Consultarea programelor școlare, un pas spre modernizare. Daniel David: Să ajungem la cea mai bună soluţie

Publicat: 05 dec. 2025, 19:10, de Corina Oprea, în Educație , ? cititori
Consultarea programelor școlare, un pas spre modernizare. Daniel David: Să ajungem la cea mai bună soluţie

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat că dezbaterile publice privind programele școlare fac parte dintr-un mecanism democratic normal, care trebuie acceptat de societate. El a precizat că scopul consultării este ca oamenii să-și exprime opiniile și să se ajungă „la cea mai bună soluție”.

„În legătură cu programele școlare, trebuie să ne obişnuim cu o normalitate în societatea noastră. Este vorba de faptul că avem în consultare publică un act normativ, un ordin de ministru. De aceea, s-a implementat acest mecanism ca oamenii să se exprime, oamenii să aibă dezbateri, iar, în final, să ajungem la cea mai bună soluţie, doar că noi nu suntem obişnuiţi cu acest lucru”, a spus Daniel David.

Limba și literatura română: rolul specialiștilor

Daniel David a mai precizat că unii cetățeni nu consideră dezbaterea serioasă, iar alții alunecă în discuții contondente, dar a subliniat că aceste reacții fac parte din normalitatea procesului democratic.

„Unii nu cred că dezbaterea publică este făcută serios, iar alţii alunecă în controverse şi discuţii contondente. Nu este cazul”, a adăugat ministrul.

Daniel David a explicat că, în cazul programelor de Limba și literatura română, el nu poate interveni în conținut, deoarece nu este specialist, ci psiholog. Rolul său este de a coordona procesul educațional, lăsând deciziile în sarcina experților.

„Perspectiva mea este foarte simplă. Eu sunt ministrul Educației și Cercetării, specialist în psihologie, nu specialist în Limba și literatura română. Ar fi anormal ca un ministru care nu este specialist în limba și literatura română să aibă păreri, să-și dea cu părerea despre conținutul, despre programe, despre ordinea, despre opere, despre cronicari sau despre alte lucrări”, a explicat ministrul.

El a adăugat că niciun specialist nu ar trebui să împiedice exprimarea punctelor de vedere diferite.

„Dacă intervii și tu, și începi să îți împingi în față perspectiva, lucrurile nu sunt corecte. Dacă nu ești specialist în domeniu, poți distorsiona domeniul, dacă ești specialist în domeniu, ajungi să nu mai încurajezi punctele de vedere diferite”, a mai spus David.

Ministrul a subliniat că programele trebuie să fie moderne și mai puțin încărcate, pentru a sprijini performanța elevilor și a încuraja dragostea pentru limba și literatura română.

„O programă nouă, modernă, mai puțin încărcată, care să ajute copiii nu doar să iasă din zona de analfabetism funcțional, pentru cei care se află acolo, și se află în număr destul de mare, ci să îi facă să fie și performanți, și să iubească Limba și să iubească literatura română”, a mai precizat ministrul.

Ordinele de ministru: reducerea stresului și combaterea inechităților

Daniel David a explicat că cele două ordine care urmează să fie semnate săptămâna viitoare sunt menite să reducă încărcătura și stresul elevilor și profesorilor și să reducă inechitățile dintre școli.

„Cred că sunt ordine importante care ajută școala, ajută copiii, ajută profesorii, astfel încât să reducem încărcătura, să reducem presiunea, să reducem stresul (primul ordin) și, în același timp, prin al doilea ordin, cel legat de unitățile-suport, să reducem inechitățile care există între unitățile școlare, din nou pentru a da o șansă mai bună tuturor copiilor, indiferent în ce școală se află”, a explicat ministrul.

Aceste unități-suport vor permite școlilor mai performante să sprijine școlile care au nevoie, inclusiv prin profesori calificați și prin resurse educaționale diverse.

„Inclusiv prin profesori calificați, prin practici educaționale și diverse alte tipuri de resurse”, a adăugat David.