Eșecul unui proiect european: Centrul Turistic de 100.000 de euro, transformat în fast-food

Publicat: 22 dec. 2025, 11:43, de Ionut Jifcu, în ACTUALITATE , ? cititori
Eșecul unui proiect european: Centrul Turistic de 100.000 de euro, transformat în fast-food
sursa foto: Ziarul de Iaşi /TVR Iaşi

Un nou exemplu de investiție europeană care și-a ratat scopul vine din județul Iași, unde un centru turistic construit cu aproape 100.000 de euro a fost scos la licitație și închiriat unei firme specializate în fast-food. Situat în comuna Mironeasa, o localitate cu aproximativ 5.000 de locuitori aflată la 40 de kilometri de Iași, centrul trebuia să fie un motor de dezvoltare locală. În realitate, lipsa turiștilor și a personalului l-a condamnat la inactivitate, iar acum autoritățile încearcă să recupereze banii prin chirie.

Centru turistic: angajații au plecat în vacanță și nu s-au mai întors

Investiția, finanțată prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), a costat 78.000 de euro doar pentru partea finanțată, proiectul fiind demarat în 2013 și inaugurat în 2015 cu scopul nobil de încurajare a activităților turistice”. Zece ani mai târziu, bilanțul este dezamăgitor: clădirea a funcționat efectiv doar șase ani, relatează Ziarul de Iaşi.

Elena Curcudel, primarul PNL al comunei Mironeasa, a explicat situația bizară care a dus la închiderea activității centrului. Lipsa forței de muncă locale a fost o problemă majoră.

„Am avut doi angajați, nu erau din comună, veneau din Iași. Din cauza salariului mic, au plecat. Au plecat într-o vacanță în străinătate și nu s-au mai întors. De atunci nu am mai găsit pe alții care să îi înlocuiască. Ca să aducem bani la bugetul local, am luat decizia închirierii acestui spațiu, zic eu pe niște bani buni chiar, 25 de milioane de lei e ceva (n.r. 25.000 ron pe an, adică 2083,33 lei pe lună)”, a declarat Elena Curcudel pentru Ziarul de Iași.

Săptămâna trecută, Primăria a finalizat procedura de licitație pentru clădirea de 69 de metri pătrați și terenul aferent de 3.285 de metri pătrați din satul Schitu Hadâmbului. Câștigătoare a fost desemnată firma Almaryo Ograda Tâmplarului SRL, o societate al cărei obiect principal de activitate este cel al restaurantelor de tip fast-food. Contractul se întinde pe 10 ani.

Turism într-o comună fără obiective

Realitatea din teren contrazice planurile optimiste de acum un deceniu. Singurul flux turistic real în zonă este generat de pelerinii care merg spre Mănăstirea Hadâmbu, aflată în apropiere. În rest, comuna duce lipsă de atracții majore, deși satul vecin Cioca Boca are o faimă folclorică aparte, fiind menționat în versurile tradiționale ale Plugușorului: „…Ci tocmai de la Cioca-Boca / Unde-i mămăliga cât nuca…”.

rendul demografic, care părea promițător în 2015, s-a inversat. Dacă la momentul inaugurării populația comunei creștea, atingând un vârf de 5.773 de locuitori în 2016, datele recente de la 1 iulie 2025 indică o scădere la 5.027 de persoane.

De la burgeri la obiecte religioase

Deși profilul noului chiriaș sugerează deschiderea unui restaurant tip fast-food, primarul susține că planurile sunt altele. Edilul afirmă că destinația spațiului nu se va schimba radical și că nu vom vedea shaorma în fostul centru turistic.

„Va fi ceva cu obiecte religioase”, a precizat Elena Curcudel, referindu-se la intențiile reprezentanților firmei câștigătoare.