Abuz fiscal în masă: controalele inopinate, arma cu care Fiscul sare peste reguli
Un val de controale fiscale inopinate declanșat în ultimele zile de Fisc la adresa a aproximativ 500 de mari contribuabili a stârnit îngrijorare în mediul de afaceri și a generat acuzații de abuz de drept. Situația a fost scoasă la iveală de Emanuel Băncilă, partener în cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL și coordonator al practicii de litigii fiscale.
Conform acestuia, acțiunea administrației fiscale ar reprezenta o modalitate de a ocoli procedurile obligatorii privind analiza de risc și notificarea de conformare – garanții esențiale introduse în legislație prin angajamentele asumate de România prin PNRR. Fiscul a declanșat controalele în apropierea termenului de prescripție pentru anul 2019, pe care autoritatea fiscală îl consideră a expira la 29 decembrie 2025.
Analiza de risc, înlocuită de controale inopinate
Selectarea celor 500 de contribuabili ar fi trebuit să rezulte dintr-o analiză de risc realizată cu minimum 60 de zile înainte de sfârșitul anului. Această analiză, însă, nu a mai fost finalizată, iar termenul limită – 29 octombrie 2025 – a trecut fără publicarea unei liste oficiale.
În locul notificărilor de conformare, care ar fi trebuit să acorde contribuabililor 30 de zile pentru remedierea eventualelor neconformități, Fiscul a recurs la controale inopinate. În cazul marilor contribuabili, procedura obișnuită ar mai fi prelungit cu încă 30 de zile perioada înainte de începerea unei inspecții fiscale de fond.
„Notificarea de conformare este obligatorie doar pentru inspecția fiscală de fond, nu și pentru controlul inopinat. Folosind masiv această instituție, Fiscul elimină atât analiza de risc, cât și cele 60 de zile acordate contribuabilului”, arată Băncilă.
Controale cu risc de „vânătoare de probe”
În opinia specialistului, folosirea controlului inopinat ca substitut pentru inspecția fiscală standard nu doar că eludează garanțiile procedurale prevăzute de Codul de procedură fiscală, ci riscă să transforme verificările într-o veritabilă „fishing expedition” – un concept sancționat în jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Controalele inopinate sunt, prin lege, proceduri cu un obiect limitat și pot fi dispuse doar în situații precis definite: verificarea unor suspiciuni punctuale, clarificări privind alte controale în curs sau constatarea unui risc specific, fără extinderea acestuia la nivel general.
În lipsa unei notificări prealabile, contribuabilii se pot trezi în situația în care nu au timp să-și pregătească documentele ori să solicite asistență de specialitate, ceea ce poate crea dezechilibre semnificative în desfășurarea controlului.
Un precedent cu potențial impact sistemic
Specialiștii atrag atenția asupra riscului ca această practică să devină un precedent periculos, care subminează procedurile menite să garanteze transparența și proporționalitatea verificărilor fiscale. În procedurile internaționale de schimb de informații, explică Băncilă, există deja filtre clare pentru a preveni solicitările speculative, tocmai pentru a evita astfel de situații.
„Ori de câte ori se folosește o instituție juridică pentru a ocoli alte norme obligatorii, vorbim despre o fraudă la lege și, în final, despre un abuz de drept”, afirmă acesta.