Uber, obligată la 7,35 milioane lei despăgubiri pentru muzica difuzată în mașini

Publicat: 21 dec. 2025, 15:12, de Anamaria Ionel, în SOCIAL , ? cititori
Uber, obligată la 7,35 milioane lei despăgubiri pentru muzica difuzată în mașini
Uber, obligată la 7,35 milioane lei despăgubiri pentru muzica difuzată în mașini

Uber trebuie să plătească despăgubiri de 7,35 milioane de lei, plus TVA, pentru muzica difuzată în mașinile care au efectuat curse prin platformă, potrivit unei hotărâri pronunțate de Curtea de Apel București în 17 decembrie 2025. Instanța a admis apelul formulat de UCMR-ADA și a obligat Uber BV și Uber BV – Filiala București la plata sumelor aferente perioadei septembrie 2015 – noiembrie 2018, cu titlu de despăgubiri pentru încălcarea drepturilor patrimoniale de autor.

Instanța: muzica din mașină este „comunicare publică”

În motivarea pe fondul cauzei, instanța a reținut că muzica difuzată în mașinile care efectuează curse prin platforma Uber constituie comunicare publică. Din această calificare juridică decurge obligația de a achita remunerațiile datorate titularilor de drepturi de autor, în condițiile în care utilizarea muzicii are loc într-un context comercial – transportul de persoane contra cost.

Pe lângă despăgubirile stabilite, Uber a fost obligată să achite și cheltuieli de judecată în valoare totală de peste 6.000 de lei.

Decizia nu este definitivă 

Hotărârea Curții de Apel București nu este definitivă. Părțile au drept de recurs în termen de 30 de zile de la comunicare, iar cererea urmează să fie depusă la Curtea de Apel București, conform procedurii menționate în cauză.

UCMR-ADA este un organism de gestiune colectivă acreditat în România pentru administrarea drepturilor de autor în domeniul muzical. Organizația colectează sumele aferente acestor drepturi de la categoriile de utilizatori prevăzute de lege, de la radiouri și televiziuni, până la operatori de cablu, cinematografie și producători de înregistrări audio sau video.

În acest dosar, UCMR-ADA a solicitat despăgubiri pentru utilizarea muzicii în mașinile care efectuau curse prin platforma Uber, susținând că această utilizare atrage obligații de plată către titularii de drepturi.

Un dosar cu miză pentru transportul alternativ și industria muzicală

Cazul este relevant pentru piața serviciilor de transport alternativ, deoarece pune în discuție responsabilitatea pentru folosirea conținutului protejat de drepturi de autor în cadrul unei activități comerciale desfășurate prin platforme digitale. Potrivit specialiștilor invocați în mesajul de prezentare a speței, dosarul indică faptul că platforma poate fi considerată responsabilă pentru cele petrecute într-un autoturism pe care nu îl deține, în contextul serviciului pe care îl intermediază.

În același timp, speța are importanță și pentru industria muzicală, în măsura în care reafirmă că muzica folosită într-un cadru comercial poate genera obligații financiare legate de drepturile de autor.

Uber în România: lansare în 2015 și extindere rapidă

Uber a intrat pe piața din România în februarie 2015, când a fost efectuată prima cursă. La câțiva ani de la lansare, compania prezenta date privind dezvoltarea locală: peste un milion de utilizatori (pasageri și șoferi parteneri), prezență în cinci orașe (București, Cluj-Napoca, Brașov, Timișoara, Iași), mențiunea că Bucureștiul ar fi fost primul oraș din Europa Centrală și de Est cu un serviciu de ridesharing complet electric, precum și lansarea Uber Eats.

În comunicările sale, compania a indicat că își propune să devină o platformă multi-modală pentru mobilitate urbană, oferind acces la servicii de transport printr-o aplicație.