Bumbacul care ne-a încurcat relațiile comerciale: România va plăti SUA o datorie veche de peste 30 de ani

Publicat: 18 dec. 2025, 08:25, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Bumbacul care ne-a încurcat relațiile comerciale: România va plăti SUA o datorie veche de peste 30 de ani
Sursa foto: Steveheap / Dreamstime.com

Guvernul României urmează să discute astăzi un proiect de lege care vizează plata datoriei publice aferente unui credit acordat de Guvernul Statelor Unite ale Americii pentru achiziția de bumbac fibră în urmă cu peste 30 de ani. Proiectul, inițiat de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), reglementează modalitățile de rambursare a unei sume totale de aproximativ 6,8 milioane USD, la care se vor adăuga penalități pentru întârziere și costuri asociate.

Povestea unui împrumut

Principalul obiect al proiectului este reglementarea datoriei României față de Guvernul SUA, în baza Programului CCC – Legea publică nr. 480/1992. Creditul, acordat în 1992 prin Departamentul Agriculturii și Commodity Credit Corporation (CCC), avea o valoare inițială de 9,952 milioane USD, cu o dobândă inițială de 2% pe an și 3% ulterior. Împrumutul a fost destinat cumpărării de bumbac fibră din SUA, iar perioada de rambursare a fost stabilită la 30 de ani, cu 6 ani de grație.

Până în 1998, ratele și dobânzile au fost plătite de importatorii mandatați de Guvernul României. După această perioadă, plățile au încetat, ca urmare a neachitării contravalorii bumbacului de către societățile comerciale beneficiare. Drept urmare, recuperarea datoriilor a fost imposibilă pentru cele trei firme rămase active în urmă – SC Textilcotton SA, SC Impex Overseas Corp SRL și SC Tuvic Impex SRL – toate fiind ulterior radiate sau intrate în faliment.

Proiectul de lege vine astfel să rezolve o situație veche de decenii, care a generat blocaje repetate în relația cu SUA și care a împiedicat României să beneficieze de statutul de Dependable Undertaking, esențial pentru programul american de achiziții multianuale.

Legi date degeaba

De-a lungul anilor, mai multe inițiative legislative și proiecte de memorandum au încercat să clarifice și să achite această datorie, însă schimbările de guvern, neavizarea proiectelor și situația juridică a firmelor implicate au făcut ca problema să persiste. De exemplu:

  • În perioada 2000-2006, Parlamentul a adoptat acte normative pentru plata unor cote-părți din datorie, dar cu penalități aplicate.
  • Proiecte ulterioare, pentru rambursarea ratelor din 2006-2009, au fost respinse sau clasate.
  • Începând cu 2015, mai multe memorandum-uri și proiecte legislative au încercat să clarifice situația, fără a fi implementate integral.

Situația a rămas deschisă până în 2024, când USDA a transmis un grafic actualizat al plăților efectuate și datoriei restante, indicând o sumă totală de plată la 30 iunie 2025 de 6.793.115,54 USD, incluzând penalitățile de întârziere.

Impactul asupra bugetului

Proiectul de lege prevede că plata se va face din bugetul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, printr-o poziție bugetară distinctă. La suma principală se vor adăuga penalitățile acumulate până la data efectuării plății efective, precum și costurile de transfer bancar.

Ce înseamnă pentru România

Adoptarea proiectului va permite României: să își onoreze obligațiile istorice față de SUA, consolidând relațiile diplomatice și comerciale; să recâștige statutul de Dependable Undertaking, necesar pentru participarea la programe de achiziții multianuale cu SUA; să evite acumularea unor noi penalități financiare și eventuale litigii internaționale.

Efectul direct este unul de securitate financiară și de imagine internațională: România își respectă obligațiile, evită pierderi suplimentare și poate participa la programe comerciale strategice pentru economie.

EM-8