Fraudă cu bani europeni la Primăria Bacău: 24 de inculpați trimiși în judecată, prejudiciu de 6,3 milioane de lei
Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Bacău a trimis în judecată, în stare de libertate, un dosar cu 24 de inculpați, între care funcționari publici din cadrul Primăriei municipiului Bacău, mai multe societăți comerciale și reprezentanți ai acestora. Procurorii susțin că faptele cercetate ar fi produs un prejudiciu de aproximativ 6,3 milioane de lei.
Printre inculpați se află administratorul public al municipiului Bacău, Piștea Ciprian-Octavian, acuzat de abuz în serviciu în formă continuată, tentativă la obținerea pe nedrept de fonduri europene și fals în înscrisuri sub semnătură privată. Alături de acesta, mai mulți funcționari ai primăriei sunt trimiși în judecată pentru abuz în serviciu, complicitate sau autorat la tentative de fraudare a fondurilor europene și falsuri în documente.
Dosarul vizează patru contracte derulate de Primăria Bacău pentru realizarea a 13 parcări publice de biciclete cu sistem de acces RFID, finanțate prin Programul Operațional Regional 2014–2020. Potrivit rechizitoriului, în decembrie 2023, deși parcările nu ar fi fost finalizate, montate sau puse în funcțiune, funcționarii ar fi avizat la plată facturi și ar fi certificat documente justificative care conțineau mențiuni necorespunzătoare realității.
Procurorii arată că facturile și documentele aferente ar fi atestat în mod nereal livrarea completă și recepția echipamentelor, în condițiile în care la fața locului ar fi fost aduse doar părți componente care nu puteau fi achitate conform contractelor. Scopul acestor demersuri ar fi fost decontarea cheltuielilor din fonduri europene înainte de termenul-limită de eligibilitate, 31 decembrie 2023.
În aceste condiții, Primăria municipiului Bacău ar fi achitat din bugetul local suma de 6.279.713 lei, urmând să solicite rambursarea din fonduri europene. Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est a respins cererile de rambursare, iar Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a exclus cheltuielile de la finanțare. Deciziile au fost contestate în instanță, însă într-un dosar soluționat definitiv s-a stabilit că cheltuielile erau neeligibile, întrucât la momentul plății nu erau îndeplinite condițiile legale.
Ancheta DNA a mai relevat că echipamentele livrate nu ar corespunde cerințelor tehnice ofertate, nu ar funcționa nici în prezent și ar prezenta deficiențe care ar putea periclita siguranța utilizatorilor și integritatea bicicletelor.
Consiliul Local al municipiului Bacău s-a constituit parte civilă pentru recuperarea prejudiciului, iar procurorii au dispus măsuri asigurătorii asupra bunurilor inculpaților, acestea acoperind integral valoarea prejudiciului. Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Bacău, cu propunerea menținerii măsurilor asigurătorii, DNA subliniind că trimiterea în judecată nu înlătură prezumția de nevinovăție.
Comunicatul DNA integral:
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Bacău au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a unui dosar cu 24 de inculpați, între care funcționari publici, societăți comerciale și reprezentanți ai acestora, care ar fi săvârșit infracțiuni ce ar fi produs un prejudiciu de aproximativ 6,3 milioane lei, după cum urmează:
PIȘTEA CIPRIAN-OCTAVIAN, administrator public al municipiului Bacău, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
– abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată (4 acte materiale),
– tentativă în formă continuată la folosirea sau prezentarea de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene (5 acte materiale din care 4 sub forma participației improprii – complicitate și unul sub forma autoratului),
– fals în înscrisuri sub semnătură privată;
FEDIUC IONEL, ȚURCANU CRISTINEL-ADRIAN, consilieri superiori, GHERVAN CĂTĂLIN, urbanist, NICULESCU IULIANA ANTONINA, consilier superior și VĂTĂMĂNESCU GHEORGHIȚĂ-COSTEL, inspector de specialitate, toți în cadrul Primăriei mun. Bacău, pentru săvârșirea infracțiunilor de:
– abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit,
– tentativă în formă continuată sau simplă la folosirea sau prezentarea de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene (complicitate sau autorat) și fals în înscrisuri sub semnătură privată (primii trei menționați);
S.C. GAVCONS TEHNIC S.R.L., S.C. VAMIBCONS S.R.L., S.C. BVA LOGISTIK S.R.L., S.C. TRUST G.P S.R.L și S.C. SERVICII PC S.R.L., administratorii de drept/de fapt ai respectivelor societăți comerciale și alți angajați ai acestora, pentru săvârșirea infracțiunilor de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, tentativă la folosirea sau prezentarea de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene și/sau fals în înscrisuri sub semnătură privată, săvârșite în formă simplă și/sau continuată.
În rechizitoriul procurorilor se arată că, în cauză, există probe din care rezultă următoarea stare de fapt
Dosarul vizează modalitatea de decontare a patru contracte încheiate de Primăria municipiului Bacău pentru realizarea a 13 parcări publice de biciclete cu sistem de acces RFID, contracte derulate în cadrul Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020 finanțat cu fonduri europene.
În condițiile derulării contractelor respective, în cursul lunii decembrie 2023, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, deși ar fi știut că cele 13 parcări publice de biciclete nu erau complete și finalizate, inculpatul Piștea Ciprian-Octavian, în calitate de administrator public al municipiului Bacău, precum și ceilalți inculpați funcționari din primărie, ar fi avizat la plată facturi fiscale, respectiv ar fi certificat realitatea și legalitatea documentelor justificative aferente, emise de societățile comerciale contractoare și, în unele situații, ar fi întocmit documente justificative false pentru a fi îndeplinite aparent condițiile prevăzute de lege în vederea efectuării plății în termenul limită de 31 decembrie 2023.
Facturile emise de societățile comerciale inculpate și toate documentele justificative aferente acestora ar conține mențiuni necorespunzătoare realității, în sensul că au fost livrate echipamentele conform specificațiilor tehnice la data plății, au fost recepționate sau puse în funcțiune, în fapt fiind aduse la fața locului doar anumite părți componente care nu puteau fi achitate.
Raportat la prevederile contractelor de finanțare, cheltuielile în cadrul celor patru proiecte ar fi fost eligibile pentru decontare europeană doar dacă erau efectuate și plătite până la data de 31 decembrie 2023. Ulterior acestei date, sumele achitate deveneau neeligibile și trebuia suportate de la bugetul local al municipiului Bacău.
Scopul emiterii facturilor fiscale și a celorlalte documente justificative ar fi fost decontarea sumelor din cheltuielile eligibile pentru finanțare europeană, toate aceste demersuri fiind efectuate cu încălcarea legii.
La finalul lunii decembrie 2023, deși echipamentele aferente celor 13 parcări de biciclete nu au fost livrate complete, nu au fost montate, nu au fost puse în funcțiune și nu au fost recepționate de funcționarii din cadrul Primăriei municipiului Bacău, cheltuielile aferente în valoare de 6.279.713 lei (TVA inclus) ar fi fost decontate integral din fondurile municipiului Bacău, urmând a se solicita rambursarea acestor cheltuieli din fonduri europene în cadrul Programul Operațional Regional 2014-2020.
Mai mult decât atât, din cercetările efectuate s-a constatat că echipamentele livrate pe de o parte nu ar corespunde cerințelor tehnice ofertate (fiind modificată soluția tehnică fără respectarea prevederilor legale – în documentația de atribuire neprevăzându-se funcționarea acestor echipamente într-un sistem integrat), iar pe de altă parte aceste echipamente nu erau și nu sunt funcționale nici la mai bine de doi ani de la data plății. Adițional, din cercetările efectuate în cauză a rezultat că, în fapt, echipamentele ar prezenta deficiențe tehnice ce ar putea periclita integritatea fizică a potențialilor utilizatori, precum și potențiale distrugeri ale bicicletelor depozitate în parcări.
Cu toate acestea, inculpații – funcționari din cadrul Primăriei municipiului Bacău ar fi depus la Agenția pentru Dezvoltare Regională (A.D.R.) Nord – Est cereri de rambursare corespunzătoare celor patru proiecte în care ar fi fost făcute mențiuni nereale cu privire la achiziția și plata echipamentelor respective, respectiv ar fi fost utilizate documente nereale/false, inexacte sau incomplete în vederea obținerii pe nedrept de fonduri europene.
A.D.R. Nord-Est a respins rambursarea, iar Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a dispus excluderea cheltuielilor de la finanțare. Ulterior, respingerea cererilor de rambursare a fost contestată de beneficiar în fața instanțelor de judecată, într-una dintre cauzele judecate definitiv și irevocabil stabilindu-se faptul că perioada de eligibilitate a cheltuielilor în POR 2014 – 2020 s-a încheiat la data de 31.12.2023 și faptul că, la data facturării/plății, nu erau îndeplinite condițiile pentru emiterea facturii și efectuarea plății, cheltuielile aferente parcărilor de biciclete fiind considerate în mod corect neeligibile.
Primăria municipiul Bacău ar fi achitat din bugetul municipiului 6.279.713 lei (TVA inclus) sumă reprezentând prejudiciu pentru care Consiliul local al municipiului Bacău s-a constituit parte civilă.
Pentru recuperarea prejudiciului, în cauză s-au dispus măsuri asigurătorii asupra unor bunuri aparținând inculpaților persoane fizice și juridice, măsurile asiguratorii dispuse acoperind în integralitate valoarea prejudiciului pentru care Consiliul local al municipiului Bacău s-a constituit parte civilă.
Rechizitoriul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Bacău cu propunerea de a se menține măsurile asigurătorii dispuse în cauză.
Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale și trimiterea rechizitoriului la instanță spre judecare, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Menționăm că prezentul comunicat a fost întocmit în conformitate cu art. 28 alin. 4 din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.