Portul Constanța, modernizat cu 165 de milioane de lei. Investiție majoră în apă și canalizare

Publicat: 19 dec. 2025, 11:25, de Anamaria Ionel, în POLITICĂ , ? cititori
Portul Constanța, modernizat cu 165 de milioane de lei. Investiție majoră în apă și canalizare
Portul Constanța, modernizat cu 165 de milioane de lei. Investiție majoră în apă și canalizare

Portul Constanța își întărește infrastructura „invizibilă”, dar esențială: rețelele de apă și canalizare. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Ciprian Șerban, a anunțat semnarea contractului de finanțare pentru un proiect de modernizare și extindere în valoare de 164,96 milioane de lei (TVA inclus), o investiție care vizează atât creșterea capacității operaționale, cât și alinierea la cerințele europene de mediu și siguranță.

În contextul în care Portul Constanța este tot mai des invocat ca nod strategic pentru Europa, proiectul este prezentat drept o piesă din pregătirea logistică a României pentru viitoarele fluxuri comerciale, inclusiv pentru scenariul în care reconstrucția Ucrainei va genera un volum semnificativ de tranzit în regiune.

164,96 milioane lei pentru apă, canalizare și stații de pompare

Contractul de finanțare a fost semnat pentru proiectul „Modernizare și extindere infrastructură de alimentare cu apă și canalizare în Portul Constanța”, finanțat prin Programul Transport 2021–2027. Potrivit datelor transmise, valoarea totală a proiectului este de 164.962.132,02 lei (TVA inclus), structurată astfel:

  • 62.543.937,02 lei – contribuția Uniunii Europene
  • 62.543.937,01 lei – cofinanțare de la bugetul de stat
  • 39.874.257,99 lei – cheltuieli neeligibile

Proiectul urmărește modernizarea și extinderea rețelelor de alimentare cu apă, canalizare menajeră și pluvială, dar și intervenții punctuale în puncte-cheie ale infrastructurii portuare: construirea și reabilitarea de stații de pompare și epurare, precum și implementarea unor soluții tehnice moderne pentru eficientizarea consumului de apă, protecția mediului și creșterea siguranței la incendiu.

Miza: eficiență operațională și conformare cu directivele UE

În mesajul său, ministrul Ciprian Șerban subliniază că investiția are un rol direct în creșterea eficienței portului și în conformarea la standardele europene privind apa și apele uzate. Pe termen scurt, lucrările de infrastructură de utilități reduc vulnerabilitățile din operarea zilnică (în special în zonele de trafic intens și platformele de lucru). Pe termen mediu, ele sunt tratate ca fundament pentru extinderea capacității și pentru a susține fluxuri logistice mai mari, în condiții de siguranță și predictibilitate.

Tot în această logică este invocat și contextul geopolitic: volatilitatea rutelor prin Orientul Mijlociu și tendința unor state de a regândi traseele comerciale. Într-un astfel de scenariu, Portul Constanța este prezentat ca o posibilă „poartă” de intrare spre piața europeană, iar investițiile de utilități devin parte din pregătirea pentru vârfuri de încărcare și noi operatori.

Port nou la Ovidiu, pe Canalul Dunăre-Marea Neagră

În paralel, este menționată și dezvoltarea unui nou port la Ovidiu, pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, proiect pentru care este estimată o creștere a traficului de marfă cu aproximativ 200.000 de tone. Canalul ar asigura circa 30% din cantitatea de marfă tranzitată în Portul Constanța, iar portul Ovidiu – amplasat pe malul stâng – este descris ca un punct cu facilități pentru acostare, operațiuni în condiții de siguranță și furnizarea de utilități.

Investiția este estimată la peste 17 milioane de euro și include atât modernizarea și reabilitarea construcțiilor de acostare existente pe malul drept al Canalului Poarta Albă – Midia – Năvodari, cât și realizarea portului nou pe malul stâng, pentru creșterea capacității de operare. Noul obiectiv ar avea o suprafață de 21.000 mp, iar facilitățile urmează să fie scoase la licitație pentru companiile interesate să opereze mărfuri ce pot fi transportate pe barje către Portul Constanța.