Metroul din Cluj va fi terminat în 2031. Emil Boc: „Lucrările merg, nu sunt oprite”
Proiectul metroului din Cluj este încă în viață. Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca, a dat asigurări marţi, în şedinţa Consiliului Local, că proiectul orașului continuă şi că lucrările nu sunt oprite, iar termenul de finalizare rămâne același.
Emil Boc spune că finanţarea metroului nu va mai avea loc prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), ci prin fonduri europene de coeziune.
„Important e să ştie clujenii că lucrările merg, nu sunt oprite, sunt în derulare la metrou. Termenul maximal de finalizare, 2031, nu a fost schimbat”, a spus primarul Emil Boc, citat de Agerpres.
Astfel că, în şedinţa de marţi a Consiliului Local Cluj-Napoca, consilierii municipali au aprobat Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru metroul clujean, cu 23 de voturi ‘pentru’ şi trei abţineri.
Progresul lucrărilor în noiembrie 2025
Lucrările la metroul din Cluj au început în urmă cu aproape un an. La sfârșitul lui noiembrie 2025, primăria a făcut publice primele date despre progresul proiectului, după mai multe presiuni. Până acum au fost deja cheltuite 230 de milioane de euro, iar stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la doar 2,3%.
Dacă ritmul rămâne același, termenul inițial, setat pentru 2031, ar putea fi depășit cu zeci de ani. Lucrările ar dura 488 de luni, în loc de 96.
În 2024, proiectul a pierdut finanțarea prin PNRR
În campania pentru alegerile locale din vara lui 2024, Emil Boc a prezentat metroul clujean drept unul din cele mai mari proiecte ale orașului. Atunci, el a promis finanțare europeană prin PNRR. Evenimentul a fost mediatizat intens: la momentul festiv de început al lucrărilor, Boc a participat cu lopata în mână, în prezența unor politicieni ca Marcel Ciolacu, Nicolae Ciucă și Sorin Grindeanu.
Optimismul nu a ținut mult. La câteva luni după alegeri, premierul de la acea vreme, Marcel Ciolacu, a vorbit despre primele îngrijorări oficiale cu privire la finanțare. În august 2024, Gândul a anunțat că cele 300 de milioane de euro alocate prin PNRR au fost pierdute. Drept urmare, proiectul a fost scos de pe lista de finanțare. Fostul ministru PSD al Finanțelor, Adrian Câciu, a confirmat ulterior că metroul va fi finanțat prin Programul Transport și obligațiuni verzi emise de stat.
Problema a fost, cum era de așteptat, birocratică: patru erate publicate în Jurnalul Oficial al UE nu au fost acceptate, ceea ce a blocat accesul la fonduri. În iulie 2025, ministrul Dragoș Pîslaru a recunoscut oficial că lipsa publicării corecte a eratelor a fost motivul pierderii finanțării.
Mai mult, primarul Emil Boc a respins acuzațiile, pe care le-a calificat drept false și alarmiste. El a declarat că există un contract de finanțare semnat încă din 2022. De partea sa, autoritățile au oferit explicații diferite: Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor, a spus că finanțarea din PNRR reprezenta doar 300 milioane euro dintr-un total estimat la 2 miliarde euro; restul investiției va fi acoperit prin euroobligațiuni verzi și fonduri viitoare din Programul Transport 2021-2027.
Costurile estimative pentru realizarea metroului din Cluj-Napoca
Pentru realizarea metroului clujean este nevoie de 1,8 – 2 miliarde de euro, iar termenul pentru finalizarea proiectului este 2031.
Luni, 11 august 2025, au început lucrările de forare în subteran a celor două tuneluri pentru metrou. Primarul Emil Boc a mers pe șantier și a anunțat că peste 150 de proiectanți și ingineri se ocupă de această etapă tehnică și că au fost necesare 40 de avize diferite.
Se lucrează la o adâncime de 24 m, astfel încât cele două mașini de forat, numite „cârtițele”, au fost introduse bucată cu bucată. Ulterior au fost asamblate în subteran.
Magistrala va avea 21 de km lungime, 19 stații subterane și un depou subteran.