A devenit o grămadă de moloz și fosta Fabrică de Reparat Avioane de la Galați

Publicat: 11 nov. 2022, 10:01, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
A devenit o grămadă de moloz și fosta Fabrică de Reparat Avioane de la Galați
Fabrica de Reparat Avioane

Fostele uzine și fabrici ale Galațiului, care au adus orașului, încă din perioada interbelică, faima de mare centru industrial iar în anii 80 situau Galațiul pe locul 4 pe țară în ierarhia județelor contributoare la PIB, sunt falimentate și demolate, pentru ca pe terenurile fostelor hale să fie construite centre comerciale și blocuri.

La jumătate de an după ce au fost vândute dezvoltatorului imobiliar NEPI Rockcastle cele 17 ha ale fostei uzine „Laminorul de Tablă” Galați, înființată în 1921 de industriașul Max Auschnit (proprietarul Uzinelor „Titan Nădrag Călan” și care s-a născut la Galați în 1888), acum a ajuns o uriașă grămadă de moloz și fosta „Fabrică de Reparat Avioane” a Flotei 3 Aviație de la Galați, în locul căreia va fi construit un cartier de blocuri.

Uzina de echipamente hidraulice, care exporta în 40 de țări, a ajuns o grămadă de moloz. În locul ei va apare un proiect rezidențial

Au fost puse la pământ și ruinele fostei uzine Mehid SA Galați, care de-a lungul istoriei sale de 117 ani a fost fabrică pentru repararea avioanelor Flotei 3 Aviație de la Galați, dar și producător de echipamente pentru Uzina de Avioane Bacău, uzina Tractorul din Brașov, Combinatul Siderurgic Galați sau şantierele navale din Galaţi, Brăila şi Tulcea.

În anii 80, era unul dintre cei mai importanți  producători de echipamente hidraulice din România, exportând echipamentele în peste 40 de țări.

Declinul uzinei s-a produs după privatizarea din 1999, când acțiunile societății au fost preluate de la FPS de către omul de afaceri gălățean Corneliu Mangalea. În 2011, Mangalea a mutat utilajele Mehid-ului la Elnav SA Galați, unica uzină de elice navale din estul Europei, pe care Mangalea o deținea din 2006 și era deasemenea închisă.

Fabrica de Reparat Avioane

Fabrica de Reparat Avioane

Fostele hale ale uzinei de echipamente hidraulice au fost lăsate la îndemâna hoților de fier vechi și cărămizi și în scurt timp pe cele 3,5 ha de teren de pe Bulevardul Coșbuc au rămas doar stâlpii și grinzile fostelor hale.

Au fost mai multe încercări de vânzare a terenului Mehid SA. Prin 2012-2013, era dată ca sigură știrea că Mangalea a găsit un cumpărător și că pe terenul Mehid va fi construit un hypermarket „Cora”, însă afacerea a căzut, pentru că în zonă a apărut concurența. NEPI a cumpărat terenul fostei uzine de lanțuri navale Trefo SA, situată tot pe Bulevardul Coșbuc, chiar vizavi de ruinele Mehid SA și a construit acolo „Shopping City”, singurul mall din oraș.

După alți zece ani, lichidatorul judiciar Sierra Quadrant a scos la licitație cele 3 ha de teren ale fostei Mehid SA. Firma care a cumpărat terenul, Popa Nan Project SRL București, ai cărei principali acționari sunt doi cetățeni olandezi și gălățeanul Radu Gheorghe, a început demolarea resturilor de hale și a anunțat că va construi acolo un proiect rezidențial.

 A fost „Fabrica de Reparat Avioane”, a Flotei 3 Aviație

Societatea de echipamente hidraulice Mehid SA Galați era una dinte societățile care ar fi putut fi o afacere de succes și după 1990, dacă nu ar fi fost demolată, ci retehnologizată. Avea o istorie de o sută de ani.

În 1915, în zonă respectivă funcționau mai multe ateliere mecanice, care  ansamblau, în regim de unicat, la comandă, echipamente pentru agricultură, de la curăţitoare mecanice pentru porumb, pluguri, grape la batoze. În 1921, atelierele au fost cumpărate și reorganizate de un industriaș local.

În anul 1940, în contextul dezvoltării aeroportului din Galaţi, aflat atunci în imediata apropiere a fabricii, atelierele au fost cumpărate de stat şi trecute în administrarea „Flotei a 3-a Aviaţie”, sub titulatura „Fabrica de Reparat Avioane ASAM” Galaţi.

Fabrica de Reparat Avioane

Fabrica de Reparat Avioane

După naționalizarea din 1948, fabrica a fost reprofilată pe reparaţii de tractoare agricole şi producţia de piese de schimb. Din 1977 a fost reclădită din temelii şi sub numele IMEH a devenit cea mai mare şi mai modernă fabrică de echipamente hidraulice din estul țării, cu peste 2.000 de angajați. Prima tehnologie de producere a cilindrilor hidraulici a fost importată din Japonia şi Germania, fiind cea mai performantă din lume la vremea aceea.

Producea echipamente pentru Uzina de Avioane Bacău, fabricile de tractoare din Braşov şi Craiova, pentru pentru fabricile de camioane, dar şi pentru Combinatul Siderurgic Galați și şantierele navale din Galaţi, Brăila şi Tulcea. Echipamentele hidraulice produse la Galați erau exportate în peste 40 de ţări.

După 1990 a intrat în portofoliul FPS, sub numele Mehid SA. În 1999, la privatizare, a fost preluată de firma Metal SA, a omului de afaceri Cornel Mangalea. Atunci a început dezastrul.

La Galați au dispărut zeci de mii de locuri în industrie și s-a triplat numărul de locuri de muncă în administrație

După 1990, majoritatea societăților industriale din Galați au fost închise, deși după o foarte necesară retehnologizare ar fi putut deveni afaceri profitabile în economia de piață. Pe terenurile fostelor uzine și fabrici au apărut un mall și mai multe ansambluri rezidențiale.

Simultan cu desființarea capacităților de producție, au dispărut și locurile de muncă. Din 1990, la Galați au fost desființate 146.600 de locuri de muncă. Dacă în 1990 în judeţ existau 234.400 de salariaţi, la sfârşitul lui ianuarie 2013 numărul salariaţilor scăzuse la 108.807 persoane. Potrivit președintelui Patronatului IMM-urilor din Galați, Marian Filimon, în aceeași perioadă au fost desființate 49.000 de locuri de muncă în industrie, dar s-au triplat locurile de muncă în administrație, care au crescut de la 6.000 la aproximativ 19.000.

Fabrica de Reparat Avioane

Fabrica de Reparat Avioane

În perioada 2013-2018 au mai fost desființate 21.000 de locuri de muncă. La acest moment, în județul Galați mai au un loc de muncă 87.775 de persoane.

Potrivit datelor oficiale, mai lucrează în industrie 22.289 de gălățeni. Alți 10.525 și-au găsit un loc în construcții. La Galați predomină activitățile de prestări servicii și cele comerciale. În comerț lucrează 22.275 de gălățeni, alți 9.353 în tranzacţii imobiliare și închirieri, 3.000 în hoteluri și restaurante, iar peste 1.900 în distribuția apei.

S-a ajuns în situația penibilă ca unul dintre cei mai importanți angajatori din județul Galați să fie operatorul local de utilități Apă Canal SA Galați.