Proiect de aproape 900 de milioane de euro. Începe construcția Drumului Expres Focșani–Brăila, cea mai mare lucrare rutieră dintr-o singură bucată

Publicat: 14 nov. 2025, 22:43, de Corina Oprea, în Transporturi , ? cititori
Proiect de aproape 900 de milioane de euro. Începe construcția Drumului Expres Focșani–Brăila, cea mai mare lucrare rutieră dintr-o singură bucată

Unul dintre cele mai importante proiecte rutiere din România intră oficial în execuție. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru Drumul Expres Focșani–Brăila, o șosea de mare viteză care va lega Autostrada Moldovei (A7) de podul peste Dunăre de la Brăila, asigurând conexiunea cu Tulcea și Constanța.

Focșani–Brăila, cel mai lung drum expres construit dintr-o singură bucată

Valoarea contractului depășește 4,29 miliarde de lei (fără TVA) – aproape 900 de milioane de euro – și a fost atribuit Asocierii SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade – Arcada Company, condusă de constructorul român UMB, considerat liderul național în infrastructură rutieră.

Drumul expres va avea 73,5 kilometri și reprezintă cel mai lung proiect rutier de mare viteză realizat printr-un singur contract. Spre deosebire de alte licitații unde lucrările au fost împărțite în tronsoane de câte 20-30 km, acest proiect a fost scos la licitație în un singur lot, o decizie motivată de condițiile geografice și de eficiența execuției.

„Am hotărât să-l licităm dintr-un singur tronson de 73 de kilometri pentru că este într-o zonă de câmpie. Terenul de umplutură e problematic de găsit acolo, iar dacă ar fi existat mai mulți constructori, s-ar fi putut canibaliza între ei pentru resurse. Așa evităm conflictele și întârzierile”, a explicat Gabriel Budescu, directorul general al CNIR.

Constructorul începe lucrările pe 2 decembrie

CNIR a stabilit ca lucrările să înceapă efectiv pe 2 decembrie 2025, iar proiectul să fie finalizat în 42 de luni – 6 luni pentru proiectare și 36 pentru execuție. Totuși, constructorul va putea deschide traficul etapizat, pe tronsoane funcționale, înainte de termenul final.

„Ne dorim ca, încă din etapa de proiectare, să asigurăm finalizarea spațiilor de servicii cu șase luni înainte de deschiderea circulației. La inaugurare, parcările trebuie să fie deja funcționale. De asemenea, traficul va putea fi deschis treptat, pe măsură ce se finalizează sectoarele independente”, a precizat Gabriel Budescu, într-o declarație oficială.

O investiție strategică pentru întreaga regiune

Drumul expres Focșani–Brăila va fi o arteră vitală pentru transportul rutier în sud-estul României, legând Autostrada Moldovei A7 (Ploiești–Pașcani) de podul peste Dunăre, Drumul Expres Brăila–Galați (DEx6) și mai departe de Tulcea și Constanța.

Această conexiune va permite fluidizarea traficului de marfă și pasageri între Moldova, Dobrogea și Muntenia, contribuind la dezvoltarea economică a regiunii și la reducerea timpilor de transport.

Dacă ritmul lucrărilor va fi menținut conform graficului, șoseaua ar putea fi inaugurată în vara anului 2029, însă anumite sectoare ar putea fi date în folosință chiar mai devreme.