Ecoul mileniilor: colindul și descântecul, arhivele vii ale istoriei precreștine

Publicat: 25 dec. 2025, 14:02, de Andrei Ceausescu, în Cultură , ? cititori
Ecoul mileniilor: colindul și descântecul, arhivele vii ale istoriei precreștine
Sursa foto: Maramureșul Meu

De mii de ani, în satele din spațiul carpato-danubiano-pontic, se desfășoară un proces cultural fascinant și anume conservarea unei lumi precreștine prin intermediul sunetului și al cuvântului magic. O analiză comparativă de amploare între folclorul românesc și poezia eddică scandinavă dezvăluie că ceea ce numim astăzi „tradiții de Crăciun” sunt, în realitate, fragmente dintr-un sistem de credințe neolitic, păstrat cu o fidelitate uluitoare.

În timp ce marile imperii s-au ridicat și s-au prăbușit, iar religiile oficiale s-au schimbat prin decrete imperiale, în substratul culturii populare românești a supraviețuit o „istorie paralelă”. Aceasta nu se află scrisă în cronici, ci este codificată în ritmul sacadat al colindelor și în versul șoptit al descântecelor. Lucrarea lui Robert-Cătălin Barbu, „În căutarea Istoriei și a Tradiției”, propune o viziune revoluționară: colindul și descântecul nu sunt simple manifestări artistice, ci adevărate instrumente de stocare a datelor istorice și mitologice care preced creștinismul cu milenii.

Colindul: mecanismul de regenerare a Universului

Pentru omul arhaic, solstițiul de iarnă nu era doar o dată în calendar, ci un moment de criză cosmică în care timpul „murea” pentru a putea renaște. Colindul românesc este piesa centrală a acestui ritual de regenerare.

Dincolo de Betleem: stratul mitologic pur

Cercetarea evidențiază faptul că, deși multe colinde poartă astăzi nume precum Iisus sau Maria, narațiunile lor sunt adesea complet străine de Biblie. Un exemplu frapant este „Colindul cerbului” sau cel al luptei dintre un tânăr erou și un leu. Acestea sunt ecouri ale unor rituri de inițiere extrem de vechi. Cerbul, în special, apare ca un animal psihopomp (călăuză a sufletelor) sau ca un simbol al fertilității solare, elemente care ne trimit direct către culturile neolitice.

Mitul potopului fără păcat

Un detaliu tehnic crucial identificat în lucrare este prezența mitului diluvial (al potopului) în colindele românești, însă într-o formă care diferă fundamental de versiunea biblică. În aceste texte arhaice, potopul nu survine ca o pedeapsă pentru păcatele oamenilor, ci ca un proces natural sau cosmic de curățare. Această nuanță sugerează că românii au păstrat o variantă a mitului mult mai veche decât influența iudeo-creștină, probabil moștenită din fondul indo-european comun.

Descântecul: Farmecul care sfidează timpul

Dacă colindul este „istoria publică”, descântecul reprezintă „istoria privată”, secretă. Cercetarea lui Barbu face o paralelă fascinantă între descântecele românești și textele nordice precum Völuspá sau Hávamál.

Structura magiei: paralela cu Edda

Se observă că modul în care sunt structurate descântecele noastre respectă legi ale oralității regăsite în poezia eddică. Repetiția, aliterația și invocarea unor forțe primordiale sunt tehnici de „încărcare” a cuvântului cu putere. În descântecul de „deochi” sau de „întorsura”, cuvântul nu doar descrie o realitate, ci o modifică – o funcție a limbajului pe care lingviștii o numesc „performativă”.

Maria ca Zeiță Mamă

În procesul de creștinare, figurile vechiului panteon nu au dispărut, ci au îmbrăcat „haine” noi. Fecioara Maria din descântece nu este tânăra smerită din Evanghelii, ci o divinitate puternică, adesea colerică sau vindecătoare, care stăpânește forțele naturii. Aceasta este, în esență, Marea Zeiță a vechii Europe, rebranduită pentru a supraviețui sub supravegherea Bisericii.

Paradoxul românesc: De ce am păstrat noi ceea ce alții au pierdut?

Un punct central al lucrării este comparația cu spațiul scandinav. De ce în Norvegia sau Islanda textele eddice au devenit curiozități literare, în timp ce în România colindul este încă o practică vie?

Biserica Ortodoxă, spre deosebire de cea Catolică sau Protestantă, a manifestat o anumită îngăduință (sau neputință de control) față de manifestările de la sate. Acest „creștinism cosmic”, cum îl numea Mircea Eliade, a permis coexistența a două sisteme de valori: cel oficial, la biserică, și cel arhaic, în pragul casei.

Colindul nu este un text care se citește, ci un act care se face. Obligația ritualică de a colinda pentru ca soarele să răsară sau pentru ca gospodăria să fie prosperă a acționat ca un mecanism de siguranță împotriva uitării.

O fereastră către preistoria Europei

Bogăția folclorului românesc de iarnă reprezintă o oportunitate științifică imensă de a înțelege structurile mentale ale strămoșilor noștri europeni.

Prin analiza lui Robert-Cătălin Barbu, suntem invitați să înțelegem că fiecare colindător care trece pragul în decembrie poartă cu el, inconștient, o ștafetă milenară. Colindele și descântecele sunt „fosilele spirituale” ale unei civilizații care credea cu tărie că universul trebuie susținut prin cântec și că boala poate fi învinsă prin puterea poeziei.

În final, Crăciunul românesc se dovedește a fi cel mai mare act de rezistență culturală din istoria noastră: victoria memoriei orale asupra timpului care șterge totul.