistemele de gropi pentru elan și ren din Scandinavia, la final de glaciațiune, dar ceea ce se descrie aici e altă ligă: aliniamente de piatră pe kilometri, integrate într-o coregrafie a reliefurilor carstice. Dacă accepți această paradigmă, atunci trebuie să accepți și că surplusul (carnea, pieile, oasele) rezultat din astfel de vânători a alimentat ritualuri, schimburi și poate chiar inegalități incipiente – așa cum știm că se întâmpla în alte părți ale lumii.

Cum le-au găsit: tehnologia care „desfrunzește” istoria

Fără LiDAR – acel radar cu laser aeropurtat care captează microvariații de relief sub coronamentul pădurii – probabil că zidurile ar mai fi dormit o sută de ani. Campania a „pieptănat” un mozaic de 870 km², iar prelucrarea GIS a scos din „zăpada” punctelor o geometrie imposibil de ignorat: perechi de aripi de piatră care se strâng într-o gură ascunsă.

E încă o victorie a arheologiei peisajului: când treci de la sit la regiune, apar povești pe care săpătura punctuală nu ți le poate spune.

Ce ne spune „manualul prăzii”: de la biologie la arhitectură

Capcana funcționează pentru că exploatează etologia prăzii. Turmele de cerbi evită obstacole bruște, dar acceptă „garduri” joase, mai ales dacă sunt ritmate și apar „natural” în relief. Liniile lungi dau direcție; curbele blânde cresc confortul de fugă; iar „ieșirea” se transformă, dintr-odată, în cădere controlată sub un prag.

Poți numi asta „arhitectura iluziei”: oamenii plasau piatra exact unde privirea animalului vedea „continuare”, nu „capcană”. La capăt, un spațiu îngust, vizual ascuns până în ultimul moment, într-o dolină. E simplu, brutal și, tocmai de aceea, genial.

Cât de „mare” e mare? Munca, coordonarea, mesajul social

În spatele zidurilor de jumătate de metru – azi prăbușite, dar odinioară clar marcante – stă un efort colectiv masiv. Pentru K01, autorii estimează peste 5.000 de ore-om. În traducere: un sat întreg lucrând săptămâni la rând, cu o viziune comună. Asta e poate cea mai importantă lecție: monumentalitatea nu începe cu temple și morminte, ci cu masa critică a hranei. Întâi îți coordonezi foamea, apoi îți construiești zei.

Întrebarea inevitabilă: avem replici în altă parte a Europei?

Răspunsul scurt: posibil. Răspunsul lung: dacă până acum nu le-am văzut, e fiindcă nu ne-am uitat cu instrumentele potrivite. Există indicii disparate (ziduri joase, aliniamente greu de citit la sol) și exemple nordice de gropi pentru ren/elan; dar geometria de tip „zmeu” – două aripi + capcană – abia acum intră în vocabularul european. Miza imediată e să extindem scanările LiDAR și să căutăm în câmpiile calcaroase sau în zonele de depresiuni glaciare aceleași semnături subtile.

De la știrea de azi la povestea de mâine

Ce a apărut în Karst nu e doar o piesă spectaculoasă de puzzle; e cheia care ne obligă să recitim Europa timpurie ca ecosistem construit de oameni, nu ca fundal inert. Oamenii nu au așteptat agricultura ca să modeleze peisajul. Au început s-o facă din neoliticul foarte timpuriu sau chiar mai devreme — cu piatră, cu topografie, cu cooperare. Iar dacă am reușit să prindem cerbul cu ziduri kilometrice, nu e greu de imaginat că, tot cooperând, am învățat să împărțim prada, să povestim succesul, să inventăm ritualuri, să desenăm identități.

Arhitectura vânătorii deschide, paradoxal, drumul către arhitectura societății.

De ce merită să urmărim subiectul

Pentru că deschide un capitol european acolo unde credeam că nu există așa ceva: „zmeiele” nu mai sunt exclusiv ale deșertului.
– Pentru că
metoda (LiDAR + GIS + sondaje țintite) promite descoperiri în lanț, nu doar în Carst.
– Pentru că
recompune economia mezolitică/neolitică dincolo de clișeul „câteva colibe și o vânătoare ocazională”: vedem campanii organizate, cu surplus și cu memorie socială.

Și, poate cel mai frumos, pentru că ne obligă să privim pădurea europeană cu alți ochi: nu doar ca pe un decor, ci ca pe un teatru de inginerie discretă, unde oamenii au învățat devreme să transforme natura în infrastructură. Uneori, cu ziduri abia de jumătate de metru. Dar cu idei de kilometri.