Topul celor mai căutate abilități digitale și de AI ale momentului
Tot mai mulți angajatori din România includ în anunțurile de angajare cerințe legate de competențe digitale și cunoștințe de inteligență artificială. Nu este vorba doar despre domenii direct legate de tehnologie, precum IT sau digital marketing, ci și despre sectoare conexe, cum ar fi vânzările, analiza de date, ingineria sau resursele umane.
Cererea de competențe digitale crește accelerat
Evoluția rapidă a tehnologiei impune o adaptare continuă, iar piața muncii reflectă deja această transformare.
„Deși există un interes evident și în creștere al angajatorilor de a cere angajaților să dobândească abilități digitale și să se folosească de instrumentele de inteligență artificială, unul dintre sondajele pe care le-am realizat anul acesta ne arată că doar 4 din 10 angajați folosesc în mod regulat inteligența artificială în sarcinile de la birou”, explică Bogdan Badea, CEO eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Diferențe între domenii și niveluri de experiență
Rata de adopție a instrumentelor de inteligență artificială este mai ridicată în rândul specialiștilor și al angajaților cu studii superioare. În același timp, jumătate dintre angajatori consideră că angajații și candidații nu sunt suficient de familiarizați cu noile tehnologii.
„Asta în contextul în care consideră că abilitățile digitale vor fi cele mai căutate în următorii 5 ani”, mai spune Bogdan Badea.
În prezent, pe eJobs.ro sunt disponibile aproximativ 1.500 de locuri de muncă ce cer explicit competențe digitale și alte 5.000 care menționează abilități de inteligență artificială sau machine learning. Domeniile IT și marketingul digital sunt cele mai dinamice, dar cerințe similare apar tot mai des și în zone precum financiar, contabilitate, dezvoltare de produs sau HR.
Inteligența artificială schimbă structura sarcinilor de muncă
Automatizarea unor procese de rutină a devenit o realitate pentru tot mai multe companii. „Este vorba, în cea mai mare parte, de task-uri pe care le făceau angajații juniori sau, în cazul seniorilor, sarcini repetitive, care țin mai degrabă de partea de execuție decât de cea de strategie”, precizează Bogdan Badea. Astfel, companiile își doresc angajați capabili să combine competențele tehnice cu gândirea analitică și spiritul critic.
Printre cele mai căutate abilități digitale se numără digital marketing, analiză de date, business intelligence, generative AI, prompt engineering, machine learning și cybersecurity. La acestea se adaugă competențe mai specifice, cum ar fi generarea de conținut, editarea de imagini, cloud computing și automatizarea proceselor.
Românii recunosc nevoia de a se adapta
Aproximativ 20% dintre angajați și candidați spun că le lipsesc complet abilitățile digitale. Situația este confirmată și la nivel european, unde România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința gradului de utilizare a inteligenței artificiale în companii. „Candidații înțeleg cât de importante au devenit pentru angajatori aceste cunoștințe și, mai mult decât atât, recunosc că este un capitol la care mai au de lucrat”, afirmă Bogdan Badea.
Pe fondul acestei nevoi, mulți angajatori au început deja să implementeze programe de training și învățare pentru echipe, axate pe dezvoltarea competențelor digitale. Tot mai mulți angajați aleg să se perfecționeze sau chiar să se reorienteze profesional, anticipând că viitorul pieței muncii va fi profund influențat de tehnologie.