Sute de români rămân fără pâine. Mai multe fabrici fac concedieri în masă
Efectul crizei din industria auto germană începe să se vadă și în vestul României, unde primele fabrici anunță disponibilizări și relocări. În Oradea sunt raportate intenții de concedieri colective la două companii din sectorul automotive, iar la Ineu, în județul Arad, o fabrică de componente auto cu peste 1.000 de angajați urmează să se închidă complet, odată cu mutarea producției în afara Uniunii Europene. Sute de familii din regiune sunt deja puse în fața unei perioade de incertitudine, pe fondul unui an descris drept unul dintre cei mai dificili din istoria industriei auto europene.
Concedieri colective în industria automotive din Bihor
Potrivit directorului executiv al AJOFM Bihor, Csaba Bekesi, instituția a intrat deja în procedurile pentru concedieri colective cu două companii din industria automotive.
„Înregistrăm intenții de concedieri colective, care vin dinspre industria automotive. Până acum avem două companii, cu care am intrat deja pe calendarul de concediere colectivă. Ambele companii vin din industria automotive și sunt direct producătoare pentru țările membre ale Uniunii Europene”, a declarat acesta.
În Oradea, o fabrică ce produce volane pentru piața germană va disponibiliza anul viitor aproximativ 120 de angajați. Disponibilizările vin în contextul unei scăderi a comenzilor și a unei presiuni crescute în lanțul de furnizori, resimțite mai ales de companiile care lucrează pentru piețele occidentale.
Ineu: peste 1.000 de posturi desființate prin relocarea producției
Cea mai dură lovitură este anunțată la Ineu, în județul Arad, unde o fabrică de componente auto cu peste 1.000 de angajați se desființează cu totul. Producția urmează să fie mutată în afara Uniunii Europene, iar odată cu această decizie sunt desființate toate posturile. Informația vine pe fondul unei perioade de declin a pieței auto europene, în care furnizorii și producătorii caută soluții de reducere a costurilor.
Legătura cu Germania
Explicația pentru ce se întâmplă în România este legată direct de contraperformanța industriei auto din Germania. Adrian Codirlașu, președinte CFA, arată că un factor important este reducerea producției de autovehicule în Uniunea Europeană și, în special, în Germania, pe fondul scăderii cotelor de piață ale producătorilor europeni.
Germania traversează, potrivit datelor prezentate, cea mai dificilă perioadă de la criza financiară din 2009. Profitul pe trimestrul al treilea al celor mai mari grupuri auto germane a scăzut drastic, cu 76%, ajungând la aproximativ 1,7 miliarde de euro — cea mai joasă valoare din ultimii 15 ani.
Disponibilizări masive în Germania și închiderea unei fabrici Volkswagen
În acest context, concedierile nu sunt doar un fenomen local, ci o tendință amplă în economia germană. Jurnalistul Digi24 Bogdan Băcilă afirmă că Germania a disponibilizat anul acesta până la 50.000 de angajați, iar un exemplu invocat este decizia Volkswagen de a închide o fabrică de mașini electrice din Dresda.
Citeşte şi:Moment istoric. Volkswagen închide prima uzină după 88 de ani
Aceste evoluții se propagă în lanț: atunci când producția scade în Germania, comenzile pentru componente și subansamble scad și ele, iar furnizorii din țări precum România sunt printre primii care resimt ajustările.
Declin global și presiune pe profitabilitate
Scăderea nu este însă doar europeană. Piața auto înregistrează un declin la nivel mondial, iar marja de profit a coborât la 3,9%, adică la jumătate față de 2023. Într-un astfel de climat, deciziile de eficientizare, relocare sau restrângere a activității pot apărea rapid, mai ales în industrii cu competiție ridicată.
Adrian Codirlașu atrage atenția că și modificările legislative pot influența deciziile companiilor. El menționează taxa pe cifra de afaceri, explicând că, acolo unde nu poate fi transferată către consumatori din cauza competiției, aceasta poate genera pierderi, iar multe companii pot decide să își mute producția în altă țară.
În România, rata șomajului este în prezent una dintre cele mai reduse din Uniunea Europeană: 3,21, aproape la jumătate față de media europeană. Totuși, este deja observată o tendință de creștere. În octombrie, statistica oficială a consemnat 256.000 de șomeri, cu peste 4.000 mai mulți decât în luna anterioară, într-un context în care industria automotive începe să semnaleze concedieri colective și închideri de capacități de producție.