Cum se încheie anul pe șantierul Margina – Holdea, lotul cu celebrele „tuneluri pentru urși“

Publicat: 22 dec. 2025, 15:04, de Marian Apipie, în Transporturi , ? cititori
Cum se încheie anul pe șantierul Margina – Holdea, lotul cu celebrele „tuneluri pentru urși“
Foto: Facebook DRDP Timișoara

Pe șantierul Margina – Holdea, lotul cu celebrele „tuneluri pentru urși“ parte din secțiunea lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, s-a ajuns cu lucrările la jumătate. UMB și partenerii bosniaci de la Euro-Asfalt vor lucra inclusiv pe 31 decembrie și 2 și 3 ianuarie, după cum a anunțat Direcția Regională Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara.

Cum se încheie anul pe șantierul Margina – Holdea, lotul cu celebrele „tuneluri pentru urși“

Stadiul lucrărilor pe șantierul secțiunii lipsă Margina – Holdea de pe lotul 2 al A1 Lugoj – Deva a ajuns la aproape 50%, la finalul anului 2025, cu activități în ambele tuneluri de pe traseu, a transmis DRDP Timișoara, într-o postare pe Facebook. Lotul de 9 km Margina –  Holdea va permite circulația pe autostradă completă de la Sibiu (Boița) la Nădlac II.

DRDP Timișoara susține că activitatea este susținută în toate galeriile celor două tuneluri de pe traseul șantierului A1 Margina – Holdea.

Astfel, la primul tunel, unde anul acesta au fost străpunse ambele galerii, se lucrează la aplicarea hidroizolației și montarea armăturii pe boltă pentru galeria 2, respectiv se execută lucrările pregătitoare pentru aplicarea hidroizolației și montarea eșafodajului de lucru pentru galeria 1. De asemenea, tot în galeria 1 se execută lucrări de armare, cofrare, betonare radier și banchine.

La tunelul al doilea, continuă excavația în fronturile de lucru, se bat ancorele în umbrela de protecție și în pereții laterali, iar pe sectorul cut&cover se evacuează pământul din subteran, inclusiv au fost demarate lucrările de betonare a radierului și banchinelor.

Pe șantier se va lucra inclusiv în 31 decembrie, precum și în zilele de 2 și 3 ianuarie 2026

Echipele antreprenorului UMB și ale partenerului asociat Euro-Asfalt vor avea liber strict în zilele de sărbători legale. Pe șantier se va lucra inclusiv în 31 decembrie, precum și în zilele de 2 și 3 ianuarie, urmând ca activitatea să se reia cu program normal începând cu 8 ianuarie 2026, a mai tranmis DRDP Timișoara.

Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii Margina – Holdea are o valoare de 1,82 miliarde lei (fără TVA) și este finanțat prin PNRR, așa că trebuie finalizat până la 31 august 2026.

Pe Autostrada A1 Lugoj – Deva, secțiunea Margina (județul Timiș) – Holdea (județul Hunedoara) este proiectat cel mai lung tunel contractat din România: pe firul I, tunelul unidirecțional cu o lungime de 1.985 metri (km. 53 +600 – km. 55+585), respectiv tunelul de 1.825 metri lungime fir II (km. 53 +580- km. 55 +480), potrivit Economedia.ro.

De pe autostradă se va intra direct în tunel, pe două benzi și pe banda de urgență

Conform proiectului, tunelul 1 are pe un sens 415 metri, iar pe celălalt sens – 367 metri (străpuns deja). Tunelul 2, unde se va aborda și metoda cut & cover, va avea 1.985 metri pe un sens și 1.825 metri pe celălalt sens. Cele două structuri sunt unice în România, prin prisma deschiderii foarte mari de intrare în tuneluri. Practic, de pe autostradă se va intra direct în tunel, pe două benzi și pe banda de urgență (11,35 de metri/sens).

Pentru forarea tunelurilor de pe sectiunea Margina-Holdea se folosește „metoda austriacă“ (NATM), tehnologie utilizată și la construcția tunelurilor de pe secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni) a autostrăzii Sibiu – Pitești.

Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii – lipsă (9,13 km) din lotul 2 al A1 Lugoj – Deva a fost semnat pe 14 octombrie 2022, cu Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o. Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani.

După deschiderea circulației pe acest sector, distanța dintre Sibiu (Boița) și Nădlac va putea fi parcursă pe autostradă, pe o distanță de peste 317 km.

Tronson Deva – Lugoj, stadiu: Lotul 1, 15,08 km din lotul 2, lotul 3 și lotul 4 sunt deschise, segmentul Margina – Holdea de pe lotul 2 în execuție (13,52 km).

Citește și: Erbașu a lucrat la turație maximă pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș al A3. „Se poate construi rapid și în România“ (VIDEO)