Ryanair va părăsi mai multe aeroporturi franceze: care este motivul?

Publicat: 15 nov. 2025, 13:41, de Nitulescu Gabriel, în Turism , ? cititori
Ryanair va părăsi mai multe aeroporturi franceze: care este motivul?

Ryanair va părăsi mai multe aeroporturi regionale din Franța, ca urmare a unei creșteri considerabile a taxelor aeriene prevăzută în bugetul guvernului francez pentru 2026. Decizia companiei aeriene vine pe fondul unei majorări de 180% a taxelor, măsură care, potrivit conducerii Ryanair, face neprofitabile operațiunile pe numeroase aeroporturi mici și medii din Hexagon.

Creștere explozivă a taxelor în 2026

Transportatorul irlandez a renunțat deja la zborurile din Strasbourg, Bergerac și Vatry, iar directorul comercial Jason McGuinness a precizat că lista aeroporturilor de pe care compania se va retrage va continua să crească în lunile următoare. Oficialul a subliniat că aceste schimbări sunt o consecință directă a politicilor fiscale adoptate de guvernul francez, relatează Daily Express.

Bugetul Franței pentru anul 2026 include o taxă suplimentară de 4,77 euro pe bilet, aplicată atât zborurilor interne, cât și celor europene. În plus, biletele la clasa business pe distanțe lungi vor fi taxate cu până la 120 de euro în plus, o majorare cu impact semnificativ asupra transportatorilor.

Ryanair critică dur politica fiscală, susținând că noile tarife împovărează în mod excesiv aeroporturile regionale, unde volumele de pasageri sunt mai reduse. Conform conducerii companiei, această creștere masivă a taxelor subminează rentabilitatea zborurilor și duce la redistribuirea aeronavelor către piețe cu costuri operaționale mai scăzute.

Profituri record, dar presiune pe piața franceză

Anunțul retragerilor vine la doar câteva zile după ce Ryanair a raportat rezultate financiare foarte bune pentru prima jumătate a anului fiscal încheiat în martie 2026. Profitul net a ajuns la 2,54 miliarde de euro, în creștere cu 42% față de anul anterior, iar estimările de trafic au fost ridicate la 207 milioane de pasageri anual.

Compania subliniază însă că performanțele financiare nu pot compensa impactul negativ al creșterilor de taxe din Franța. Oficialii Ryanair au menționat că pierderea a aproximativ 7,3 milioane de pasageri din cauza perturbărilor controlorilor de trafic aerian francezi în ultimii ani a contribuit la presiunea asupra operațiunilor.

Dispută deschisă între Ryanair și guvernul francez

Directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary, a catalogat taxele suplimentare drept „nejustificate”, mai ales în contextul în care sectorul aviatic contribuie relativ modest la veniturile statului francez. O’Leary afirmă că, în absența acestor majorări, compania ar putea duble traficul anual de pasageri în Franța până în 2030.

La rândul său, ministrul francez al Transporturilor, Philippe Tabaro, a respins criticile companiei aeriene, acuzând-o de „strategii agresive” și de încercări de a evita obligațiile fiscale.

Reduceri de capacitate și aeroporturi afectate

Ryanair a redus deja cu 11% capacitatea de zbor în Franța în sezonul de iarnă, în pofida creșterii generale a numărului de zboruri la nivel european. Aeroporturi precum Strasbourg, Vatry, Bergerac și Brive au fost practic abandonate, în timp ce alte destinații, precum Béziers, au înregistrat peste 100 de anulări în lunile reci.

Compania a adoptat aceeași strategie și în alte state europene, retrăgând 1,2 milioane de locuri (-10%) din programul de vară 2026 în Spania și reducând zborurile operate către Viena.

Ce urmează pentru pasagerii francezi?

În timp ce operatorul low-cost își regândește prezența în Franța, alte aeroporturi regionale ar putea rămâne fără zboruri Ryanair începând cu vara anului viitor. Compania afirmă că este pregătită să mute aeronavele acolo unde condițiile fiscale sunt stabile și predictibile, avertizând că orice nouă creștere de taxe ar putea duce la reduceri suplimentare ale capacității.