Decizie finală pentru Capitală. Extinderea Magistralei 4 merge mai departe

Publicat: 27 nov. 2025, 19:38, de Corina Oprea, în ECONOMIE , ? cititori
Decizie finală pentru Capitală. Extinderea Magistralei 4 merge mai departe

Extinderea Magistralei 4 de metrou, unul dintre cele mai mari și mai așteptate proiecte de infrastructură din București, a primit în sfârșit undă verde. Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins contestația depusă de compania Gulermak, deblocând astfel semnarea contractului de proiectare și execuție pentru tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul, un proiect esențial pentru accesarea fondurilor europene și pentru modernizarea mobilității în Capitală.

Contestația care bloca proiectul, respinsă oficial

Joi, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestația formulată de Gulermak în legătură cu licitația pentru Lotul 1 al Magistralei 4. Decizia permite continuarea procedurilor pentru semnarea contractului și reduce riscul pierderii finanțării europene, un risc intens discutat în ultimele luni, pe fondul termenelor limită din Programul Transport 2021–2027.

Licitația pentru Lotul 1, între Gara de Nord și Eroii Revoluției 2, în valoare estimată de 6,16 miliarde de lei fără TVA, fusese câștigată de asocierea condusă de Dogus Insaat ve Ticaret A.S., oferta acesteia fiind mai avantajoasă financiar decât cea depusă de Gulermak.

Acuzații dure între constructori

Gulermak a contestat rezultatul licitației, acuzând asocierea Dogus de presupuse fraude, abateri profesionale și nereguli în gestionarea fondurilor europene. În documentele depuse, compania a susținut că ofertantul câștigător ar fi comis „delapidare, spălare de bani, manipularea procedurilor și utilizare necorespunzătoare a fondurilor europene”, invocând inclusiv lipsa unor informații din documentația de calificare.

În replică, asocierea Dogus a formulat o contestație în oglindă, solicitând respingerea ofertei Gulermak și susținând că oferta proprie este superioară din punct de vedere financiar pentru statul român.

În urma analizei, CNSC a respins contestația Gulermak, iar decizia menține atribuirea contractului către asocierea Dogus. Există însă posibilitatea ca partea nemulțumită să se adreseze Curții de Apel București, ceea ce ar putea prelungi conflictul juridic și ar complica accesarea fondurilor europene.

„Membrii Asocierii Dogus se fac vinovați de multiple încălcări flagrante ale legislației achizițiilor publice (…) delapidare, spălare de bani, manipularea procedurilor și utilizare necorespunzătoare a fondurilor europene”, a susținut Gulermak în documentele depuse.

Lotul 2, adjudecat de constructori români

Pentru tronsonul dintre Eroii Revoluției și Gara Progresul (Lotul 2), o singură ofertă a fost depusă, aparținând unei asocieri românești formate din Construcții Erbașu, Concelex și Bog’Art. Evaluarea acestei oferte este în desfășurare, termenul limită fiind 30 octombrie 2025. Valoarea estimată a contractului depășește 5,23 miliarde de lei fără TVA.

Extinderea Magistralei 4 este considerată în prezent cel mai amplu proiect de infrastructură implementat în București. Acesta include:

  • construcția a aproximativ 12 kilometri de tunel;
  • realizarea unui depou subteran;
  • amenajarea a 13 stații noi, printre care Știrbei Vodă, Uranus, Chirigiu, Filaret, Nicolae Cajal, Luică și Progresul.

Împreună cu stația existentă Gara de Nord 2, noua magistrală va asigura o legătură directă între nordul și sudul orașului, deservind sectoarele 1, 4, 5 și comuna Jilava.

Proiectul are o valoare totală estimată la 17 miliarde de lei, din care până la 2,5 miliarde de euro sunt fonduri europene nerambursabile. Implementarea este realizată în parteneriat între Primăria Sectorului 4, Ministerul Transporturilor, Metrorex, Consiliul Județean Ilfov și Sectorul 5.