Noile radare pe trepied, pe post de „detector de minciuni“. Zeci de dosare penale pentru șoferii care „au uitat“ cine era la volan
Cine a fost la volan? Iată o întrebare la care unii dintre șoferii care sunt depistați de radar că au depășit limita de viteză nu răspund corect. Fie „uită“ cine a condus în momentul respectiv, fie indică o altă persoană. Cu noile radare pe trepied din dotarea Poliției figura nu mai ține, iar șoferii se aleg nu doar cu amenda, ci și cu dosar penal.
Noile radare pe trepied, pe post de „detector de minciuni“
Noile radare pe trepied din dotarea Poliției sunt și pe post de „detector de minciuni“. Zeci de dosare penale au fost întocmite de oamenii legii pentru șoferii care „au uitat“ cine era la volan în momentul în care au călcat mai mult decât trebuie pedala de accelerație.
Poliția a deschis zeci de dosare penale după ce imaginile înregistrate de noile radare pe trepied au fost analizate și s-a constatat că la volan se aflau alte persoane decât cele indicate de proprietarii mașinilor, informează promotor.ro.
Mii de conducători auto au fost înregistrați în ultima perioadă de noile radare pe trepied că au depășit viteza legală, iar aceștia au primit amenda prin poștă, la adresa de domiciliu. Numai că, în aproximativ 200 de cazuri, fie proprietarii mașinilor nu au declarat cine conducea, fie la volan se afla altă persoană decât cea declarată.
Noile radare permit filmarea încontinuu a traficului pe o anumită perioadă de timp
Spre deosebire de vechile sisteme de monitorizare a vitezei pe drumurile publice, noile radare pe trepied permit filmarea încontinuu a traficului pe o anumită perioadă de timp. Imaginile sunt stocate într-o bază de date, iar sistemul analizează automat dacă sunt înregistrate abateri.
Dacă se constată depășirea limitei de viteză, un agent de poliție va începe procedurile de identificare a șoferului. Astfel, pe numele proprietarului mașinii va fi trimisă o solicitare de declarare a datelor persoanei care a condus mașina la data și ora când a fost înregistrată de radar. Odată ce se stabilește identitatea conducătorului auto, va fi emisă o sancțiune pe numele acestuia. Amenda este trimisă prin poștă, la adresa declarată în momentul emiterii permisului auto.
Ce nu știu unii șoferi când se întâlnesc cu noile radare pe trepied
Ceea ce unii șoferi nu știu este că Poliția, înainte de a emite sancțiunea, face o verificare proprie a șoferului și pe baza imaginilor surprinse de noile radare pe trepied. Iar dacă se constată că persoana aflată la volan este alta decât cea indicată, lucrurile se complică pentru proprietarul mașinii.
„Au existat 98 de situații în care proprietarii vehiculelor au indicat alte persoane ca fiind conducătorii auto la momentul săvârșirii contravenției, fiind astfel întocmite 98 de dosare penale în care se efectuează cercetări pentru săvârșirea infracțiunii de „falsul în declarații”, conform art. 326 Cod penal“, a transmis IGPR într-un răspuns oferit ProMotor.
Proprietarul este obligat să știe de fiecare dată cine îi conduce mașina. Conform legii, proprietarul unei mașini are obligația de a știi cine îi conduce mașina.
„Proprietarul autovehiculului este obligat să depună toate diligențele necesare în vederea comunicării datelor de identificare ale conducătorului auto care-i utilizează autoturismul“, a explicat IGPR.
Ce se întâmplă dacă proprietarul autovehiculului nu-și mai amintește cine era la volan
Dacă nu știe sau refuză să răspundă solicitării, va avea de plătit o amendă uriașă. De exemplu, în primele 9 luni ale acestui an, peste 100 de persoane au fost sancționate fiindcă au ignorat cererile Poliției.
„Au existat 109 situații în care conducătorii surprinși încălcând regimul legal de viteză nu au răspuns solicitărilor adresate, iar pentru aceștia au fost dispuse măsurile legale corespunzătoare, prevăzute de art. 39, alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare și sancționate de art. 102, alin. (1), pct. 14 cu amendă cuprinsă între 9 – 20 puncte amendă, pentru persoana fizică, respectiv de art. 105, pct. 10 cu amendă cuprinsă între 21 – 100 puncte amendă, pentru persoana juridică, ambele din același act normativ“, a mai precizat Poliția Română.
Nu este acceptată nici situația în care proprietarul nu își mai amintește cine a condus mașina. Chiar dacă e de bună credință, legea nu prevede astfel de situații. Deci, indiferent de situație, proprietarul mașinii trebuie să știe, de fiecare dată, cine îi conduce mașina. În caz contrar, riscă atât amendă, cât mai ales dosar penal.