Fabrica din România care a creat locomotivele folosite la Cercul Polar. „Trage trenuri de 3.000 de tone” (VIDEO)
Acum 25 de ani, în Craiova se înființa Softronic, un startup care voia să construiască vitezometre pentru locomotive aflate în exploatare. Mica companie a angajat ingineri cu experiență, iar după ce România a aderat la UE, a beneficiat de fonduri europene prin care s-a dezvoltat, inclusiv prin Politica de Coeziune, scrie StartUpCafe.
Locomotiva care transportă marfă în condiții extreme
Softronic a construit o locomotivă modernă și foarte puternică, care acum este cerută pe piețele din străinătate.
Este vorba despre locomotiva Transmontana, care transportă marfă în condiții extreme de -40 de grade, în nordul Scandinaviei, aproape de Cercul Polar. Are o putere de 6.000 kW, motoare asincrone și consum redus de energie
„Pentru ca o locomotivă să poată tracta un tren de marfă sau un tren de călători are în principal nevoie de două puncte forte: putere și aderență. Puterea este arhi-suficientă, fiecare locomotivă are puterea de 6.000 kW (6 MW). De asemenea, are șase osii, deci 12 roți – aderența este maximă. În Suedia, există un regim dramatic de funcționare, în sensul că merg către Cercul Polar, la temperaturi de 15-40 de grade sub zero și trag trenuri de 3.000 de tone”, a declarat Cristian Prundeanu, inginer la Softronic, pentru sursa citată.
El a vorbit și despre eforturile pe care Softronic a fost nevoită să le facă pentru a se putea întrece cu alți giganți din industrie.
„Piața de material rulant este foarte competitivă. Oamenii trebuie să aibă un nivel de pregătire, de cunoștințe și de acces la tehnologie similar cu colegii noștri din Germania, Austria, Elveția, Suedia. Dacă nu ești ca ei sau eventual peste, ești «out of the game»”, a spus inginerul.
Modernizarea locomotivelor CFR: reconstrucție aproape totală
Pe lângă super locomotiva capabilă să meargă prin Cercul Polar, compania a produs și un tren electric nou (Hyperion); acesta circulă în prezent de la Craiova către București, Brașov și Constanța.
Firma este în concurență cu giganții din domeniul feroviar din Vest și livrează locomotive către Deutsche Bahn și companii din Bulgaria, Ungaria și Austria.
De un an s-a apucat să modernizeze vechile locomotive CFR produse acum zeci de ani la Electroputere. Cuvântul „modernizare” este o subestimare în acest context, întrucât din vechea locomotivă nu mai rămâne decât o șasiul.
Un alt lucru impresionant este că fabrica produce singură peste 90% din componentele sale: partea de confecții metalice, motoarele uriașe și partea de electronică.
În întregul grup lucrează aproximativ 600 de oameni.
Softronic a accesat fonduri europene de 4 milioane de euro
Softronic a adus ingineri experimentați și, după după aderarea României la Uniunea Europeană, a accesat fonduri de coeziune pentru cercetare-dezvoltare-inovare.
„Am accesat cumulat fonduri europene de 4 milioane de euro, cu o cofinanțare aproximativ egală. Aceste fonduri au fost canalizate strict către dezvoltarea resursei umane, pregătirea resursei umane, laboratoare de cercetare, standuri de teste, scule și dispozitive. Deci pentru cercetare și dezvoltare, și sperăm ca pe viitor să accelerăm ritmul de accesare”, spune Cristian Prundeanu.
Fondurile de coeziune ale UE sunt folosite în proiecte de infrastructură de mediu, energie și transport, prin creșterea eficienței energetice, utilizarea surselor de energie regenerabilă, dezvoltarea transportului feroviar, susținerea intermodalității, consolidarea transportului public etc.